چطور می‌توانید در خانه سبز یا خانه دوستدار طبیعت زندگی کنید

خانه دوستدار طبیعت

حتما این روزها در شبکه‌های اجتماعی و مجله‌ها با اصطلاح «خانه دوستدار طبیعت » برخورد کرده‌اید. برای داشتن خانه سازگار با طبیعت باید نکاتی را رعایت کنید که به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. با در اولویت قرار دادن چنین نکاتی، نه تنها به پایداری بیشتر محیط زیست کمک می‌کنید، بلکه می‌توانید در دخل و خرج خانه هم صرفه‌جویی کنید. راه‌ها و روش‌های مختلفی برای بهتر چرخاندن امور خانه و نظافت با این هدف وجود دارد که در این مطلب با شما در میان می‌گذاریم.

مسئله آب را جدی بگیرید

وقتی صحبت از پایداری محیط می‌شود، اغلب آن را با مصرف انرژی مرتبط می‌دانیم اما احترام گذاشتن به طبیعت و در اولویت قرار دادن آن به این معنی است که نسبت به آن نگاه کلی‌تری داشته باشیم و صرفه‌جویی در مصرف آب برایمان یک مسئله جدی و مهم باشد. پس دست به کار شوید! یک آچار بردارید و تمام سرشیرها و فلکه‌هایی را که قطره قطره از آن‌ها آب می‌رود تعمیر کنید یا در صورت لزوم از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. حتی اگر هیچ مشکلی در شیرآلات خانه وجود نداشت، مطمئن باشید هنوز تغییرات بسیاری هستند که باید در سبک زندگی و عادت‌هایتان ایجاد کنید تا آب کم‌تری مصرف شود.

ساده‌ترین مثال این است که وقتی مسواک می‌زنید آب را باز نگه ندارید یا برای حمام کردن از سردوش‌هایی استفاده کنید که پراکندگی و فشار آب را کنترل می‌کنند. این سردوش‌ها می‌توانند تا ۱۶۰ هزار لیتر در مصرف آب یک خانواده چهار نفره کاهش ایجاد کنند.

کُنتُر هوشمند نصب کنید

این که چطور خانه را گرم می‌کنید یکی از مهم‌ترین روش‌های صرفه‌جویی در انرژی است، مخصوصا در فصل‌های سرد و خنک سال. گرم کردن خانه به اندازه مورد نیاز و نه بیش از حد (اتفاقی که متاسفانه بسیار رایج است) کار سختی نیست. در غیر این ‌صورت هم به طبیعت آسیب می‌زنید هم به جیب‌تان. بهترین راه برای جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه طبیعی و سرمایه انسانی نصب یک کنتر هوشمند است.

با تنظیم برنامه عملکرد کنتر هوشمند می‌توانید تنها در مواقع لزوم اقدام به گرم کردن خانه کنید، مثلا قبلا از رسیدن به خانه یا نیم ساعت قبل از ترک خانه. نصب و استفاده از کنترهای هوشمند برای تمام کسانی که هنوز برای سوخت فسیلی ارزش قائل هستند و به کم‌ کردن هزینه‌هایشان فکر می کنند واجب است.

از لامپ‌های نسل جدید استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش مصرف انرژی استفاده از لامپ مناسب است. لامپ‌های کم مصرف به ویژه لامپ‌های کم مصرف جدیدتر باید هر چه سریع‌تر جایگزین لامپ‌های قدیمی شوند. مدت‌هاست که لامپ‌های کم مصرف به بازار آمده‌اند اما زمان بسیار زیادی گذشته است تا بسیاری از مردم استفاده از این لامپ‌ها را به لامپ‌های قدیمی ترجیح دهند.

با این حال، هر طور که فکر کنیم جایگزین کردن لامپ‌های ال‌ای‌دی باوجود قیمت بالایشان، به صرفه‌تر است؛ چون نه تنها برق کم‌تری مصرف می‌کنند، بلکه طول عمرشان هم بیشتر است و مجبور نیستید برای عوض کردن‌ها پول زیادی خرج کنید.

