به کودکم مولتی ویتامین بدهم یا نه؟

به کودکم مولتی ویتامین بدهم یا نه

هر چه در این مورد صحبت کنیم، به جواب مشخصی نمی‌رسیم. واقعیت این است که شرایط تولد نوزاد، وضعیت سلامت او و شرایط زندگی و تغذیه مادر، بیشتر از هر چیزی بر پاسخ این سوال تاثیر می‌گذارند. اما با وجود همه این‌ها، نمی‌توان انکار کرد که نوزادان از ابتدای تولد به دریافت برخی از مکمل‌های دارویی نیاز دارند و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بسیاری از مکمل‌‎ها هم بدون توجه به نیاز حقیقی کودکان و نوزادان و تنها تحت تاثیر تبلیغات شرکت‌های دارویی پرفروش می‌شوند. اگر شما هم مدام از خود می‌پرسید که « به کودکم مولتی ویتامین بدهم یا نه؟» این مطلب را بخوانید. ما به سوال شما پاسخ می‌دهیم.

با وجود شیرخشک غنی شده باید به کودکم مولتی ویتامین بدهم ؟

در بسیاری موارد، شیر مادر یا شیر خشک همه نیازهای بدن فرزند شما در چهار یا حتی شش ماه اول زندگی‌اش برآورده می‌کنند. اما این قانون نسبتا کلی، تبصره‌ای هم دارد. هرچقدر هم که شیر مادر غنی باشد یا شیر خشک بهترین ترکیب‌ها را در خود جا داده باشد، نمیتوانید به تامین نیاز فرزندتان به ویتامین D امیدوار باشید. ویتامین D معمولا از طریق مکمل‌‎های دارویی به بدن نوزادها وارد می‌شود.

بعد از گذشت شش ماه از تولد فرزندتان، رژیم غذایی او آرام آرام تغییر می‌کند. از این دوره به بعد غذاهای جامد هم در سبد غذایی او جا می‌گیرد و احتمالا متخصص کودکان، مصرف برخی از ویتامین‌ها را توصیه می‌کند. البته بچه‌های خوش‌غذایی که رژیم غذایی روزانه‌شان با مواد متنوعی پر شده، بعید است که به مکمل دارویی خاصی هم نیاز داشته باشند. اما اگر فرزندتان نارس به دنیا آمده، در زمان تولد کم‌وزن بوده یا اینکه به هر دلیل جثه‌ای کوچکتر از سنش دارد، احتمالا اضافه کردن برخی از مکمل‌های دارویی به رژیم غذایی‌اش توصیه می‌شود.

گذشته از این، شرایط بدنی شما هم می‌تواند نیاز فرزندتان به مکمل‌ها را مشخص کند. برای مثال اگر عمل بای‌پس روده را انجام داده‌اید، طبیعی است که بدنتان مواد غذایی کمتری را جذب کند و شیرتان به همین دلیل ارزش غذایی کمتری داشته باشد. پس شما حتی در دوره شیردهی هم چاره‌ای جز دادن مولتی ویتامین‌های توصیه شده به فرزندتان نخواهید داشت.

اگر رژیم غذایی وگان را دنبال می‌کنید، موضوع را با پزشک فرزندتان درمیان بگذارید و سوال «به کودکم مولتی ویتامین بدهم» را از او هم بپرسید. شاید در شیر شما میزان کمتری ویتامین B12، آهن، زینک، کلسیم و امگا ۳ وجود داشته باشد و فرزندتان برای جبران کمبود این ترکیبات در شیر مادر، به مولتی ویتامین‌ها نیاز داشته باشد.

