راه‌های افزایش قد و وزن کودک دو ساله

baby food

اگر به کثیف شدن لباس‌ها و کمی ریخت و پاش اهمیت ندهید، دیگر خودش می‌تواند غذا بخورد و نشان دهد که به خوردن کدام یک از مواد غذایی، اشتیاق بیشتری دارد. تغذیه کودک دو ساله با دوره‌های پیشین رشد کمی متفاوت است. حالا او کمتر شیر می‌خورد و می‌تواند هم‌سفره بزرگترها شود. حالا که ریزه‌کاری‌های تغذیه قبل از یکسالگی را پشت سرگذاشته‌اید و بدغذایی یکسالگی را هم سپری کرده‌اید، همراه ما باشید تا اصول تغذیه مناسب تا پایان دوسالگی را با شما درمیان بگذاریم و از روش های افزایش قد و وزن کودک دو ساله با شما صحبت کنیم.

تغذیه کودک دو ساله چطور به افزایش قد او کمک می‌کند؟

فکر گیاه‌خوار کردن کودک را از سرتان بیرون کنید و کودکتان را در زمان مناسب و به شیوه درست با غذاهای کمکی آشنا کنید. رژیم غذایی وگان به سلامت کودک شما آسیب خواهد زد. او به ویتامین B12 موجود در گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات نیاز دارد و هیچ چیز به اندازه شیر و تخم‌مرغ در تامین نیاز بدنش به ویتامینD تاثیر خواهد دارد. کودک شما به مصرف ترکیبی از مواد غذایی ضروری نیاز دارد. اگر می‌خواهید وضعیت تغذیه کودکتان را بررسی کنید، به این نکات توجه کنید. شما با اضافه کردن این مواد غذایی به رژیم روزانه او، به رشد بهتر فرزندتان کمک می‌کنید. کودک شما در دو سالگی به این مواد غذایی نیاز دارد:

  • شیر غنی شده کودکان یا شیرخشک‌های غنی شده مخصوص این سن ( اگر می‌خواهید به او شیر پرچرب بدهید، حتما با پزشکش مشورت کنید.)
  •  سایر محصولات لبنی (پنیر، ماست کم چرب، پنیر،کره)
  • غلاتی مثل جو و گندم یا غلات غنی شده با آهن 
  • نان، ماکارونی و برنج
  • میوه‌های رنگارنگ (اگر آلرژی غذایی خاصی نداشته باشد، محدودیتی در نوع میوه‌هایی که می‌خورد وجود نخواهد داشت.)
  • میوه خشک (خیسانده شده و نرم برای جلوگیری از خفگی)
  • سبزیجات پخته شده (اگر آلرژی غذایی خاصی نداشته باشد، محدودیتی در نوع میوه‌هایی که می‌خورد وجود نخواهد داشت.)
  • پروتئین (تخم مرغ، لوبیا، کره بادام زمینی، قطعات کوچک گوشت، مرغ، ماهی بدون تیغ)
قد و وزن کودک دو ساله

قد و وزن کودک دو ساله چقدر باید باشد؟

غذایی که هر روز به بشقاب فرزندتان وارد می‌شود بر قد و وزن کودک دو ساله تان تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر تغذیه کودکتان مناسب و وضعیت هورمون‌های رشدش متعادل باشد، باید در دو سالگی قدی در حدود ۸۰ تا ۸۲ داشته باشد و وزنش هم بین ۱۱ تا ۱۳ کیلو باشد. احتمالا حالا کودکتان حدود ۱۲ دندان شیری دارد و اگر پسر باشد، قد و وزنش کمی بیشتر از همسالان دخترش است.

فرزند شما در دو سالگی به ازای هر کیلو وزن به دریافت حدود ۱۰۰ کالری نیاز دارد. پسرها در این سن به حدود ۱۲۳۰ کالری در روز نیاز دارند و دخترها معمولا روزانه ۱۱۵۰ کالری دریافت می‌کنند. تغذیه مناسب در دوره‌های طلایی رشد کودک تاثیری غیرقابل انکار دارد و اگر به خورد و خوراک کودکتان توجه کنید، می‌توانید احتمال پرورش کودک قد بلندی که با چاقی درگیر نیست را بالا ببرید.

