صفر تا صد تمیز کردن خانه

صفر تا صد تمیز کردن خانه

هیچ چیز به اندازه بازگشت به خانه‌ای پاک باعث احساس رضایت و خرسندی نمی‌شود. از آنجایی که تمیز کردن خانه جزییات زیادی دارد، کاری بسیار وقت‌گیر است. با استفاده از نکاتی مفید می‌توانید کار تمیز کردن خانه را راحت‌تر پیش ببرید. مهم نیست چقدر وقت دارید. حتی شده پنج دقیقه یا یک تعطیلات آخر هفته کامل، از این فرصت استفاده کنید و خانه را تمیز کنید. هر زمانی که برای این کار اقدام کنید سبب تمیز‌تر شدن و احساس راحتی بیشتر شما در منزل می‌شود. در ادامه ۳۱ کاری که برای یک خانه تکانی اساسی خانه لازم است انجام دهید آورده شده است. با ما همراه شوید.

کف خانه

قبل از این که سرامیک‌های خانه کثیف شود، باید شیوه نگه‌داری از آن‌ها و این که چه کار کنیم که سالم‌تر بمانند را بدانیم. برای نگهداری از سرامیک‌ها و جلوگیری از تجمع لکه‌های پایدار، کارهای زیر را پیشنهاد می‌دهیم:

  • مرتب سرامیک را جارو کنید.
  • بدون استفاده از شوینده و تنها با آب خالی زمین را طی بکشید.
  • از زیرپایی استفاده کنید.
  • اگر چیزی روی سرامیک ریخت، بلافاصله پاک کنید.
  • درزهای سرامیک‌ها را هر چند وقت یکبار تمیز کنید. برای این کار مقداری از جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با خمیری که به دست می‌آید، بپوشانید. بعد از یک ساعت خمیر را با مسواک یا یک فرچه سفت پاک کنید. برای تمیزی بیشتر می‌توانید از مقداری سرکه هم استفاده کنید.
  • از مواد ساینده کم‌تر استفاده نکنید.

نکاتی مهم برای تمیز کردن سرامیک‌ها

مراقب باشید از مواد شوینده غلیظ و قوی برای تمیز کردن  سرامیک استفاده نکنید. چون ممکن است روی سطح آن‌ها خط بیفتد و آسیب جدی ببیند.

برای تمیز کردن هر نوع کف‌پوش، کار را از قسمت انتهایی سالن یا اتاق جایی که از در و راهرو دور است شروع کنید و تکه تکه کف را تمیز کنید و جلو بیایید تا به در نزدیک شود.

برای تمیز کردن سرامیک اگر از سفید کننده استفاده می‌کنید برای از بین بردن اثر ماده سفید کننده در مرحله بعد از یک ماده شوینده ملایم استفاده و دوباره تمام کف را با دستمال خیس پاک کرده سپس همه بخش ها را با پارچه ای نرم خشک کنید.

تمیز کردن پارکت

یکی از مزایای استفاده از پارکت، تمیز کردن راحت و سریع آن است. برای تمیز کردن پارکت ابتدا با جارو برقی خرده‌های غذا، آشغال و گرد و غبار را از روی پارکت جارو کنید و آن را خوب تمیز کنید. سپس با یک طی حوله‌ای غبار مانده روی پارکت را پاک کنید. حالا تمیز کردن پارکت را با یک طی مویی و مقدار کمی آب شروع کنید.

بهتر است مراحل فوق را دو روز در هفته انجام دهید نه بیشتر. با انجام این مراحل به طور منظم، پارکت‌ها براق و تمیز می‌مانند و نیاز به تمیزکاری عمقی و سخت ندارند. اما برای تمیز کردن عمقی پارکت‌ها، بعد از جارو کشیدن و از بین بردن گرد و غبار، با محلول مخصوص تمیز کننده پارکت ، کف را طی مویی بکشید. محلول پاک کننده را با یک دستمال نرم یا طی مویی تمیز که آن را مرطوب کرده اید، تمیز کنید.