باید به کودکم مولتی ویتامین بدهم یا نه؟

مادرها به مولتی ویتامین نیاز دارند یا نوزادان؟

به طور کلی، حتی اگر رژیم غذایی‌تان چندان غنی نباشد، شیر مادر معمولا اغلب نیازهای غذایی نوزادان را برآورده می‌کند. به باور متخصصان، نوزاد مادرانی که تغذیه کافی ندارند با استفاده از ذخیره غذایی مادرانشان، نیاز بدن خود را برطرف می‌کنند. اما این مادران هستند که بخاطر محروم شدن از مواد غذایی ضروری، هر روز ضعیف‌تر و بیمارتر می‌شوند. به همین دلیل، متخصصان می‌گویند بسیاری از مادران در دوره شیردهی، چاره‌ای جز مصرف مولتی ویتامین‌ها یا لااقل دریافت برخی ویتامین‌ها ندارند.

فرزند شما به چه مکمل‌هایی نیاز دارد؟

وقتی که فرزندتان مصرف غذاهای جامد را شروع می‌کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی به بدنش می‌رسد. اگر کودکان را با غذاهای غنی شده کودک تغذیه کنید و به میزان کافی شیرهای غنی‌شده کودک را در رژیم غذایی‌اش جا دهید، نگرانی‌تان برای تامین نیاز او به ویتامین A، زینک و فولات کمتر می‌شود. اگر به برچسب ارزش غذایی رو محصولات خریداری شده دقت کنید، خواهید فهمید که چه میزان از نیازهای غذایی کودکتان تامین شده است. یادتان نرود که میزان مواد مغذی موجود در غذاهای کودک، از یک محصول به محصول دیگر و از یک برند به برند دیگر متفاوت است. اگر هنوز پاسخ سوال » به کودکم مولتی ویتامین بدهم یا نه؟» را نگرفته‌اید، به این نکات توجه کنید:

آهن

شیر مادر و شیر خشک، هر دو مقدای آهن در خود دارند، اما از زمانی که فرزندتان مصرف غذاهای جامد را شروع می‌کند، میزان نیاز او به آهن به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. درحالیکه تا شش ماهگی او تنها به ۰.۲۷ میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد، از هفت تا ۱۲ ماهگی هر روز باید ۱۱ میلی‌گرم آهن دریافت کند. به همین دلیل، تغذیه کودکان با خوراکی‌های سرشار از آهن در این ماه‌ها اهمیت زیادی دارد.

ویتامین D

تنها مقدای بسیار محدودی ویتامین D از طریق شیر مادر به بدن نوزاد وارد می‌شود. به همین دلیل اغلب نوزادان هم از ابتدای تولد و با تجویز پزشک، مکمل‌های متناسب با سن خود را دریافت می‌کنند.

از آنجا که پوست ما با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ویتامین D3 جذب می‌کند، نمی‌توان به تامین نیاز بدن نوزادان از طریق نور خورشید امیدوار بود. چراکه حساسیت بالای پوست آنها و آسیب‌پذیر بودنشان، لزوم دور ماندن آنها از آفتاب را بیشتر می‌کند. با توجه به این، نوزادان بخاطر محروم ماندن از ویتامین D موجود در نور خورشید، چاره‌ای جز مصرف مکمل‌های حاوی ان را ندارند.

ویتامین B12

سیستم عصبی بدن کودکتان برای سالم ماندن به این ویتامین نیاز دارد و اگر فرزندتان به اندازه کافی B۱۲ دریافت کند، کمتر در خطر ابتلا به آنمی قرار می‌گیرد. ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر و فراورده‌های لبنی سرشار از B12 هستند و با مصرف این خوراکی‌ها در دوره شیردهی و کمک گرفتن از مکمل‌های دارویی حاوی آن، می‌توانید به تامین نیاز کودکتان هم کمک کنید.

امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ به رشد و سلامت مغز کودکتان کمک می‌کند، بینایی‌اش را تقویت کرده و سیستم ایمنی بدنش را هم بهبود می‌دهد. بسیاری از اسیدهای چرب ضروری، از طریق شیر مادر به بدن نوزاد وارد می‌شوند اما اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی با این اسیدهای چرب غنی نشده، می‌توانید سراغ مکمل‌های حاوی آن بروید. گیاه‌خواران و وگان‌ها، بیشتر از هر کسی به مصرف مکمل‌های امگا۳ نیاز دارند.

دیدگاه ها