همه چیز در مورد قهوه فوری

تهیه قهوه فوری

قهوه فوری قطعا می‌تواند عنوان نجات‌دهنده را کسب کند. تصور کنید جایی هستید که هیچ کافه‌ای باز نیست یا حتی صبح زود است و به زور از خواب پا شده‌اید و عجله دارید، قطعا در هر دو حالت قهوه فوری به کارتان می‌آید چون این نوع قهوه راهی آسان برای آمادنه کردن سریع یک فنجان قهوه بدون صرف زمان زیاد است.

قهوه فوری قهوه‌ای است که تقریبا تمام آب آن خارج شده است. این یک فرآیند ساده است و هیچ‌گونه تغییر شیمیایی رخ نمی‌دهد. این قهوه یک قهوه خالص و بدون مایع است. با این حال، یک تفاوت مهم این است که قهوه فوری معمولا با دانه‌های قهوه روبوستا ساخته می‌شود تا دانه‌های قهوه عربیکا و به همین خاطر هم نسبت به انواع قهوه ارزان‌تر است. نکته جالب این است که اکنون نزدیک به ۵۰ درصد از قهوه سبز جهان برای تولید قهوه فوری استفاده می‌شود.

حتی اگر به نوشیدن یک فنجان قهوه عادت نداشته باشید هم می‌توانید از قهوه فوری برای افزودن طعمی خوشمزه به نوشیدنی‌های دیگر مانند کاکائو داغ استفاده کنید.

قهوه فوری چیست؟

قهوه فوری (Instant Coffee) نوعی قهوه است که از عصاره قهوه تهیه می‌شود. این نوع قهوه به روشی مشابه با نحوه دم کردن قهوه معمولی تولید می‌شود؛ در تهیه آن ابتدا دانه‌های آسیاب شده قهوه دم می‌شوند تا عصاره‌اش گرفته شود. سپس آب از عصاره خارج می‌شود تا قطعات خشک یا پودری به دست آید. اما به طور کلی دو روش اصلی تهیه قهوه فوری شامل:

  • روش خشک کردن پوششی
  • روش خشک کردن انجمادی

نکته مهم این است که در هر دو روش آب قهوه دم شده از آن گرفته و حذف می‌شود تا بعد از این که گرانول یا دانه‌های قهوه فوری مجدد در آب ریخته می‌شوند با بازگشتن رطوبت آماده مصرف شوند.

انواع قهوه فوری

انواع قهوه فوری براساس روش تولیدش به دو نوع خشک شده فریزی و خشک شده با اسپری تقسیم می‌شود؛ اما این قهوه براساس کاسنی هم طبقه‌بندی می‌شود. این نوع قهوه برای کسانی که کافئین را نمی‌توانند تحمل کنند مناسب است.

همچنین ممکن است قهوه فوری را با نام‌های زیر هم در بازار ببینید:

  • قهوه محلول
  • قهوه پودر شده
  • قهوه گرانول شده

برندهای ارائه‌دهنده قهوه فوری در جهان بسیار هستند، اما شناخته شده‌ترین برندها شامل برندهای جاکوب، نسکافه،  استارباکس، فولگرز و دانکین دونات می‌شود.

نسخه‌های اولیه قهوه فوری

تولید اولین نسخه‌های قهوه فوری به سال ۱۷۷۱ باز می‌گردد. این اتفاق تقریبا ۲۰۰ سال پس از معرفی قهوه به اروپا رخ داد و بریتانیای کبیر حق اختراع coffee compound را به جان درینگ اعطا کرد.

در ایالات متحده، اولین قهوه فوری در طول جنگ داخلی برای سربازانی که به دنبال راه‌هایی برای افزایش انرژی خود بودند که حمل آن هم آسان باشد، ثبت شد.

در حدود اواسط دهه ۱۸۰۰ در سانفرانسیسکو، جیمز فولگر (J. A. Folger) و پسرانش یک شرکت قهوه راه اندازی کردند. فولگر اولین دانه‌های آسیاب شده را که نیازی به برشته شدن و آسیاب کردن در خانه نبود، چیزی که نوشیدن قهوه را بسیار طاقت‌فرسا کرده بود، در تلاشی برای جذب معدنچیان در دوران طوفان طلا فروخت.

اما در نهایت آنچه ما امروز به عنوان قهوه فوری می‌شناسیم در سال ۱۸۹۰ توسط دیوید استرنگ (David Strang) در نیوزلند اختراع و به ثبت رسید و با نام تجاری Strang’s Coffee فروخته شد.

