چطور شیر به نیوشابه لاکیدو تبدیل می‌شود؟

لاکیدو

آمارها می‌گویند ایرانی‌ها چهار برابر سرانه مصرف نوشابه در جهان، این نوشیدنی‌های گاز دار را مصرف می‌کنند. برخی از پژوهش‌ها سرانه مصرف نوشابه در ایران را ۲۶ لیتر در سال عنوان می‌کنند و گروهی از کارشناسان، میزان نوشابه مصرفی در میان ایرانی‌ها را بیشتر از این مقدار می‌دانند. نوشابه‌های گازدار که بخاطر طعم تند و تیزشان محبوب شده‌اند، زمینه را برای ابتلای مصرف کنندگان خود به پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، چاقی، ناراحتی‌های گوارشی و دیابت فراهم می‌کنند. همین آسیب‌ها کافی است تا تولیدکنندگان محصولات لبنی، برای تولید نوشیدنی‌های سالم و سازگار با سلامت مصرف کنندگان تلاش کنند. در این میان، شرکت کاله با تولید نیوشابه لاکیدو یا همان نوشابه های لبنی، در مسیر ارتقا سلامت مصرف کنندگان این محصولات گام برداشته است.

نیوشابه لاکیدو چطور متولد شد؟

دغدغه‌های زیست محیطی از یک سو و دغدغه ارتقا سلامت عمومی از سوی دیگر، زمینه را برای تولید نوشابه‌های لبنی گازدار فراهم کرده است. شرکت کاله با هدف کامل کردن چرخه فراوری شیر، محصولی متفاوت را به بازار عرضه کرده است. محصولی که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نمونه‌ای دقیقا مشابه به آن تولید نشده است.

نیوشابه لاکیدو نه تنها طعم و بافتی مشابه سایر نوشابه‌های گازدار دارد، بلکه بدون آسیب زدن به سلامت مصرف کنندگانش، به کامل شدن چرخه تولید محصول از شیر نیز کمک می‌کند.

چرا نوشابه‌های لبنی را دوست‌دار سلامت می‌دانیم؟

در فرایند تولید فراورده‌های متنوع لبنی، چربی شیر برای تولید خامه و کره استخراج می‌شود و پروتئین شیر برای تولید محصولات غنی شده (مانند شیر پروتئین)، از آن جدا می‌شود. شیری که پروتئین و چربی از آن جدا شده، و به آن سرم شیر(پرمیت شیر) می‌گویند؛ اگرچه بخشی از ارزش غذایی خود را هم در این فرایند از دست داده است، اما همچنان حاوی کلسیم و املاحی است که بدن برای حفظ سلامت خود به آنها محتاج است.

نوشابه‌های گازداری که به بازار عرضه می‌شوند، بر پایه آب تولید می‌شوند. اما نیوشابه لاکیدو، بر پایه شیر و فراوری‌هایی که روی آن صورت گرفته تولید می‌شود. در فرایند فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، شیری که پس از استخراج چربی و پروتئین باقی مانده، به مایع شفافی شبیه آب تبدیل می‌شود. از آنجا که چربی و پروتئین عوامل ایجاد رنگ سفید و بوی خاص شیر هستند، این مایع باقی مانده دیگر رنگ و بویی ندارد اما کلسیم و املاح شیر هنوز در آن وجود دارد.

این مایع گرچه پروتئین و چربی خود را از دست داده، اما هنوز از آب غلیظ‌تر است. به همین دلیل با نسبت ۵۰-۵۰ با آب ترکیب می‌شود تا غلظت آن کمتر شده و بافتی مناسب را برای تولید نوشابه به دست بیاورد. در مرحله بعد، افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌ها به این مایع اضافه می‌شوند تا به آن رنگ و طعمی آشنا برای مصرف کنندگان نوشابه‌ها بدهند. به‌طوری که در تحقیقات میدانی، مصرف کنندگانی که برای اولین بار این محصول را نوشیده‌اند، تفاوتی میان طعم آن و سایر نوشابه‌های گازدار احساس نکرده‌اند.

چرا نوشابه های لبنی محبوب هستند؟

محققان در پژوهش‌های متعددی ثابت کرده‌اند که مصرف نوشابه‌های گازدار زمینه را برای پوکی استخوان فراهم می‌کند. دلیل این اتفاق، وجود اسید فسفوریک در نوشابه‌هاست. این اسید به دفع کلسیم کمک کرده و زمینه‌ساز پوکی استخوان می‌شود. با این وجود، شرکت‌های تولید کننده نوشابه، برای ایجاد طعم شیرین و نسبتا تیز نوشابه‌ها و گازدار کردن آنها، چاره‌ای جز استفاده از این اسید ندارند. طرفداران نوشابه، از تاثیری که اسیدفسفوریک بر طعم نوشابه‌ها می‌گذارد لذت می‌برند و با وجود خطری که مصرف آن برای سلامتشان ایجاد می‌کند، به خرید نوشابه‌ها ادامه می‌دهند.

