خواص کاکائو چیست؟ – ۱۲ خاصیت کم نظیر برای سلامتی و بدن

خواص پودر کاکائو

یکی از انواع خوراکی‌هایی که اسم آن هم می‌تواند برایمان شادی بیاورد، کاکائو است. ماده غذایی که به صورت پودر، جامد و در انواع محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید تاریخ کاکائو، غنی‌تر از تصور ما از تاریخ یک ماده غذایی است. همیشه به‌خاطر محصولات حاصل از پودر کاکائو که عموما با انواع شکر و شیرین‌کننده‌ها، شیرین شده‌اند، حس می‌کنیم این ماده غذایی محصولی مضر است. اما خبر خوب آن‌که خواص کاکائو برای سلامتی بسیار بوده و اصلا نیازی نیست هربار آن را مصرف کنید، برای بدن و وضعیت آینده سلامتی خود، احساس عذاب وجدان داشته باشید.

اصلی‌ترین خواص کاکائو برای سلامتی فرد

خواص پودر کاکائو

کمتر کسی پیدا می‌شود که یک لیوان شیر کاکائو غلیظ خانگی او را سرحال نیاورد، حال خوب است که درباره خواص پودر کاکائو بیشتر بدانیم، تا این نوشیدنی خوشمزه و تمامی مشتقات کاکائو، بیشتر برایمان عزیز شود.

۱. بهبود عملکرد مغز

احتمالا نمی‌دانستید که یکی از جالب‌ترین خواص کاکائو برای سلامتی، بهبود عملکرد مغز شامل سرعت پردازش مغزی و حافظه است. البته قرار نیست درست بعد از مصرف کاکائو، ناگهان تغییر عجیبی ایجاد شود اما مصرف کاکائو و مشتقات آن، به‌صورت کنترل‌شده، در طولانی‌مدت روی عملکرد شناختی مغز تاثیر مثبت دارد.

۲. کاهش خطر ابتلا به دیابت

احتمالا وقتی به کاکائو و مشتقات آن فکر می‌کنید، به‌طور عمومی شکلات‌های شیرین را متصور می‌شوید. اما جالب است بدانید از خواص پودر کاکائو آن است که با وجود فلاونوئیدها (نوعی ترکیب شیمیایی که در برخی میوه‌ها و سبزی‌ها موجود است)، می‌توانند حساسیت به انسولین را بیشتر کرده و در نهایت موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت شوند. البته قرار نیست خواص کاکائو معجزه کند و امکان ابتلا به این بیماری را منتفی کند. برای کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت لازم است علاوه بر در نظرگرفتن خواص پودر کاکائو و مشتقات آن، به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

۳. محافظت از جوانی پوست

فلاونول‌های موجود در کاکائو، خواص فوق‌العاده‌ای دارند. همه‌ ما می‌دانیم کلاژن یکی از عوامل تاثیرگذار روی جوانی پوست است. از جمله خواص کاکائو، با داشن فلاونول، نوعی محافظت از پوست در برابر نور خورشید و تقویت کلاژن‌سازی پوست است و این ترکیب، به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.

۴. محافظت از دندان‌ها به کمک خواص کاکائو

از دیگر خواص کاکائو که شما را شگفت‌زده خواهد کرد، محافظت آن از دندان‌هاست. مصرف کاکائو می‌تواند در برخی مواقع قوی‌تر از فلوراید برای دندان‌ها عمل کند. البته نباید فراموش شود که اگر قرار است کاکائو را به‌صورت شکلات مصرف کنید، قند موجود در شکلات می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند.

۵. بالا بردن کارایی فیزیکی

وقتی به‌سراغ انجام کارهای فیزیکی و انرژی‌بر مانند دوچرخه‌سواری می‌رویم، برایمان عادی است که با کمی شکلات انرژی خود را بالا ببریم. به همین دلیل است که احتمالا این یکی از خواص کاکائو را می‌دانیم اما شاید آن را به درستی درک نکرده باشیم. در یک تحقیق ثابت شده است که فلاونول‌های معروف پودر کاکائو در دوچرخه‌سواران مصرف‌کننده شکلات تلخ باعث می‌شود آن‌ها اکسیژن کمتری مصرف کرده و مسافت بیشتری نسبت به کسانی طی کنند که از این خوراکی استفاده نکرده‌اند.

۶. کمک به خواب آرام‌تر

همیشه شرایط خواب ما، تاثیر گرفته از میزان استرس روزمره‌مان بوده است. یکی از جالب‌ترین خواص کاکائو به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا، آرام‌بخش بودن آن است. مصرف مقدار محدودی کاکائو در پایان شب می‌تواند باعث کاهش استرس شود و خواب آرام‌تری را به شما هدیه دهد.