اما تنها در نمایشگاه پان-آمریکن در سال ۱۹۰۱ بود که قهوه فوری مورد توجه گسترده قرار گرفت، زمانی که ساتوری کاتو (Satori Kato) ، دانشمند ژاپنی شاغل در شیکاگو، آن را به توده مردم معرفی کرد.

در سال ۱۹۱۰، شیمیدان انگلیسی جورج کنستانت لوئیس واشنگتن فرآیند دیگری را برای تهیه قهوه فوری در حین زندگی در گواتمالا توسعه داد. او که مشتاقانه قهوه می‌نوشید، متوجه تجمع پودر قهوه روی دهانه قهوه‌جوش نقره‌ای مورد علاقه‌اش شد. این امر کنجکاوی او را برانگیخت و آزمایش‌های بیشتری را دنبال کرد. او سرانجام یک کریستال قهوه خشک شده شبیه آنچه امروز داریم با نام تجاری «Red E Coffee» تولید کرد.

به اصرار دولت برزیل، نستله در سال ۱۹۳۰ شروع به تصفیه فرآیند قهوه فوری کرد. در سال ۱۹۳۸، شرکت مستقر در سوئیس این نوع قهوه خود را به بازار بین‌المللی معرفی کرد. آن‌ها این محصول را با نام «نسکافه» به بازار عرضه کردند. در سال ۱۹۶۵، آنها پیشنهادات خود را گسترش دادند تا نسکافه گلد، یک قهوه فوری خشک شده در اروپا را هم شامل شود.

قهوه فوری اغلب در سفر و در مکان هایی که آشپزخانه مناسبی وجود ندارد، مانند قطار، کیوسک های نوشیدنی و دفاتر استفاده می‌شود. با ظهور قهوه های فوری یک بار مصرف، مانند Starbucks VIA، نوشیدن قهوه در حال حرکت آسان تر از همیشه است.

میزان کافئین قهوه فوری

کافئین پرمصرف‌ترین محرک در جهان است و قهوه بزرگترین منبع غذایی حاوی کافئین است. [+] با این حال، قهوه فوری به طور کلی حاوی کافئین کمتری از قهوه معمولی است و به همین دلیل این قهوه می‌تواند برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف کافئین خود هستند گزینه خوبی باشد.

به طور کلی یک فنجان قهوه فوری حاوی ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین در مقایسه با قهوه معمولی که معمولا بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد.

این روزها علاوه بر قهوه فوری رایج، قهوه‌های فوری دیگری هم با نام بدون کافئین وارد بازار شده‌اند و از آن‌جایی که مصرف کافئین بیش از حد ممکن است باعث اضطراب، اختلال در خواب، بی‌قراری، ناراحتی معده، لرزش و ضربان قلب سریع شود می‌توان به قهوه فوری بدون کافئین به عنوان یک گزینه خوب نگاه کرد.

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

این قهوه برای ماندگاری طولانی ساخته شده است، بنابراین شاید آن قوطی در انبار خانه مادرتان سال‌ها بماند و شما همچنان فکر کنید این قهوه سالم است اما آیا برای شما و بدنتان هم این قهوه خوب است؟ درست است که این قهوه بسیاری از فواید قهوه معمولی مانند افزایش متابولیسم، افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو را دارد اما نوشیدن آن جنبه‌های منفی هم دارد. به طور کلی می‌توان فواید قهوه فوری را بیش از مضرات آن دانست.

مهمترین نگرانی که در مورد مصرف این قهوه وجود دارد، وجود آکریل آمید بالای آن است. آکریل آمید یک ماده شیمیایی بالقوه مضر است که هنگام برشته شدن دانه‌های قهوه ایجاد می‌شود. هر چند میزان این ماده شیمیایی در قهوه فوری نسبت به طیف گسترده‌ای از غذها، اقلام خانگی و محصولات مراقبت شخصی ناچیز است اما در مقابل قهوه تازه بوداده میزانش دو برابر است.

با این حال، میزان آکریل آمیدی که از طریق رژیم غذایی و قهوه دریافت می‌کنید بسیار کمتر از مقدار مضر است، به صورت کلی می‌توان گفت، نوشیدن قهوه فوری نباید باعث نگرانی باشد مگر آن‌که میزان مصرف بیش از حد نرمال باشد.

 اما اگر خیلی موشکافانه به قهوه فوری نگاه نکنیم قطعا نمی‌توانیم تهیه فوری و بسیار راحت آن را به عنوان یک مزیت نادیده بگیریم. از طرف دیگر این قهوه نسبت به قهوه معمولی ارزان‌تر است.

