خطرات مصرف فست فود در بارداری ! چطور گزینه سالم را انتخاب کنیم؟

فست فود در بارداری

هیچ چیز یک زن باردار را بیش از وسواس در انتخاب غذا آزار نمی‌دهد. او مجبور است هنگام خروج از خانه، کیفی پر از تنقلات و غذا با خود حمل کند تا از گرسنه نماندن جنینش مطمئن باشد. ویار حاملگی هم هوس‌های غذایی خاصی را برایش ایجاد می‌کند و گاهی باید به سختی با هوس خوردن بعضی از خوراکی‌ها و مواد غذایی ناسالم مبارزه کند. فست فودها و غذاهای بیرون، معمولا در گروه غذاهای ممنوعه در دوران بارداری قرار می‌گیرند و از قضا، ویار آن‌ها در طول بارداری بسیار شایع است. اما خبر خوب این است که همه فست فودها کاملا ناسالم نیستند و قرار نیست در دوران بارداری دور رستوران رفتن را کامل خط بکشید. اگر می‌خواهید این نه ماه را به سلامت بگذرانید و چشم‌تان را از تابلوی رستوران‌ها ندزدید، این مطلب را بخوانید. ما همه چیز را در مورد مصرف فست فود در بارداری با شما درمیان می‌گذاریم و گزینه‌های نسبتا سالم را به شما معرفی می‌کنیم.

آداب رستوران رفتن زنان باردار

  • هنگام رفتن به رستوران در دوران بارداری،  باید غذاهای ممنوعه برای خود را بشناسید و اگر این ماه‌ها را با بحران سلامتی خاصی می‌گذرانید، در مورد بایدها و نبایدهای رژیم غذایی‌تان با پزشک مشورت کنید.
  • سعی کنید به رستوران‌هایی بروید که از کیفیت غذای آن‌ها مطمئن هستید. حتی‌الامکان به رستوران‌هایی بروید که قبلا امتحان شده‌اند. اگر اصول تغذیه سالم در بارداری را بدانید، انتخاب چنین رستورانی برایتان ساده‌تر می‌شود.
  • بهتر است خوردن سالاد سبزیجات خام در رستوران را فراموش کنید یا اینکه در هنگام مصرف سالاد و سبزیجات در رستوران، از خوب شسته شدن محتویات آن‌ها کاملا مطمئن شوید.
  • در مورد مواد اولیه غذاهای موجود در منو سوال بپرسید. چرا که ممکن است در دوران بارداری، به برخی مواد حساس باشید و باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود.
  • بهتر است از غذاهای خام مثل سوشی یا استیک‌های آبدار دوری کنید و حتما برای کامل پخته شدن انواع گوشتی که در غذایتان هست اصرار کنید.
  • حتی‌الامکان از سس‌ها و ادویه‌جات تند و شور استفاده نکنید و به جای آن سراغ خوراکی‌های انرژی بخش و سالم بروید.
  • خوردن بستنی در بارداری ممنوع نیست؛ اما اگر کافه رو هستید و اهل بستنی خوردن، این مطلب را بخوانید.
  • کنترل وزن در بارداری مهم است و علاوه بر ناسالم بودن غذاهایی که ممکن است در منوی رستوران‌ها جا خوش کرده باشند، باید مراقب دریافت بیش از اندازه کالری هم باشید. چاقی ناگهانی در بارداری، در بسیاری موارد حاصل بی‌توجهی به میزان کالری دریافتی است.
فست فود در بارداری

