​​​​​​​طرز تهیه سبزی پلو ماهی مجلسی برای شب عید

سبزی پلو ماهی
متوسط
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مردم شهرهای مختلف ایران، غذاهای مختلفی را برای شب عید آماده می‌کنند. برای بعضی‌ها غذای ظهر یا شب سال نو، رشته پلو است، بعضی‌ها دلمه بار می‌گذارند و بعضی دیگر هم با سبزی پلو ماهی سالشان را نو می‌کنند. اگر شما هم طرفدار سبزی پلو ماهی شب عید هستید، این مطلب را بخوانید. ما روش ساده‌ای را برای تهیه این غذا به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم

  • برنجدو پیمانه
  • ماهی قزل‌آلادو عدد
  • نمک و فلفلبه مقدار لازم
  • زعفرانبه مقدار لازم
  • پیازچه و جعفری خرد شده به مقدار دلخواه برای شکم ماهی
  • کره۱۰۰ گرم
  • لیموی تازهیک عدد حلقه شده

طرز تهیه سبزی پلو ماهی

مرحله اول

اگر می‌خواهید سبزی پلو را خودتان درست کنید، گشنیز و جعفری، کمی تره، کمی شنبلیله و کمی نعناع را مخلوط کنید و میزان شوید را بیشتر از گشنیز و جعفری بریزید. این سبزی‌های معطر، عطر و بوی سبزی‌پلو رستورانی و مجلسی را در خانه شما به‌راه می‌اندازند.

مرحله دوم

سبزی‌ها را بعد از پاک کردن و شستن، روی تخته با کارد ریز کنید، اما نه آنقدر که آب بیندازند. با توجه به اینکه که میزان سبزی مورد نیازتان برای این غذا چندان زیاد نیست، برای راحتی کارتان می‌توانید سبزی آماده دسته شده و پاک شده را تهیه کنید و به میزان گفته شده سبزی‌ها را با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم

برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را قبل از نرم شدن آبکش کنید. سپس در قابلمه‌ای که روی اجاق داغ کرده‌اید، کمی روغن ریخته و نان لواش را به عنوان ته‌دیگ کف قابلمه قرار دهید. سپس برنج را لایه لایه در قابلمه بریزید و لابه‌لای آن سبزی بریزید.

مرحله چهارم

یک فنجان آب و یک قاشق روغن را روی برنج بریزید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. ابتدا برای پنج دقیقه حرارت را کمی زیاد کنید، سپس حرارت را کم کنید تا برنج دم بکشد و ته‌دیگ آن آماده شود. هر چه حرارت کمتر باشد، ضخامت ته‌دیک شما هم بیشتر می‌شود.

طرز تهیه ماهی قزل‌آلا

مرحله اول

بعضی‌ها برای سبزی پلو ماهی شب عید، سراغ ماهی سفید می‌روند. اما از آنجا که دسترسی به ماهی سفید چندان آسان نیست و قیمت آن هم بالاست، ما طرز تهیه سبزی پلو ماهی را با ماهی قزل‌آلا به شما آموزش می‌دهیم.

برای پاک کردن ماهی، ابتدا آبشش‌های ماهی را بیرون بیاورید و به آرامش شکم ماهی را باز کرده و داخل آن را تمیز کند. سپس ماهی را بشویید.

مرحله دوم

بعد از خشک شدن ماهی، ترکیب کره آب شده، نمک، فلفل و زعفران دم شده را با برس به داخل آن بکشید. در شکم ماهی، کمی پیازچه و جعفری ساطوری شده هم بریزید و حلقه‌های لیموی تازه را هم در آن قرار دهید. یادتان نرود که مواد گفته شده در دستور را باید بین دو ماهی تقسیم کنید.

مرحله سوم

تابه بزرگی را روی حرارت داغ کنید، کمی روغن در آن بریزید و وقتی روغن کاملا داغ شد، ماهی را در آن بیندازید. بعد از آنکه یک طرف ماهی کاملا سرخ شد، طرف دیگر آن را سرخ کنید.

دیدگاه ها