قهوه فوری بسیاری از فواید سلامتی مرتبط با قهوه معمولی از جمله داشتن آنتی اکسیدان بالا را هم در خود دارد و به طور کلی وجود این ماده شیمیایی می‌تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون و بیماری‌های کبدی را هم کاهش دهد.

قهوه فوری تنها قهوه‌ای است که نیازی به قهوه‌ساز ندارد. همچنین ماندگاریش بالاست.

در کل این قهوه، در صورتی که به میزان مناسب مصرف شود، یک نوشیدنی سالم و کم‌کالری است که فواید سلامتی مشابه سایر انواع قهوه را هم در خود دارد.

راهنمای دم کردن قهوه فوری

بازار قهوه فوری در سطح جهانی و به طور تصاعدی در چین در حال گسترش است. پیش از این، چین به نوشیدن تقریبا دو فنجان قهوه در سال برای هر نفر شناخته می‌شد ولی اکنون چین چهارمین بازار بزرگ این نوع قهوه است. روسیه هم دیگر بازار قهوه نوظهور است که مصرف این قهوه در آن بالاست. در ادامه طرز تهیه قهوه فوری و نکات مهم آن آورده شده است:

تهیه قهوه فوری

آب قهوه

قبل از هر کاری کتری را با آب تازه پر کنید. فراموش نکنید که اکسیژن آب تازه بیشتر از آبی است که داخل کتری مانده و باعث بهتر شدن طعم قهوه می‌شود.

در حالت ایده‌آل، دمای آب باید ۹۴ درجه سانتی‌گراد باشد تا قهوه شما نسوزد و بتوانید خوش طعم‌ترین فنجان قهوه را داشته باشید. اگر دماسنج در اختیار ندارید یا اینکه برایتان مشکل است از آن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از ریختن آب یک دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. یا اینکه کتری را قبل از شروع به حباب زدن خاموش کنید تا به دمای حدود ۹۴ درجه سانتی‌گراد برسید.

  • بهتر است از آب تصفیه شده و سبک برای تهیه قهوه استفاده کنید.
  • نکته مهم دیگر این است که بهترین عطر و طعم قهوه فوری را می‌توانید با استفاده از آبی که کاملا به نقطه جوش نرسیده است، داشته باشید.
تهیه قهوه فوری

نسبت قهوه به آب

مقدار قهوه مورد نیاز واقعا به میزان قدرت قهوه‌ای که مدنظرتان است و سلیقه‌تان بستگی دارد. برای داشتن عطر و طعم مطلوب از قهوه‌های فوری، به ازای هر ۲۰۰ میلی‌لیتر آب گرم نسبت دو گرم (تقریبا یک قاشق چای‌خوری) گرانول فوری قهوه پیشنهاد می‌شود. اما این مقدار کاملا می‌تواند متغیر باشد.

روی بسته بندی تمام قهوه‌های فوری نوشته از یک قاشق چای‌خوری قهوه استفاده کنید. اما یک قاشق چای‌خوری آرد با یک قاشق چای‌خوری شکر متفاوت است زیرا قند به صورت گرانول است، در حالی که آرد به صورت پودری است. حجم هر ماده‌ای که می‌تواند روی یک قاشق چای‌خوری بنشیند بسته به بافت آن متفاوت است.

بنابراین وقتی تولیدکننده قهوه فوری به شما می‌گوید از یک قاشق چای‌خوری استفاده کنید، منظور آن‌ خیلی واضح و دقیق نیست. خودتان با چند بار امتحان کردن مقدار دقیق قهوه را خواهید فهمید و به نتیجه مطلوبتان می‌رسید.

میزان شیر قهوه فوری

فنجان قهوه

فنجان قهوه به هر شکل و اندازه‌ای می‌تواند باشد. بدیهی است که هر فنجان می‌تواند مقادیر مختلف آب را در خود نگه دارد.

همان‌طور که در مورد قاشق چا‌ی‌خوری برای اندازه‌گیری قهوه باید دقت کنید. در حالت ایده‌آل می‌توانید فنجان‌های مختلفی را هم برای قهوه امتحان کنید تا بالاخره فنجان دلخواهتان را پیدا کنید.

اما در کل می‌توانید از فنجان‌های ظریف چینی یا از لیوان‌های سرامیکی ضخیم استفاده کنید. این کاملا یک انتخاب شخصی است.

اضافه کردن شیر کاملا اختیاری است اما باید بدانید که چه شیری مناسب برای مصرف با قهوه است.

دیدگاه ها