بستنی بخورید تا خوشحال شوید

تا امروز چیزی از رابطه بستنی و خوشحالی شنیده بودید؟ محققان در آخرین بررسی‌هایشان این ادعای عجیب را به اثبات رسانده‌اند. آنها می‌گویند در روزهای تلخ زندگی‌تان، با خوردن بستنی می‌توانید بار غم را زمین بگذارید و در لحظه چشیدن طعم این خوراکی، به اندازه برنده شدن در قرعه‌کشی یا شنیدن موسیقی محبوبتان احساس سرخوشی کنید.

رابطه بستنی و خوشحالی

عصب‌شناسان انگلستانی با تصویربرداری مغناطیسی، واکنش‌های مغز در زمان خوردن بستنی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که «احساس رضایت» در افراد، در زمان مصرف بستنی وانیلی، بالا می‌رود. با توجه به بررسی‌های انجام شده، رابطه بستنی و خوشحالی آنقدر قدرتمند است که تنها با خوردن یک قاشق پر از بستنی فرمان خوشحالی به مغز فرستاده می‌شود.

پژوهشگران تردیدی در مورد رابطه بستنی و خوشحالی ندارند اما می‌گویند که این ترکیب ساخته شده از شیر و شکر که در دمای پایین به عمل می‌آید، تنها خوراکی شادی‌آور نیست. آنها در پژوهش‌هایشان دریافته‌اند که برای بهبود خلق و خو و پیدا کردن دلایل تازه‌ای برای خوشحالی، می‌توان از این خوراکی‌هاکمک گرفت:

خوشحالی با بستنی

موز

یکی از خوراکی‌های موثر در بهبود خلق و خو، موز است. این میوه که منبعی غنی از پتاسیم و منیزیم به شمار می‌رود، نه تنها آرامش بخش است که می‌تواند سرخوشی شما را بیشتر کند. موز سرشار از یک اسید آمینه به نام تریپتوفان است که با وارد شدنش به بدن، مغز میزان بیشتری سروتونین و ملاتونین تولید می‌کند و زمینه را برای شادی بیشتر فراهم می‌سازد.

ماهی

تنها اسیدهای چرب غیراشباع موجود در ماهی آن را به یکی از خوراکی‌های شادی‌آور تبدیل نمی‌کنند. ماهی سرشار از ویتامین‌های گروه B است که توان شما برای مقابله با استرس را افزایش می‌دهند و از کمبود سروتونین که هورمونی شادی‌آور است جلوگیری می‌کنند.

شکلات

وجود ماده‌ای به نام تریپتوفان در کاکائو، آن را به یکی از خوراکی‌های شادی‌آور تبدیل کرده است. به همین دلیل است که محققان می‌گویند با خوردن شکلات کاکائویی تیره، حتی اگر تلخ باشد، می‌توان استرس را کم کردو سطح شادی را بالا برد. پژوهشگران خواص متعددی را برای شکلات‌های تلخ کاکائویی کشف کرده بودند و شادی‌آور بودن، تنها یکی از آن خاصیت‌هاست.

ماست

پژوهشگران معتقدند که مصرف فراورده‌های حاوی باکتری پروبیوتیک، خلق و خو را بهبود می‌دهد. از نظر آنها مصرف ماست زمینه را برای وارد شدن این باکتری‌ها به بدن وارد می‌کند و در این میان مصرف ماست‌های غنی‌شده با باکتری‌های پروبیوتیک، توان مغز را برای تولید سروتونین یا همان هورمون خوشحالی بالا می‌برد.

به گفته آنها با مصرف انواع ماست می‌توان شادی را بیشتر کرد اما اگر سراغ ماست‌هایی چون لاکتیویا بروید، به دلیل بالا بودن میزان باکتری‌های پروبیوتیک در ترکیبشان، خلق و خویتان هر روز بهتر می‌شود.

عسل

حتما شنیده‌اید که مصرف خوراکی‌های شیرین شادی‌آور است اما شاید ندانید که با مصرف زیاد از اندازه شیرین کننده‌های مصنوعی، مغزتان به خوردن آنها عادت می‌کند و در نهایت به جای ترشح بیشتر هورمون‌های شادی، در صورت دریافت نکردن خوراکی‌های شیرین، شما را غمزده می‌کند. 

محققان می‌گویند اگر به جای مصرف قند و شکر،با استفاده از عسل مغزتان تحت تاثیر قرار دهید، شادی پایداری ایجاد می‌شود و مصرف عسل برخلاف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، پس از مدتی باعث غمگین شدنتان نمی‌شود. گذشته از این، وجود ترکیبات ضدالتهاب در عسل، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.

دیدگاه ها