چقدر غذا بخورد کافی است؟

در این سن کودکان نظرات مشخصی در مورد طعم‌ها و غذاها دارند و نمی‌توان بدون توجه به این نکته، از کامل بودن تغذیه کودک دو ساله مطمئن بود. سعی کنید فرزندتان تک‌غذایی بار نیاید اما به نظراتش در مورد استفاده از چاشنی‌ها یا کم و زیاد کردن میزان برخی از مواد غذایی (بدون حذف کردنشان) توجه کنید. بهتر است با کمی خلاقیت او را با غذاهای ساده اما متنوع تغذیه کنید و با کمک این راهنما می‌توانید از کافی بودن غذای کودکتان مطمئن شوید:

  • یک تا یک و نیم فنجان شیر، یا یک فنجان ماست، یا ۳۰ تا ۴۵ گرم پنیر
  • ۹۰ گرم غلات 
  • یک فنجان میوه 
  • یک فنجان سبزیجات
  • ۶۰ گرم پروتئین 

این نکات را فراموش نکنید

  • تغذیه کودک دوساله هنوز هم نمی‌توانید شبیه تغذیه بزرگسالان باشد. درست است که نباید همه غذاهای کودکتان را له شده به او بدهید اما یادتان نرود که هنوز هم ممکن است تکه‌های میوه یا غذا باعث خفگی کودکتان شود. پس مواد غذایی که احتمال خطرساز بودنشان وجود دارد را ریز کنید.
  • سعی کنید غلات و غذاهای کودکی که با آهن غنی شده‌اند را برایش تهیه کنید و با دادن پرتقال، گوجه فرنگی و توت فرنگی، ویتامین C بدنش را تامین کرده و به جذب بهتر آهن کمک کنید.
  • نان سبوس‌دار، غلات غنی شده و دانه‌هایی مثل مغز تخمه آفتابگران در تامین نیاز بدن او به فیبر تاثیر خواهد داشت. پس جایی برای آنها در رژیم غذایی روزانه کودکتان باز کنید و از مناسب بودن تغذیه کودک دوساله خود مطمئن باشید و با تغذیه مناسب قد و وزن کودک دو ساله تان را افزایش دهید.
  • انتظار نداشته باشید که سرعت رشد کودکتان مثل ماه‌های قبل باشد. در فاصله دو تا سه سالگی، فرزندتان آرام‌تر وزن می‌گیرد و کمتر از قبل قد می‌کشد. در سال دوم زندگی، فرزندتان باید جمعا ۲.۵ کیلو وزن اضافه کند و ۱۲ سانتی‌متر قد بکشد.

با بدغذایی کودکم چه کنم؟

می‌دانیم که دوره بدغذایی و بی‌اشتهایی کودکتان هنوز سبزی نشده. حتی اگر خلاقانه‌ترین راه‌ها برای برطرف کردن بی‌اشتهایی کودکان را امتحان کرده باشید، احتمالا در این دوره سنی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنید نگرانی در مورد تاثیر این بدغذایی‌ها بر قد و وزن کودک دو ساله تان شما را رها نمی‌کند.

کودک شما در این دوره رشد، بازیگوش است و میلی به خوردن حجم زیادی از غذا نشان نمی‌دهد. سعی کنید غذای کودکتان را کم‌حجم اما مقوی آماده کنید تا برای خوردنش مجبور به صرف وقت زیادی نباشد. مصرف شیرهای غنی شده به جای شیر معمولی، آماده کردن غذاهای پرکالری اما کم‌حجم و کمک گرفتن از غذاهای غنی شده کودکان، برخی از راه‌هایی هستند که برای رشد بهتر فرزندتان می‌توانید از آنها کمک بگیرید.
 

دیدگاه ها