۷. ایجاد حس شادی

اگر روز خود را خوب شروع نکرده‌اید، شاید مقداری پودر کاکائو درون شیر بتواند حالتان را تغییر دهد. تحقیقات نشان داده که از جمله خواص کاکائو و مشتقات آن، تغییر خلق‌وخو و بهبود آن است. وجود موادی مانند کافئین و سروتونین در کاکائو، این معجزه را برای شما به همراه خواهند داشت. پس طرز تهیه شیر کاکائو را یاد بگیرید و همیشه از خوردنش لذت ببرید.

۸. بهبود سلامت روده

عدم سلامت روده از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند بسیار دشوار باشد. فلاونول‌های موجود در کاکائو می‌توانند با اثر پروبیوتیکی خود، رشد باکتری‌های سالم روده را بیشتر کنند و در نتیجه آن، شرایط بهتری را رقم بزنند.

۹. پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که منجر به بیماری‌های قلب و عروق می‌شود، بالا رفتن فشار خون است. استفاده از کاکائو می‌تواند باعث کاهش فشار خون شده و در نتیجه آن، جریان خون در بدن شرایط نرمالی داشته باشد که این موضوع، از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. در برخی تحقیقات مشخص شده که استفاده از شکلات تلخ به‌صورت مداوم و بیش از پنج بار در هفته می‌تواند تا ۵۷ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

۱۰. تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص کاکائو که دقیقا ثابت نشده، تقویت سیستم ایمنی بدن است. کاکائو، منبعی سرشار از روی است و بدن برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها به روی نیاز دارد. به همین دلیل است که یکی از خواص پودر کاکائو را تقویت سیستم ایمنی می‌دانند. در برخی تحقیقات که هنوز منبع معتبری از آن‌ها در دسترس نیست گفته می‌شود مصرف کاکائو می‌تواند تولید گلبول‌های سفید بدن را هم افزایش دهد.

۱۱. کاهش التهاب به کمک خواص کاکائو

همان توقعی که از آنتی‌اکسیدان‌ها داریم را می‌توانیم از کاکائو هم داشته باشیم. تحقیقات نشان می‌دهند فلاونول‌های شگفت‌انگیز موجود در کاکائو، می‌توانند خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشند و در نتیجه آن، به بهبود و کاهش التهابات کمک کنند. البته کاهش التهاب به کمک کاکائو بسیار محدود بوده و در بیماری‌های مزمن بدون مشورت پزشک نمی‌توان تصمیم گرفت.

۱۲. پیشگیری از بیماری آلزایمر

همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، یکی از خواص پودر کاکائو بهبود عملکرد مغز است. آلزایمر به عنوان یک بیماری مغزی که هنوز هم می‌توان آن را ناشناخته دانست، به کمک کاکائو از ما دورتر خواهد شد. ایجاد فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی در مغز به کمک پودر کاکائو می‌تواند احتمال بروز بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

معایب استفاده از پودر کاکائو چیست؟

خواص کاکائو و معایب آن

امکان ندارد ماده‌ای در دنیا وجود داشته باشد که هم‌زمان با مزایای فراوان، معایبی نداشته باشد. کاکائو هم از این قاعده مستثنی نیست. کاکائو به عنوان ماده دارای کافئین می‌تواند در صورت مصرف بی‌رویه استرس‌زا باشد. هم‌چنین مصرف بیش از اندازه کاکائو برای مادران باردار هم مشکلاتی به همراه دارد و لازم است در تغذیه بارداری به میزان مصرف آن اهمیت دهید.

از سویی مشتقات کاکائو که معمولا شکلات‌ها هستند، با انواع قند مصنوعی شیرین می‌شوند و مصرف زیاد قند می‌تواند مشکلاتی مانند اضافه‌وزن، فشار خون بالا و احتمال ابتلا به بیماری دیابت را با خود به‌همراه داشته باشد.

پس اگر تصمیم دارید از خواص کاکائو برای بهبود سلامتی خود استفاده کنید، لازم است نیم‌نگاهی به معایب آن هم داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

سوالات متداول در رابطه با خواص کاکائو

خواص کاکائو و معایب آن

درباره خواص کاکائو به شکل مفصل صحبت کردیم. اما بسیاری از همین خواص، نکاتی در دل خود دارند که لازم است آنها را بدانیم.

آیا مصرف کاکائو اعتیادآور است؟

همانطور که به آن اشاره کردیم، کاکائو مانند قهوه ماده‌ای دارای کافئین است و عموما کافئین، اعتیادآور است. البته این جمله قرار نیست شما را نگران کند، اگر در مصرف کاکائو تعادل را رعایت کنید هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

مواد معدنی موجود در کاکائو چیست؟

کاکائو حاوی مواد معدنی مختلفی است. از جمله این مواد معدنی می‌توان به کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم و فیبر اشاره کرد.

دیدگاه ها