همه چیز درباره شروع غذای کودک

غذای کودک

چشم‌های نگران شما به بشقاب کودکتان است اما چشم‌های او با تعجب به آن بشقاب خیره می‌شود. شما نگرانید که با پس زدن غذا، از نردبان رشد سقوط کند و او با کنجکاوی، خودش را در دنیای تازه‌ای از رنگ‌ها و مز‌ه‌ها و بوها تصور می‌کند. آشنایی با غذاهای تازه، کودکان را با دنیای متفاوتی آشنا می‌کند. فرزند خردسال شما ممکن است بشقاب غذای کودک محبوبش را پس بزند یا اینکه غذایی که پیش از این دوست نداشته را با اشتها بجود.

اگر نمی‌دانیدکه کودکتان در این سال‌ها به چه مواد غذایی نیاز دارد و دلیل بی‌اشتهایی گاه و بی‌گاه یا گرسنگی مداومش در یک روز چیست، این مطلب را بخوانید. ما همه آنچه که می‌خواهید درباره تغذیه سالم برای کودکان نوپا بدانید را با شما درمیان می‌گذاریم.

غذای کودک خود را با این مواد ضروری آماده کنید

حتما شما هم مدام از خود می‌پرسید که انرژی این همه فعالیت و جنب و جوش را چطور باید تامین کنید. کودک شما در این سالها به مصرف طیفی از مواد غذایی نیاز دارد. او باید در کنار گوشت، مقدار قابل توجهی غلات، میوه و سبزیجات تازه و لبنیات را مصرف کند.

برای حفظ تنوع غذایی، می‌توانید از بسته‌های غذای کودک آماده که با توجه به نیاز روزانه آنها تولید شده‌اند هم کمک بگیرید، یا اینکه با کمک راهنمایی که در ادامه مطلب آورده‌ایم، خودتان تعادل را در رژیم غذایی روزانه او برقرار کنید.

غذای کودک

غلات یکی از بهترین مواد غذایی برای شروع غذای کودک

غلات را می‌توان به دو گروه غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم کرد. غلات کامل میزان بیشتری فیبر، آهن و ویتامین‌ها را در خود دارند. با توجه به اصول تغذیه کودکان، شما با گنجاندن نان‌های کامل، برنج قهوه‌ای یا ماکارونی سبوس‌دار در غذای کودک می‌توانید او را از خواص این دانه‌های کامل بهره‌مند کنید.

وزارت کشاورزی ایالات متحده، به مردم این کشور توصیه می‌کند که حداقل نیمی از غلات مصرفی‌شان را از گروه غلات کامل انتخاب کنند. نمی‌توان انکار کرد که کمک گرفتن از این غلات سالم، یکی از مهم‌ترین اصول تغذیه سالم کودکان یکسانه است.

کودک نوپای شما هر روز باید حدود ۴۰ گرم از غلات را در برنامه غذایی‌اش داشته باشد. یک تکه نان، یک فنجان غلات پخته شده و نصف فنجان ماکارونی پخته شده، نیاز بدن او به غلات را تامین می‌کند. به این ترتیب می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که بهتر است از خواص ماکارونی در برنامه غذایی کودکتان غافل نشوید.

سبزیجات را در غذای کودک فراموش نکنید

در فاصله شش ماهگی تا یک سالگی کودک شما با سبزیجات متنوعی آشنا می‌شود. سعی کنید در طول هفته، سبزیجاتی را از رنگ‌های مختلف به غذای کودکتان وارد کنید.

گوجه فرنگی قرمز، هویج نارنجی، کاهو سبز، کلم بنفش و پیاز صورتی را به غذای کودکتان وارد کنید و سعی کنید او را با روش‌های جذابی با طعم‌های تازه آشنا کنید.

شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری بروکلی پخته شده را کنار بشقاب نهارش قرار دهیدو دو قاشق پوره لبو را هم در وعده شام به غذایش اضافه کنید.