از مشاور کمک بگیرید

هر خانه‌ای با خانه دیگر فرق دارد و معمولا هر صاحب‌ خانه‌ای می‌تواند دست به یک کار بزرگ برای طبیعت و مراقبت از آن در خانه‌اش بزند. یکی از این کار‌های مشورت گرفتن از اهل فن است، کسی که بتواند با تحلیل درست و منطقی ایده‌های خوبی برای ایجاد تغییر در خانه شما ارائه بدهد.

از محصولات طبیعی برای نظافت استفاده کنید

استفاده از مواد شیمیایی می‌تواند آسیب زیادی به محیط زیست شما بزند و امکان زندگی در خانه دوستدار طبیعت را هم از بین ببرد. زمانی که از مواد شیمیایی برای شستشو استفاده کرده‌اید و نوبت به پاک کردن آن‌ها می‌رسد، در واقع دارید آن‌ها را وارد اندوخته آب زیرزمینی می‌کنید. به این معنی که برای دوباره قابل استفاده شدن و پاکسازی این آب باید وقت و هزینه بیشتری صرف شود.

خوشبختانه در اغلب موارد نیازی به مصرف مواد شوینده شیمیایی نیست. برای انجام بیشتر امور نظافت خانه می‌تواند از محصولات طبیعی مثل سرکه، اسید سیتریک موجود در مرکبات و بیکربنات سودا استفاده کنید.

خانه دوستدار طبیعت

عایق بندی کنید

یکی از روش‌های عاقلانه برای احترام به محیط زیست طبیعی و سازگار شدن با آن این است که تا جایی که می‌توانید انرژی کم‌تری مصرف کنید. اختصاص دادن هزینه برای عایق بندی کردن به از دست نرفتن گرما کمک می‌کند و مجبور نخواهید بود برای گرم کردن دوباره خانه انرژی بسوزانید.

قسمت‌های مختلفی از خانه مثل دیوارها و سقف حتما باید عایق باشند. برای این کار می‌توانید پنجره‌های دوجداره نصب کنید. علاوه بر این، استفاده از هرگونه فرش و قالی روی کف خانه هم به زیباتر شدن خانه کمک می‌کند هم خانه را گرم‌تر نگه می‌دارد.

برای داشتن خانه دوستدار طبیعت از زباله‌ها کود درست کنید

می‌توانید با باقی مانده مواد غذایی و پس‌ماندهای خانه برای خودتان کود و کمپوست خانگی درست کنید. مقدار زیادی از غذایی که در حال حاضر دور می‌ریزید را می‌توانید بازیافت کرده و به حالت کود در آورید. برای این کار کافیست یک سطل آشغال بزرگ مخصوص کود در حیاط خانه قرار داده و آن را با باقی مانده غذا پر کنید.

از محصولات بازیافتی استفاده کنید

خریدن محصولاتی که با نشانه بازیافت مشخص شده باشند هم فکر خوبی است. هرجا که چشمتان به این محصولات، از دستمال توالت گرفته تا حوله آشپزخانه، مطمئن باشید که ارزش خریدن دارد. نه تنها محصولات بازیافت شده، بلکه حواستان به تکنولوژی بازیافت شده مثل تلفن‌های همراه، کنسول‌های بازی و این قبیل وسایل دست دوم باشد.

در آشپزی کردن هوشمندانه عمل کنید

بد نیست که در کمی باهوش و ذکاوت بیشتری آشپزی کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. مثلا حواستان باشد اگر هنگام آشپزی در فر باز بماند حرارت زیادی از دست می‌رود و حتی اگر مدت زمان خیلی کمی هم باز بماند، برای گرم کردن دوباره آن به انرژی مضاعفی نیاز خواهید داشت.

مشکل دیگری که مانع داشتن خانه دوستدار طبیعت می‌شود، باقی مانده کیسه‌های قهوه مانند کپسول‌های پلاستیکی و آلومینیومی است که می‌تواند تبدیل به یک بلای عظیم برای محیط زیست شود. پس تا جایی که می‌توانید از قهوه‌ساز قطره‌ای معمولی استفاده کنید.

دیدگاه ها