آداب خوردن فست فود در بارداری

  • از خوردن پنیرهایی که دارای باکتری هستند خودداری کنید. خوردن پنیر موزارلا به علت نوع تهیه آن و عاری بودن از باکتری لیستریا، ایرادی ندارد؛ ولی مصرف پنیرهایی از قبیل پنیر دانمارکی، کممبر و استیلتون به‌صورت خام یا نیم‌پز ممنوع است. قبل از خوردن پیتزا یا هر غذایی که با پنیر طبخ شده، از سرآشپز بخواهید که آن را دوباره حرارت دهد تا باکتری‌های موجود در پنیر از بین بروند. پیتزایی که با خمیر نازک و سبزیجات و کمی پنیر موزارلا تهیه شده، گزینه مناسبی برای شماست.
  • از فست فودهای حاوی گوشت‌های فراوری شده دوری کنید. این گوشت‌ها حاوی نیترات هستند که این ماده می‌تواند برای جنین بسیار خطر آفرین باشد. نیترات می‌تواند احتمال به ‌وجود آمدن اختلالات مغزی و اسکلتی در جنین را افزایش دهد. بالا رفتن سطح نیترات در خون مادر، باعث واکنش دادن آن با هموگلوبین خون می‌شود. این ترکیبات شیمیایی باعث می‌شوند که میزان اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف از جمله جنین، کاهش یابد و از این روی نوزاد با عارضه سیانوزه به دنیا آید. همچنین سوسیس و کالباس دارای باکتری‌هایی مثل توکسوپلاسموز و لیستریوز هستند. این باکتری‌ها باعث زایمان زودرس، رشد ناقص به‌ویژه در مغز و چشم جنین، عفونت جنین و سقط جنین می‌شوند. در صورت مجبور شدن به مصرف سوسیس و کالباس در دوران بارداری، حتما پخته شده آن‌ها را مصرف کنید.
  • از خوردن فست فود تند مثل پیتزا پپرونی و مرغ سوخاری اسپایسی خودداری کنید. چرا که این تندی باعث سوزش و رفلاکس معده و ایجاد حالت تهوع می‌شود و ممکن است مصرف زیاد چنین محرک‌هایی جنین را هم بیقرار کند.
  • مصرف فست فود در بارداری ممنوع نیست اما بهتر است تا آنجا که ممکن است به جای فست‌ فود‌های سرخ شده، سراغ گزینه‌های کبابی و تنوری بروید. مثلا به جای استفاده از ناگت مرغ و مرغ سوخاری، از مرغ کبابی استفاده کنید یا به جای سیب زمینی سرخ کرده از سیب زمینی آب‌پز یا تنوری استفاده کنید.
  • مراقب باشید سس سالاد یا غذایتان با تخم‌مرغ خام آماده نشده باشد. ممکن است باکتری‌های موجود در تخم‌مرغ خام باعث مصمومیت شما یا جنین شوند.
  • اگر می‌خواهید استیک میل کنید، حتما دقت کنید که خوب مغز پخت شده باشد. در هنگام مصرف گوشت، حتما چربی‌های آن گرفته شود. همچنین تا آنجا که ممکن است سعی کنید از استیک مرغ به‌جای گوشت قرمز استفاده کنید.
  • اگر نسبت به انواع غلات حساسیت ندارید، بهتر است در ساندویچ‌های خود به‌ جای استفاده از نان سفید، از نان سبوس‌دار و تمام غله استفاده کنید. اگر هم وعده صبحانه را بیرون از خانه میل می‌کنید، مصرف جو دو سر و صبحانه‌های حاوی غلات را در اولویت قرار دهید.
  • از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل کوکا کولا خودداری کنید. در کل به جای مصرف نوشابه از آب‌میوه‌های طبیعی یا آب گازدار به مقدار کم استفاده کنید. میزان مصرف مجاز کافئین برای زنان باردار، حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز است. یادتان نرود که این نوشابه‌ها علاوه بر کافئین قند فراوانی هم دارند و گاز موجود در آنها هم ممکن است رفلاکس را تشدید کرده و معده‌تان را ناراحت‌تر کند.
  •  در رستوران‌ها حتی الامکان از خوردن غذای دریایی بپرهیزید. چرا که گذشته از لزوم کم کردن مصرف ماهی در بارداری به دلیل وجود جیوه در آن، از نوع طبخ و حرارت دهی به آن‌ها مطمئن نیستید. همچنین از خوردن غذاهایی مانند سوشی که از گوشت خام ماهی تهیه شده است، خودداری کنید.
  •  خوردن بستنی‌های دستگاهی و غیر پاستوریزه هم در دوران بارداری، به علت ایمنی کم بدن زن باردار، ممنوع است. ممکن است در این بستنی‌ها باکتری لیستریا وجود داشته باشد. مصرف شیر در بارداری ضروری است؛ اما هرگز نباید سراغ شیرهای محلی پاستوریزه نشده بروید.
  • زنان باردار در هنگام بارداری، دچار برخی مشکلات مثل تورم مچ دست و پا می شوند. هنگامی که نمک اضافی به رژیم غذایی آن‌ها اضافه می‌شود، می‌تواند مشکل تورم و جمع شدن بیش از حد مایعات در بدن آن‌ها را بدتر کند. بنابراین بهتر است خوردن فست فودهای پر نمک در دوران بارداری محدود شود و در هنگام مصرف این نوع غذاها، با آنها مدار زیادی آب نوشیده شود.

دیدگاه ها