ماساژ نوزاد و تاثیر آن بر سلامت او

درد کولیکی نوزاد

ماساژ نوزاد یکی از راه‌هایی است که می‌توانید آرامش کودکتان را فراهم کنید. این ماساژ می‌تواند برای کودکتان شگفت‌انگیز باشد و حس لامسه او را تقویت کند.

افراد بزرگسال تنها کسانی نیستند که از ماساژ گرفتن لذت می‌برند و بدنشان آرام می‌شود. نوزادان هم بعد از ماساژ احساس آرامش پیدا می‌کنند و حتی ماساژ نوزاد می‌تواند خواص درمانی داشته باشد. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند حس لامسه قوی‌ترین حس پنجگانه آن‌ها است و تحقیقات نشان داده ماساژ نوزاد به رشد او کمک می‌کند و مزایای زیادی برای او خواهد داشت. ماساژ نوزاد چگونه می‌تواند به او کمک کند؟

ماساژ دادن نوزاد می‌تواند به درد شکم او کمک کند و آن را کاهش دهد، باعث رشد عضلات او شود، او را آرام کند و باعث راحت خوابیدن او شود. اما مزایای ماساژ کودک همین جا تمام نمی‌شود. در هنگام ماساژ دادن او مهم‌ترین اتفاقی که می‌افتد برقراری ارتباط شما با کودکتان است. از این طریق شما می‌توانید بیشتر کودک خود را حس کنید و قلق او را پیدا کنید.

می‌توانید ماساژهای نوزاد خود را از روی که او را به خانه می‌آورید شروع کنید. این کار را بهتر است هم پدر هم مادر انجام دهند تا هر دو با کودک خود ارتباط برقرار کنند. در این حین لازم است به بعضی از نکات توجه داشته باشید.

نکاتی برای ماساژ نوزاد

ماساژ نوزاد را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید

هر روز به اندازه مناسب کودکتان را ماساژ دهید. میزان آن لازم است به قدری باشد که کودک آن را احساس کند و از آن لذت ببرد.

احتمالا سوالی که برای خیلی از پدر و مادرها به وجود می‌آید این است که بهترین زمان برای ماساژ نوزاد چه زمانی است؟ واقعا زمان بهتری وجود ندارد و هر زمانی که مایل باشید می‌توانید این کار را انجام دهید. به طور کلی بهترین زمان، زمانی است که عجله ندارید. لازم است زمانی که کودک بسیار گرسنه یا خیلی پر است را هم از این زمان‌ها خارج کنید.

ماساژ نوزاد

اگر از روغن ماساژ استفاده می‌کنید بهتر است از روغن‌هایی استفاده کنید که خوراکی هستند یا از سبزیجات و میوه‌ها گرفته شده‌اند

استفاده از روغن ماساژ را برای کودک لذت‌بخش‌تر و برای شما ساده‌تر می‌کند. به کمک روغن می‌توانید به راحتی دستتان را روی بدن نوزادتان بچرخانید و تکان دهید. برای این کار می‌توانید از روغن زیتون، روغن نارگیل ،روغن ذرت و غیره استفاده کنید. پوست کودک به سادگی این روغن‌ها را جذب می‌کند.

جایی را برای ماساژ نوزاد دادن انتخاب کنید که هر دوی شما راحت باشید

بهتر است جایی که انتخاب می‌کنید محیطی گرم باشد که وقتی نوزادتان را برهنه می‌کنید احساس سرما نکند و سرما نخورد. می‌توانید روی تختتان یک حوله پهن کنید و کودک کوچکتان را همان‌جا ماساژ دهید. در این حین می‌توانید برای کودکتان موزیک‌های آرامش بخش پخش کنید یا برای او شعر بخوانید.

حال کودکتان را در نظر بگیرید

هیچ‌کس دوست ندارد زمانی که خلقش تنگ است ماساژش دهند و این موضوع برای کودک شما هم صدق می‌کند. اگر کودک دست شما را می‌گیرد، سعی می‌کند فرار کند، گریه می‌کند یا جیغ می‌زند ماساژ دادن نوزاد را به زمانی دیگر موکول کنید. و یادتان باشد هر بار مجبور نیستید همه بدن او را ماساژ دهید.

دیدگاه ها