همه ریزه‌کاری‌هایی که درباره تمیز کردن انواع کفش باید بدانید

تمیز کردن انواع کفش

لکه و سیاهی‌هایی که روی کفش‌هایتان جا خوش کرده‌اند، می‌توانند به بهانه‌ای برای خرید کفشی تازه تبدیل شوند. اما دست نگه‌دارید! قرار نیست بخاطر چند لکه و کمی بو‌دار شدن کفش‌هایتان خرج روی دست خودتان بیندازید و جیب‌تان را برای خرید کفش تازه خالی کنید. در این مطلب همه چیزهایی که باید برای تمیز کردن انواع کفش بدانید را با شما درمیان می‌گذاریم. فرقی نمی‌کند که روی کفش چرمتان خراش افتاده یا اینکه کتانی‌هایتان پر از لکه‌های سیاه شده‌اند. ما به شما برای تبدیل کردن کفش‌های کهنه به نو کمک می‌کنیم.

تمیز کردن انواع کفش : کفش‌های ورزشی

تمیز کردن انواع کفش پارچه ای و ورزشی

مرحله اول

اگر می‌خواهید کفش فوتبال را تمیز کنید، ابتدا میخ‌های کف کفش را در اولین فرصت تمیز کنید و برای سایز کفش‌های ورزشی، از تمیز کردن کف و لژ کفش شروع کنید. برای این کار معمولا به ابزار خاصی نیاز نیست. با راه رفتن روی آسفالت و زمین‌های سفت می‌توانید کف کفش‌های فوتبالی را تا اندازه‌ای پاک کنید. اما وقتی به خانه برگشتید، کف دو لنگه کفش را به هم بمالید تا چیزهایی که به کف کفش‌تان چسبیده از آن جدا شود. بعد هم با کمک یک مسواک باقی آلودگی‌های باقی مانده را از کف کفش‌تان پاک کنید.

مرحله دوم

کفش‌های ورزشی، از تمیز کردن کف و لژ کفش شروع کنید. برای این کار معمولا به ابزار خاصی نیاز نیست. با راه رفتن روی آسفالت و زمین‌های سفت می‌توانید کف کفش‌های فوتبالی را تا اندازه‌ای پاک کنید. اما وقتی به خانه برگشتید، کف دو لنگه کفش را به هم بمالید تا چیزهایی که به کف کفش‌تان چسبیده از آن جدا شود. بعد هم با کمک یک مسواک باقی آلودگی‌های باقی مانده را از کف کفش‌تان پاک کنید.

مرحله سوم

وقتی کف و لژ کفش را تمیز کردید، با یک دستمال خشک و تمیز روی کفش‌ها را هم تمیز کنید تا گرد و غبار از روی آن کنار برود و آماده خشک‌شویی خانگی شود.

مرحله چهارم

اگر چیزی به کفش‌تان چسبیده که با فشار مسواک نمی‌توانید آن را پاک کنید، از سوهان ناخن کمک بگیرید. اما مراقب باشید که با فشار آوردن به پارچه یا کف کفش آن را خراب نکنید. به آرامی سوهان ناخن را روی آلودگی بکشید تا کنده شود.

مرحله پنجم

برای اینکه بتوانید با خیال راحت کفش‌های‌تان را در کمد لباس بگذارید، در یک کاسه کمی پودر لباس‌شویی دستی و آب بریزید و با برس مسواک کمی از کف آن را کف کفش بکشید. سپس با یک دستمال نمدار تمیز کف کفش را پاک کنید.

مرحله ششم

با یک برس نرم یا دستمال تمیز، کمی کف را از روی کاسه بردارید و روی پارچه کفش بکشید. مراقب باشید دستمال را زیاد خیس نکنید و تنها کف‌ها را با آن بردارید. حتی بهتر است که بعد از برداشتن کف هم دستمال را در مشت‌تان فشار دهید تا مازاد آب آن بیرون بریزد. سپس فورا با یک دستمال تمیز نمدار کف را از روی کفش پاک کنید.

مرحله هفتم

بعد از هر بار استفاده، بند کفش و کفی آن را در کیسه شست و شو قرار دهید و در ماشین لباسشویی بیندازید. کفش‌های ورزشی مستعد جمع شدن باکتری‌ها هستند و اگر به تمیز کردنشان اهمیت ندهید، پاهایتان بعد از هر بار استفاده بو خواهند گرفت. یادتان نرود که هر چند ماه یکبار باید کفی کفش‌تان را عوض کنید.