پنجره‌ها

منتظر یک روز ابری و بدون بارندگی باشید. پرده‌ها را کنار بزنید و با شیشه پاک‌کن و پارچه میکروفایبر یا روزنامه شیشه‌ها را پاک کنید. برای پاک کردن درز لای پنجره‌ها از جاروبرقی استفاده کنید و تمام خاک آنها را بگیرید. برای بیشتر تمیز کردن خانه از فرصت استفاده کنید و در همین زمان پرده‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بشویید و در حالت کمی نم‌دار آویزان کنید تا چروک نشوند.

سینک آشپزخانه

برای تمیز کردن سینک بهتر است هر بار پس از شستن ظرف‌ها سینک را با اسفنج به خوبی پاک کنید. برای تمیز‌تر شدن آن از لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. با این کار بوی سینک هم از بین می‌رود.

مایکروویو

تمیزی مایکروویو هم بخشی از تمیز کردن خانه است. برای این کار در یک کاسه بزرگ یک فنجان آب و یک لیمو خرد شده یا پرتقال یا چند قاشق سرکه بریزد و داخل مایکروویو بگذارید. دستگاه را برای چند دقیقه روشن کنید تا این محلول به جوش بیاید و بخار کند سپس بگذارید تا برای ۱۵ دقیقه خنک شود. ظرف را از مایکروویو خارج کنید و داخل آن را با اسفنج به خوبی تمیز کنید. با این روش هم لکه‌ها و هم بوی مایکروویو از بین می‌رود.

کیسه‌های خرید

کیسه‌های خرید پارچه‌ای امروزه جایگزین کیسه‌های نایلونی شده‌اند. اما این کیسه‌های خرید هم بعد از مدتی آلوده می‌شوند و نیاز است تا آنها را تمیز کنید. باید تمام خرده‌های مواد غذایی را از آن خارج کنید و آن را به خوبی بشویید و خشک کنید تا هر گونه باکتری و میکروب دیگر آن از بین بروند.

کانتر آشپزخانه

برای تمیز کردن خانه لازم است سطوحی مثل کانتر آشپزخانه به خوبی پاک شوند. برای این کار می‌توانید از پاک کننده‌های بازاری استفاده کنید که ملایم هستند و اثر خورندگی روی سنگ یا پوشش کانتر ندارند.

تخته برش آشپزخانه

تخته‌های برش را می‌توانید با یک برش لیمو پاک کنید تا هم لکه‌ها و هم بوی غذا از روی آنها پاک شود. اگر می‌خواهید بیشتر تمیز شوند روی آن نمک و جوش شیرین بپاشید.

یخچال

برای تمیز کردن خانه باید سراغ یخچال هم بروید. ممکن است فقط قفسه‌ها را مرتب کرده باشید ولی این کافی نیست. تمام قفسه‌ها را بیرون بیاورید و داخل آنها را با آب گرم و صابون بشویید. داخل و بیرون یخچال را هم با اسفنج مرطوب پاک کنید. برای از بین بردن بوی بد یخچال یک نارنج یا لیمو یا یکی تکه زغال داخل یخچال بگذارید.

تابه‌ها و قابلمه‌ها

با آب و مایع ظرف‌شویی داخل تابه و قابلمه بریزید و بگذارید تا روی اجاق گاز بجوشد. با این روش تکه‌های سوخته و چسبیده به این ظورف نرم شده و به راحتی کنده می‌شوند. برای ظروف مسی می‌توانید از سس گوجه فرنگی استفاده کنید. فقط کافی است مقداری از سس را روی سطح آن بمالید. برای تمیزی بیشتر کمی نمک اضافه کنید.

  • هنگام ظرف شستن از آب گرم و دستکش استفاده کنید.
  • برای خشک کردن ظرف ها از پارچه ای تمیز و خشک استفاده کنید.
  • از لیمو و نمک برای ضد عفونی کردن تخته گوشت‌های چوبی استفاده کنید. علاوه بر این ظروف چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید چون رطوبت و دمای شدید ماشین ظرفشویی باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. 

اجاق گاز

برای عملکرد خوب اجاق گاز لازم است تا تمام کثیفی‌های روی آن را پاک کنید. پس حتما این کار را در برنامه تمیز کردن خانه قرار دهید. یک پارچه مرطوب بردارید و روی لکه‌های سوخته قرار دهید تا نرم و جدا شوند. می‌توانید از جوش شیرین و برش لیمو استفاده کنید یا از پاک‌کننده‌های آماده. چدن‌های گاز را هم جدا کنید و بشویید. تا چربی‌های احتمالی که روی آن جمع شده‌اند پاک شوند.