گذشته از این، اسید فسفوریک در واکنشی که پس از ترکیب شدن با شکر رخ می‌دهد، از پس ایجاد این طعم برمی‌آید. در نتیجه، تولید کنندگان نوشابه بدون اضافه کردن حجم قابل توجهی شکر به آن، امکان بهره بردن از قابلیت اسیدفسفوریک و ایجاد طعم دلخواهد را نخواهند داشت و همین محدودیت، آنها را به افزودن حجم قابل توجهی شکر به این محصولات وا می‌دارد.

اما در تولید نوشابه‌های لبنی، تولید کنندگان مجبور به استفاده از ترکیبات آسیب‌زایی چون اسید فسفوریک و قند فراوان نیستند. در تولید نیوشابه لاکیدو، به جای اسیدفسفوریک از اسید لاکتیک استفاده می‌شود. یعنی اسید طبیعی ضعیفی که نه تنها به استخوان‌ها آسیب نمی‌رساند، بلکه برای ایجاد طعم دلخواه هم به میزان کمتری شکر نیاز دارد. به همین دلیل در تولید نوشابه‌های لبنی و برای ایجاد طعم تند و تیز آنها، به اضافه کردن قند کمتری نیاز است. همین کافی است تا قند این نوشیدنی‌ها ۴۰ درصد کمتر از قند نوشابه‌ها باشد.

از طرف دیگر، همان قند اضافه شده به نوشابه های لبنی هم نسبت به قند نوشابه‌های گازدار سالم‌تر بوده و تاثیر مخرب کمتری را بر بدن می‌گذارد. اگر نوشابه‌های عادی ۱۰۰ واحد قند را در خود جا داده‌اند، لاکیدو تنها ۶۰ واحد قند را در خود دارد و از این میزان هم ۴۰ واحد آن لاکتوز و تنها ۲۰ واحد این قند گلوکز است. درحالیکه در نوشابه‌های گازدار، همه ۱۰۰ واحد قند اضافه شده به محصول، از جنس گلوکز، یعنی ساده‌ترین و مخرب‌ترین نوع قند است.

نوشابه‌های لبنی، بخشی از نیاز بدن مصرف کنندگانشان به کلسیم را تامین می‌کنند، املاح فراوانی را در خود دارند، در تولید آنها از اسید فسفوریک که اصلی‌ترین عامل دفع کلسیم است استفاده نشده،‌ نسبت به نوشابه‌های گازدار چهل درصد قند کمتر دارند و بخش عمده قند به کار رفته در آنها، قند سالم است. این نوشابه‌ها اسیدیته پایین‌تری دارند و با دستگاه گوارش مصرف‌کنندگان سازگارترند. همین دلایل کافی است تا نوشابه های لبنی گازدار را، دوست‌دار سلامت مصرف کنندگان بدانیم و بدون نگرانی از دچار شدن به عوارض مصرف نوشابه‌های گازدار، آنها را به سبد غذایی خانواده‌ها وارد کنیم.

دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب و تشکر از حسن توجه شما.
    نگفت ۱۰۰ واحد قند به گلوکز تبدیل میشه،
    بلکه گفت اگه تعداد قند (غلظت) در نوشابه های معمولی رو ۱۰۰ در نظر بگیریم، تعداد قند موجود در لاکیدو نسبت به سایر نوشابه ها ۶۰ هست که ۲۰ تاش گلوکز و ۴۰ تاش لاکتوز هست ( نه ساکارز)، که همون قند شیر هست و از منومر های گالاکتوز و گلوکز تشکیل شده.

  2. سلام و خسته نباشید، ایراد علمی در مطلب شما وجود دارد. در پاراگراف ۴ فرمودید همه قند یعنی ۱۰۰ واحد به گلوکز تبدیل می شود اشتباه است، چرا که ساکارز دی ساکاریدی است که از دو مونوساکارید فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است و وقتی هم تجزیه شود به این دو مونو ساکارید تجزیه خواهدشد. البته در متن بعضی اشکالات دیگری هم است که از حوصله بحث خارج است. البته این که نیوشابه لاکیدو مفیدتر از سایر نوشابه های گازدار است شکی نیست.

    1. سلام دوست عزیز، ساکارز نوشته نشده است بلکه لاکتوز که همان قند شیر است نوشته شده که این دی ساکارید از واحدهای گلوکر و گالاکتوز تشکیل شده است.

  3. این ادعاتون رو کاش با تهیه فیلم بصورت عمومی برای مردم تبلیغ میکردید تا بیشتر مطمین شیم