تمیز کردن انواع کفش: کفش‌های چرمی و ورنی

کفش چرمی

تمیز کردن چرم طبیعی

برای تمیز کردن کفش چرم، دو راه دارید، می‌توانید آب را با سرکه سفید ترکیب کنید و با پارچه کفش را تمیز کنید، یا اینکه در آب کمی جوش شیرین بریزید و کفش‌تان را با دستمال آغشته به این محلول تمیز کنید.

تمیز کردن چرم مصنوعی

اگر کفش‌تان از جنس چرم مصنوعی است، بعد از پاک کردن آلودگی‌ها مقدار کمی شیشه‌شور روی آن اسپری کنید و فورا با دستمال تمیز آن را پاک کنید تا خوب برق بیفتد. برای برق انداختن این کفش‌ها می‌توانید از کمی وازلین هم کمک بگیرید. اما مراقب باشید با بیش از اندازه چرب کردن کفش، لباس‌هایتان را چرب نکنید.

تمیز کردن کفش ورنی

اگر روی کفش چرم‌تان خراشی افتاده، کمی وازلین را روی آن قسمت بمالید. اما کفش ورنی را می‌توانید پس از گرد‌گیری، با مقدار کمی شیشه‌پاک کن برق بیندازید.

تمیز کردن انواع کفش : کفش‌های جیر و نبوک

کفش جیر

مرحله اول

ابتدا با یک دستمال تمیز یا برس نرم کفش را پاک و گردگیری کنید. سعی کنید این کار را با سرعت بالا انجام دهید. اگر برس نرم ندارید می‌توانید از یک تکه ابر برای تمیز کردن این کفش‌های حساس استفاده کنید.

مرحله دوم

کف کفش را به شیوه گفته شده در مورد کفش‌های ورزشی تمیز کنید و بندها و کفی را هم در کیسه مخصوص قرار داده و در ماشین لباس‌شویی بیندازید.

مرحله سوم

کفش نبوک و جیر را تا آنجا که می‌توانید با دستمال نمدار تمیز نکنید و اگر احساس می‌کنه آلوده‌تر از آن است که با دستمال خشک تمیز شود، کمی آب ولرم و سرکه سفید را مخلوط کرده و دستمال را خیلی کم با استفاده از این مایع مرطوب کنید. می‌بینید که سرکه تنها در تمیز کردن انواع سطوح به کار نمی‌آید و با کمکش می‌توانید برخی از کفش‌هایتان را هم برق بیندازید.

مرحله چهارم

برای پاک کردن لکه روغن از روی کفش جیز یا پارچه‌ای، روی لکه کمی پودر بچه بریزید و چند ساعت برای جذب شدن چربی توسط پودر صبر کنید.

تمیز کردن انواع کفش: کفش‌های حصیری

تمیز کردن کفش حصیری

برای تمیز کردن کفش‌هایی که لژ یا بافت حصیری دارند، از مسواک یا برس خیلی نرم کمک بگیرید. مسواک را به ترکیب آب و پودر لباسشویی دستی آغشته کنید و بعد از تمیز کردن حصیر، با دستمال نمدار آن را پاک کنید. مراقب باشید که با فشار دادن مسواک روی کفش به بافت حصیری آسیب نزنید.

این اشتباهات را انجام ندهید

اشتباهات را تکرار نکنید
  • کفش‌ها را برای تمیز شدن در ماشین لباسشویی نیندازید. اگر روی کفش نوشته شده که قابل شست و شو با ماشین هم هست، حتما آن را قبل از شستن در کیسه مخصوص بیندازید. اگر کفش را در لباسشویی می‌اندازید، دما را روی ۳۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و خشک‌کن را روی دور تند قرار ندهید.
  • در زمان خشک شدن کفش، داخل آن را با روزنامه پر کنید تا فورم خود را حفظ کند.
  • برای خشک شدن کفش‌ها هرگز آنها را در معرض نور مستقیم خورشید یا باد گرم سشوار قرار ندهید. این کار به کفش‌های شما آسیب می‌زند. بهتر است کفش‌ها را در دمای اتاق خشک کنید.
  • هرگز کفش‌ها را به‌طور کامل خیس نکنید. شستن کفی و بند به شکل جداگانه و شستن لایه رویی کفش را برس مخصوص کافی است و نیازی به شست و شوی کامل کفش نخواهید داشت.
adidas

دیدگاه ها