برای پاک کردن لکه‌های چربی ابتدا یک دستمال میکروفیبر یا اسفنج را خیس کنید. حالا آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در مایکروفر بگذارید. روی لکه‌ها اسپری چندمنظوره بپاشید. سپس دستکش پلاستیکی‌تان را بپوشید و دستمال را بردارید و لکه را پاک کنید. اگر لکه سرسختی به خرج داد، چند دقیقه دستمال گرم را روی آن نگه‌دارید تا لکه نرم شده و پاک شود.

کابینت آشپزخانه

محیط آشپزخانه پر از گرد و غبار و چربی است که روی وسایل آشپزخانه از جمله کابینت‌ها می‌نشینند. برای تمیز کردن خانه هنگام پخت و پز هود را روشن کنید تا از دست چربی‌ها در امان باشید. برای تمیز کردن کابینت‌ها از مواد پاک‌کننده چربی آماده استفاده کنید و درب کابینت‌ها و کشو و هر نقطه‌ای از کابینت که فکر می‌کنید چربی در آن جمع شده پاک کنید. مرتب و تمیز کردن توی کابینت‌ها را هم فراموش نکنید.

سطوح استیل ضد زنگ

برای تمیز کردن سطوح استیل و درخشش دوباره آنها یک قاشق چایخوری مایع ظرف‌شویی را با یک چهارم پیمانه آب گرم مخلوط کرده و با پارچه مایکروفایبر روی سطوح بکشید و بلافاصله با آب گرم تمیز کنید و با پارچه خشک کنید.

کشوی خرده ریزها

همه وسایل داخل آن را خالی کنید با جاروبرقی گرد و غبار داخل آن را پاک کنید. برای تمیز کردن خانه لازم است کشو‌ها را سرو سامان بدهید. از تقسیم‌کننده‌های کشو یا از کاسه‌های اضافه خانه استفاده کنید و وسایل را دسته‎بندی و مجزا کنید. با این روش بعدها هم مشکلی برای پیدا کردن این خرده ریز‌ها نخواهید داشت.

سرویس بهداشتی و حمام

معمولا اکثر افراد هنگام تمیز کردن توالت به بخش داخلی فکر می کنند ولی بخش بیرون کاسه توالت هم پر از آلودگی و میکروب است. از یک اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و بیرون توالت فرنگی، بخش پایینی و پشتی آن را اسپری کنید. حدود پنج دقیقه منتظر بمانید و سپس آب بکشید. در مورد اطراف توالت ایرانی هم از این روش استفاده کنید. حتما بعد از اسپری کردن، به ماده پاک‌کننده وقت دهید تا اثر کنند بعد آبکشی کنید.

نوبت بخش داخلی توالت می‌رسد

حتما وقتی صحبت از تمیز کردن سرویس بهداشتی می‌شود، اول به فکر بخش داخلی توالت می‌افتید. کاملا درست است. این بخش مهم‌ترین مرحله تمیز کردن سرویس بهداشتی است. برای پاک کردن این بخش از مواد پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده قوی استفاده کنید. برای توالت فرنگی ابتدا آب داخل توالت را خالی کنید و سپس ماده پاک‌کننده را داخل کاسه توالت بریزید و تمام بخش داخلی کاسه توالت را با فرچه بشویید و سپس آب بکشید. از بالا به پایین این کار را انجام دهید و در مورد لبه‌های داخلی آن غفلت نکنید.بعد از آن درب‌های توالت فرنگی را تمیز کنید.، از مسواک قدیمی استفاده کنید تا نقاط سخت بین درب و بدنه توالت و همچنین لولا را پاک کنید.

شستن توالت ایرانی (چمباتمه‌ای) از توالت فرنگی آسان‌تر است. کافی است مایع ضدعفونی و پاک‌کننده را داخل کاسه توالت بریزید و حواستان باشد که لبه‌های پایینی را فراموش نکنید. با فرچه همه بخش را بشویید و چند بار آب بکشید.

اگر لکه‌های زرد حاصل از ماندگی روی توالت باقی مانده از جوش شیرین استفاده کنید. و روی بخش زرد بریزید. می‌توانید از یک بطری نوشابه سیاه استفاده کنید. آن را همراه با جوش شیرین داخل توالت بریزید و بعد از چند دقیقه آب بکشید.