میوه

مصرف میوه‌ها و سبزیجات ضروری برای کودکان، کمک قابل توجهی به رشد و سلامت آنها می‌کند. کودک شما باید هر روز نصف یا سه چهارم فنجان میوه مصرف کند.

برای تامین نیاز بدن کودک به میوه‌ها، بهتر است خود میوه را به جای آب‌میوه به برنامه غذایی‌اش وارد کنید. چراکه آب میوه‌ها به اندازه خود آنها فیبر ندارد.

وقتی از یک فنجان میوه صحبت می‌کنیم، منظورمان یک فنجان میوه تازه یا یخ‌زده یا نصف فنجان میوه خشک است. مثلا برای تامین نیاز روزانه فرزندتان می‌توانید بین وعده صبحانه و نهار به او یک چهارم سیب بدهید و بین وعده نهار و شام هم نصف موز به او بدهید.

لبنیات

تغذیه کودکان تا شش ماهگی معمولا به شیر محدود می‌شود و بعد از این دوره کودک آرام آرام با مواد غذایی دیگر آشنا می‌شود. اگر بعد از یک سالگی به فرزندتان شیر مادر نمی‌دهید، باید حتما میزان مشخصی از شیر گاو را در برنامه غذایی‌اش بگنجانید. کودکان زیر دو سال به لبنیات پرچرب نیاز دارند و بعد از تولد دو سالگی می‌توانید مصرف لبنیات کم‌چرب را آغاز کنید.

کودک نوپای شما به حدود یک تا یک و نیم فنجان لبنیات در روز نیاز دارد. یعنی شما می‌توانید هر روز یک فنجان شیر، ماست یا شیر سویا را به برنامه غذایی‌اش وارد کنید. یک سوم فنجان پنیر چدار، موزارلا یا پارمسان را هم می‌توانید به غذای او وارد کنید یا به عنوان دسر، به او یک و نیم فنجان بستنی بدهید. اگر هم می‌خواهید با یک فنجان شیر طیف وسیع‌تری از نیازهای غذایی او را پوشش دهید، از شیرهای غنی شده مخصوص کودکان کمک بگیرید.

یادتان نرود که افزایش قد و وزن کودک تا دو سالگی، تنها در گرو مصرف لبنیات نیست و شما باید با توجه به اصول تغذیه در این سن، رشد مناسب او را تضمین کنید.

پروتئین

گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لوبیا و نخود فرنگی، تخم مرغ، سویا یا آجیل‌ها، از جمله پروتئین‌هایی هستند که می‌توانید به غذای کودکتان وارد کنید. بهتر است هر هفته دو وعده به فرزندتان غذای دریایی بدهید و هر روز حدود ۵۵ گرم پروتئین را در برنامه غذایی‌اش بگنجانید. تغذیه کودکان اصولی دارد که اگر قدم به قدم آنها را رعایت نکنید، نمی‌توانید رشد و سلامت کودکتان را تضمین کنید.

یک عدد تخم مرغ برای صبحانه و یک‌چهارم فنجان لوبیا پخته شده برای شام می‌تواند نیاز روزانه بدن او به پروتئین را تامین کند. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی برای صبحانه و یک چهارم فنجان عدس برای نهار هم گزینه خوبی برای تامین این نیاز بدن فرزندتان به‌شمار می‌روند.

اصول را زیر پا نگذارید

تغذیه کودکان کم وزن اصول خاص خود را دارد و برای حفظ سلامت کودکان هم چاره‌ای جز وفاداری به اصول تغذیه سالم باقی نمی‌ماند. اگر کودکتان از ابتدا با توجه به همین اصول پرورش پیدا کند، طیف وسیع‌تری از مواد غذایی در گروه خوارکی‌های محبوبش جا می‌گیرند و جایی برای نگرانی در مورد رشد و سلامت او باقی نمی‌ماند.

دیدگاه ها