۵ روش ساده و طبیعی سفید کردن دندان ها

بسیاری از ما سالانه هزینه زیادی را صرف سفید کردن دندان هایمان می‌کنیم تا لبخندی زیبا داشته‌باشیم. امروزه محصولات متنوع و گرانی هم برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد اما بیشتر آن‌ها با استفاده از مواد شیمیایی دندان‌ها را سفید می‌کنند و این مسئله برای بسیاری از افراد نگران‌کننده است.

اگر می‌خواهید دندان‌های سفید‌تر داشته باشید و در عین حال نمی‌خواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید، در این مقاله لیستی از مواد طبیعی که باعث سفیدی دندان شما می‌شود را بخوانید و بدون نگرانی این راه‌ها را امتحان کنید چرا که این مواد سالم و طبیعی هستند.

چه چیزی باعث زردی دندان‌ها می‌شود؟

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث زردی دندان‌ها می‌شود و درخشش آن‌ها را از بین می‌برد. مواد‌غذایی خاص مینای دندان شما را کدر می‌کند، همچنین تشکیل پلاک یا جرم روی دندان هم می‌تواند باعث زرد شدن آن‌ها شود. اما گاهی دلیل زرد شدن دندان‌ها از بین رفتن مینای دندان است که باعث نمایان شدن عاج دندان که زرد‌رنگ است می‌شود.

سفید کردن دندان
تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها با بالاتر رفتن سن امری طبیعی است، اما این مشکل اغلب به دلیل تشکیل جرم و پلاک روی مینای دندان ایجاد می‌شود و با راه‌های طبیعی و خانگی به سادگی می‌توانید از رخ دادنش پیشگیری کنید

راه‌های طبیعی سفید کردن دندان ها

تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها با بالاتر رفتن سن امری طبیعی است، اما تغییر رنگ دندان‌ها اغلب به دلیل تشکیل جرم و پلاک روی مینای دندان است که با راه‌های طبیعی و خانگی به سادگی می‌توانید از تغییر رنگ دندان‌هایتان پیشگیری کنید، در ادامه با موادی که قابلیت شگفت‌انگیز سفید کردن دندان‌ها را دارند بیشتر آشنا شوید.

روغن و سفید کردن دندان ها

این روش یکی از درمان‌های سنتی هندی است که از گذشته برای حفظ سلامت دهان و دندان و پیشگیری از زرد شدن دندان‌ها استفاده می‌شده است و امروزه در میان افراد مشهور هم محبوبیت کسب کرده‌است. در این روش با چرخاندن روغن در دهان باکتری‌هایی که باعث ایجاد پلاک و زردی دندان می‌شوند را از بین می‌بریم.

در هند بیشتر از روغن آفتابگردان و روغن کنجد برای سفید کردن دندان استفاده می‌شد اما هر روغن دیگری هم کارساز خواهد بود. روغن نارگیل هم به دلیل داشتن طعم مطبوع و فواید زیاد دیگر، برای این کار مناسب است. روغن نارگیل با داشتن لوریک اسید باعث کاهش التهاب و نابودی باکتری‌ها می‌شود.

شاید چرخاندن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روغن در دهان برای همه خوشایند نباشد به همین دلیل می‌توانید راه جایگزین را استفاده کنید. در این حالت یک فنجان روغن نارگیل را گرم کرده و بعد از آن که کاملا مایع شد دو قاشق غذا‌خوری جوش‌شیرین به آن اضافه کرده و در صورت تمایل دو قطره اسانس نعنا به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی دندان‌ها بمالید.

جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت سفیدکنندگی دارد به همین دلیل در ترکیب خمیردندان هم استفاده می‌شود. مطالعاتی هم نشان داده‌است که خمیر ‌دندان‌های حاوی جوش‌شیرین از خمیر‌دندان‌های معمولی قابلیت سفید‌کنندگی بیشتری دارند. جوش شیرین با سایش ملایم دندان جرم آن از بین می‌رود، همچنین با ایجاد حالت قلیایی در دهان از رشد باکتری‌ها پیشگیری می‌کند.

برای استفاده از خواص سفیدکنندگی جوش‌‎شیرین، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با دو قاشق چای‌خوری آب مخلوط کرده و با خمیر حاصل مسواک بزنید. 

این راهی نیست که در عرض یک شب یا با یک مرتبه جواب بدهد اما در بعد از چند روز استفاده حتما تغییر را حس خواهید کرد، این کار را چند بار در هفته انجام دهید تا سفید کردن دندان شما نتیجه دهد.

سرکه سیب

از سرکه سیب قرن‌هاست که به عنوان شوینده و ماده ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، استیک اسید موجود در آن باکتری‌ها را از بین می‌برد و با این خاصیت ضد باکتریایی به تمیز کردن دهان و سفیدی دندان‌های شما کمک می‌کند. 

سرکه سیب را با آب رقیق کنید (سه قسمت آب و یک قسمت سرکه سیب) سپس با مقداری خمیر دندان آن را روی دندان‌ها مسواک کنید یا آن را با آب مخلوط کرده و به صورت دهان‌شویه چند دقیقه در دهان بچرخانید و بعد آبکشی کنید.

استفاده بیش از حد سرکه سیب باعث از بن بردن مینای دندان می‌شود بنابراین دقت کنید که برای سفید کردن دندان ها نباید هرروز این کار را انجام دهید و همچنین زمان تماس آن با دندان‌ها را  محدود کنید و حتما بعد از انجام این کار دهان را آبکشی کنید.

استفاده از میوه و سبزیجات

رژیم‌غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند برای سلامت بدن و همین‌طور دندان‌ها مفید باشد، با اینکه نمی‌توانند کاملا جایگزین مسواک زدن شوند اما جویدن سبزیجات ترد می‌تواند در از بین بردن پلاک‌های دندان تاثیر زیادی داشته باشد. به طور‌کلی ثابت شده است که توت‌فرنگی و آناناس قابلیت سفیدکنندگی دارند.

توت‌فرنگی

اسید مالیک موجود در این میوه می‌تواند زردی و لک‌های ایجاد شده به دلیل مصرف مداوم قهوه و چای را از روی دندان‌ها پاک کند. تعدادی توت‌فرنگی را له کرده و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین به آن اضافه کرده و خمیر را با کمک مسواک روی دندان‌ها بزنید و بعد از پنج تا هفت دقیقه با آب پاک کنید تا کاملا از میان دندان‌هایتان پاک شود.

موز

اگر بدانید که چه مواد مغذی مفیدی در بخش داخلی پوست موز قرار دارد هیچ‌وقت آن را دور نخواهید ریخت. بخش داخلی پوست موز دارای منیزیم، پتاسیم و منگنز است این مواد جذب مینای دندان شده و باعث سفید‌تر شدن آن می‌شود.

پوست موز رسیده‌ای را جدا کرده و بخش داخلی آن را روی دندان‌ها بمالید و بعد از دو دقیقه با آب بشویید. این کار را دوبار در روز بعد از مسواک زدن انجام دهید.

هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان

تجربه نشان داده‌است که شستشوی دندان‌ها با هیدروژن پراکسید رقیق نتایج خوبی در سفید کردن دندان‌ها داشته‌است. این ماده از گذشته به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، در ضدعفونی کردن زخم‌ها کاربرد داشته است. می‌توانید آن را با مقدار مساوی آب مخلوط کرده و در دهان بچرخانید یا با مخلوط کردن دو قاشق چای‌خوری هیدروژن پراکسید با یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین خمیری درست کرده و به صورت خمیر دندان روی دندان‌ها بزنید.

دیدگاه ها