بخشی مهمی از تمیز کردن سرویس بهداشتی، تمیزی حمام است

حمام محلی تمیز به نظر می‌رسد. اما به دلیل رطوبت این محیط بخش اعظمی از حمام مرکز رشد باکتری، قارچ است. دوش حمام را هفتگی تمیز کنید و پرده‌های حمام را هر سه ماه یکبار بشویید. بعد از هر بار حمام، در و دیوار حمام را تمیز کنید. موها و مواد زائد دیگر را جمع کنید.

برای تمیز کردن دیوار‌ها و کف حمام از محلول یک به یک سفید‌کننده و آب استفاده کنید و با دستکش و دستمال تمام سطوح کف و دیوار را پاک کنید برای این‌که اثر کند حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آب گرم بشویید. دقت کنید حتما دیوار‌ها را از بالا به پایین بشوید.

در روشی دیگر مواد تمیز‌کننده چند منظوره را روی دیوار اسپری کنید و دوش آب گرم را برای پنج دقیقه باز کنید تا بخار تولید شود بعد درب حمام را حداقل برای ۲۰ دقیقه ببندید. سپس با یک دستمال خشک همه جا را پاک کنید.

هرچقدر هم که مراقب باشید، درنهایت آب و صابون خودشان را به در و دیوار حمام می‌رسانند و همه جا لکه می‌اندازند. برای پاک کردن این لکه‌ها می‌توانید از اسپری‌های چندمنظوره استفاده کنید. البته درصورتی‌که لکه صابون حاوی صابون هم باشد، به این راحتی‌ها نمی‌توانید از شر آن راحت شوید. در این حالت باید دست به دامن تیغ شوید. با تیغ به‌آرامی لکه را از روی در و دیوار حمام پاک کنید. این مرحله خودش به‌تنهایی بس است که، تمیز کردن حمام را به سخت‌ترین قسمت خانه تکانی تبدیل کند.

برای اینکه از دست این لکه‌ها راحت شوید و دیگر رد و نشانی از آن‌ها روی در و دیوار حمام نبینید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای صابون‌های جامد از شامپو بدن استفاده کنید. شامپو بدن تمیزکنندگی‌اش مانند صابون معمولی است، اما هیچ رد و نشانی روی در و دیوار یا وان از خودش به‌جا نمی‌گذارد.

سایر وسایل سرویس بهداشتی را را هم تمیز کنید

تمام وسایل حمام را کاملا بشویید و سر جایشان قرار دهید. حوله‌های حمام را در ماشین لباسشویی بیاندازید تا شسته شوند. سعی کنید داخل سرویس بهداشتی حوله قرار ندهید چون مرکز تجمع میکروب‌ها خواهند بود.  اگر داخل سرویس بهداشتی کابینت دارید، تمام وسایل آن را خارج کنید. داخل کابینت را با دستمال مرطوب پاک کنید و وسایل را مرتب و سازماندهی شده در آن بچینید.

در تمیز کردن سرویس بهداشتی فن‌ها را هم تمیز کنید

سراغ فن‌های سرویس بهداشتی بروید. محافظ آن را بردارید و خوب بشویید. پرده‌های فن را هم جدا کنید و با آب و صابون بشویید و بگذارید تا خشک شود. سپس آنها را نصب کنید. فن‌ها رطوبت محیط سرویس بهداشتی را خارج می‌کنند و محیط را خشک می‌کنند. به همین دلیل بهتر است از بعد از هر بار دوش گرفتن فن را حدود ۳۰ دقیقه روشن بگذارید تا کاملا رطوبت از حمام خارج شود.

در پایان کار برس توالت و سایر لوازم تمیز کردن سرویس بهداشتی را داخل محلول سفید‌کننده قرار دهید و سپس با آب کامل بشویید و سپس در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود. در آخر کار دستکش‌ها را هم با آب و صابون گرم تمیز و آویزان کنید تا خشک شوند.

لوازم آرایش

از شر لوازم آرایشی که تاریخ مصرف آنها تمام شده خلاص شوید. البته روی همه محصولات تاریخ انقضا نوشته نمی‌شود اما گفته می‌شود بعد از باز شدن چند ماه بیشتر دوام ندارند. به طور کلی توصیه می‌شود از مارک‌هایی خرید کنید که جعبه و تاریخ مصرف دارند.

برس‌های آرایشی

تمیز کردن لوازم آرایش هم جزئی از مراحل تمیز کردن خانه هستند. مخصوصا برس‌های آرایشی. برای این‌که آنها را کامل تمیز کنید چند قطره مایع ظرف‌شویی یا صابون مایع در کف دستتان بریزید و نوک برس‌ها را روی آن بمالید و سپس داخل برس‌ها را کامل پاک کنید. سپس برس را زیر آب گرم بگیرید و بعد از کامل شسته شدن آن را خوب تکان دهید و با حوله کاغذی خشک کنید و بگذارید تا کامل خشک شود.

مبلمان

برای تمیز کردن خانه فاصله بین مبلمان با دیوار و زیر مبلمان را کامل جارو بکشید. با سر نوک باریک جاروبرقی بین تشکچه‌ها را کاملا تمیز کنید.

پرده‌ها

پرده‌ها و حتی بالش‌ها و کوسن‌های خود را داخل ماشین لباس‌شویی ۱۵ دقیقه در حالت چرخش قرار دهید و بلافاصله آویزان کنید تا چروک نشوند.

قفسه کتاب

برای تمیز کردن خانه باید کتابخانه‌ها را هم تمیز کنید. به خصوص اگر بچه دارید. کتاب‌ها و مجلات را از کتابخانه بیرون بیاورید و قفسه‌ها را با جاروبرقی پاک کنید. کتاب‌ها را با دستمال خاک‌گیری کنید و سپس بر اساس موضوع، اندازه، رنگ یا بر مبنای حروف الفبا آنها را بچینید.

سقف

در تمیز کردن خانه تمام تمرکز به جزییات دم دستی خانه است و بعضی از نقاط فراموش می‌شوند. یکی از این موارد سقف خانه است. گرد و غبار سقف را با جارو پاک کنید. سراغ چراغ‌های دیواری، لوستر، گچ بری‌های روی سقف بروید و آنها را تمیز کنید.

درخشندگی و جذابیت لوستر چشمتان گرفته و آن را خریده‌اید، اما پس از چند ماه نور لوستر کم شده و روشنایی سابق را ندارد. شاید دلیلش جمع شدن گرد و غبار روی لامپ‌ها و کریستال‌های آویز لوستر باشد. یکی از سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی شروع شد. لوستر را خاموش کنید. روی زمین یک تکه پلاستیک پهن کنید تا فضای زیر لوستر را بپوشاند.

حالا اسپری دست‌ساز حاوی سرکه و آب و یک پله بیاورید. روی پله بروید و محلول را روی تک‌تک قسمت‌های لوستر اسپری کنید. به‌اندازه‌ای این کار را ادامه دهید که هیچ ردی از گرد و خاک روی لوستر باقی نماند. پس از چند دقیقه که لوستر خشک شد آن را روشن کنید. می‌بینید که روشنایی و درخشندگی همیشگی‌اش برگشته است و از پس سخت‌ ترین قسمت خانه تکانی هم برآمده‌اید.

اسباب‌بازی کودکان

در هنگام تمیز کردن خانه از تمیزی اسباب‌بازی‌ها غافل نشوید. تمام اسباب‎بازی‌های پلاستیکی بچه‌ها را داخل ماشین ظرف‌شویی بیندازید تا شسته شوند. برای عروسک‌های پارچه‌ای یا پشمی اول چک کنید که قابل شستشو باشند و اگر مشکلی نبود آنها را در ماشین لباس‌شویی بیاندازید تا با دور ملایم شسته شوند.

لوازم خواب

زمان آن رسیده که در تمیز کردن خانه به سراغ لوازم خواب مثل ملحفه و روبالشی برویم. این وسایل بسیار پر مصرف هستند و لازم است سالی دو یا سه بار کامل شسته شوند. ملحفه‌ها و رو بالشتی و روتختی را داخل ماشین لباس‌شویی بشویید. فقط دقت کنید اگر دستورالعمل خاصی برای شستشو وجود دارد، آنها را رعایت کنید.

تشک

برای تمیز کردن تشک می‌توانید آنها را بلند کنید و زیر آن را کامل خاک‌روبی کنید. برای روی تشک هم بهترین روش استفاده از بخارشوی است. در صورتی که بخارشوی در دسترس نیست از یک دستمال مرطوب و اسپری ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

کمدها

برای تمیز کردن خانه لازم است تا لباس‌ها و کفش‌های فصل قبل را کنار بگذارید و سراغ وسایل فصل جدید بروید. کمد‌ها را خالی کنید و اگر نیاز به تعمیر و رنگ‌آمیزی داشتند، این کار را انجام دهید. داخل کمد را بخش‌بندی کنید تا چیدمان منظمی داشته باشید.

ماشین لباس‌شویی

قبل از اینکه ماشین لباس‌شویی شما بو بگیرد به فکر تمیز کردن آن باشید. بهتر است بعد از هر بار شستشو واشرهای ماشین لباس‌شویی را به خوبی تمیز  و خشک کنید. جای پودر و مایع نرم‌کننده را هر چندوقت یک بار بیرون بیاورید و بشویید. از یک مسواک نرم کمک بگیرید و داخل محفظه پودر را کامل تمیزو ضدعفونی کنید. فیلتر پایین ماشین لباس‌شویی را باز کنید و آن را تمیز کنید.

گوشی تلفن

گوشی‌های تلفن احتمالا چندین برابر بیشتر از سرویس بهداشتی میکروب دارند. به همین دلیل هر چند وقت یک‌بار آن‌ها را با پد الکلی ضدعفونی کنید. سایر لوازم مثل کنترل از راه دورها و کامپیوترتان را هم فراموش نکنید.

کیف

شاید باورتان نشود، ولی تمیز کردن کیف دستی هم جزئی از تمیز کردن خانه است. همه وسایل کیف خود را بیرون بریزید. وسایل را دسته‌بندی و سازماندهی کنید. قسمت بیرون کیف پول و کیف دستی را ضدعفونی کنید.

جاروبرقی

به طور حتم باید تمیز کردن جاروبرقی را جزو برنامه تمیز کردن خانه قرار دهید. تمام قسمت‌های قابل جدا شدن را باز کنید و بشویید. کیسه جاروبرقی را تمیز کنید و اگر نیاز به تعویض دارد آن را تعویض کنید. فیلتر جاروبرقی را تمیز کنید و دقیق بررسی کنید. اگر پارگی داشت آن را تعویض کنید. قسمت‌های دیگر جاروبرقی مثل سرهای جارو را هم تمیز کنید. به خصوص اگر پرز و مو با برس‌های آن چسبیده، آنها را جدا کنید. می‌توانید آن‌ها را در محلول آب گرم و صابون کامل خیس بدهید تا گرد و غبار آن پاک شوند.

مبلمان پاسیو

هوا رو به گرماست و احتمالا مبلمان فضای آزاد و پاسیو بیشتر از همیشه به کار شما خواهد آمد. یک ظرف آب و مواد شوینده آماده کنید و میز‌ها و صندلی‌ها پاک کنید. می‌توانید اگر قابل شستشو هستند کامل روی آنها را با آب بشویید.

اگر این موارد را برای تمیز کردن خانه رعایت کنید، خانه‌ای تمیز و زیبا خواهید داشت.

استفاده از سرکه برای تمیز کردن فرش

سرکه سفید یکی از بهترین مواد برای پاک کردن سرامیک، لمینیت و … است. اما کاربرد سرکه برای کف خانه فقط به همین سطوح خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید برای پاک کردن فرش‌های خانه هم از سرکه استفاده کنید. در این جا می‌خواهیم چند روش به شما معرفی کنیم:

یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین، یک قاشق سوپ‌خوری سرکه و دو فنجان آب ولرم را مخلوط کنید و داخل یک بطری اسپری بریزید و روی فرش اسپری کنید.

یک پارچه تمیز روی لکه‌ها بکشید تا پاک شوند. اگر لکه پاک نشد اجازه دهید سرکه کمی روی لکه بماند سپس آن را پاک کنید. شما همچنین می‌توانید از جوش شیرین برای کمک به جذب لکه‌های مرطوب استفاده کنید. اگر از بخارشور یا وسیله خاصی برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنید، می‌توانید مایه را داخل ماشین بریزید.

دیدگاه ها