راهنمای فریز کردن مواد غذایی بدون از دست رفتن خواص و کیفیت آنها

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از هدر رفتن غذاها و همچنین استفاده راحت‌تر و بی‌دردسرتر آن‌ها برای پخت و پز است. اما به شرطی که مراحل فریز کردن به روش صحیح و با رعایت کردن نکات و اصول باشد. برای مثال بسیاری از مواد غذایی هستند که نباید آن‌ها را به صورت خام منجمد کنیم تا کیفیتشان از بین نرود یا هنگام فریز کردن غذاها باید چه نکاتی را رعایت کنیم که محیطی برای رشد باکتری‌ها فراهم نشود. این مقاله یک راهنمای درست و حسابی برای فریز کردن مواد غذایی بدون اینکه خواص و کیفیتشان را از دست بدهند را با تمام نکاتش در اختیارتان قرار خواهد داد.

نحوه درست فریز کردن مواد غذایی ؛ یا چگونه سبزیجات را فریز کنیم؟

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن هویج

هویج خام هنگام یخ زدگی با فریز شدن به طور عجیبی اسفنجی شده و بافت خود را از دست می‌دهد؛ چون آب داخل سلول‌های آن منبسط شده و سلول‌ها می‌ترکند. برای فریز کردن هویج می‌توانید هویج‌ها را بعد از خرد کردن کمی داخل تابه تفت دهید و بعد فریز کنید. یا اینکه آن‌ها را همان به صورت خام فریز کنید؛ وقتی آن‌ها سرخ شوند، دیگر متوجه بافت اسفنجی هویج‌ها نخواهید شد.

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن بروکلی

کلم بروکلی‌ها را به صورت گلدان برش داده و آن را بپزید. سپس آن‌ها را روی یک سینی پهن کنید تا خنک شوند. بعد از خنک شدن آن‌ها را داخل یک کیسه بریزید و در فریزر قرار دهید.

فریز کردن مواد غذایی

فریز کردن سیب زمینی

سیب زمینی‌های خام درست مثل هویج هنگام فریز شدن بافت اسفنجی می‌گیرند. بنابراین آن‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید. بعد از اینکه آن‌ها را نیم‌پز کردید، داخل یک سینی بریزید و بعد از خنک شدن فریز کنید.

فریز کردن پیاز

پیاز را به صورت خام می‌توانید فریز کنید. بعد از این که پیاز را پوست گرفتید، آن‌ها را خرد کرده و داخل فریزر منجمد کنید.

فریز کردن مواد غذایی داخل قالب مافین

فریز کردن شیر

تمام مایعات با یخ زدن منبسط می‌شوند. بنابراین شیرهای داخل بطری شیشه‌ای را نمی‌شود فریز کرد و آن‌ها را باید داخل پلاستیک فریز کرد. شیر‌های پاکتی با توجه به این که پاکت یا در ظرف شکافی نداشته باشد، به همان صورت می‌شود داخل فریزر منجمد شوند.

فریز کردن تخم مرغ

بهتر است برای فریز کردن تخم مرغ از قالب‌های مافین استفاده کنید. تخم مرغ را داخل قالب مافین شکانده و فریز کنید.

فریز کردن پنیر

پنیر را رنده کرده و داخل قالب مافین داخل فریزر قرار دهید.

فریز کردن ماست

اگر سطلی بزرگ از ماست خریدید و فکر می‌کنید که نمی‌توانید به موقع از آن استفاده کنید، ماست را داخل قالب مافین داخل فریزر منجمد کنید. برای استفاده قالب‌ها را داخل یک ظرف برگردانید تا ماست آرام یخ‌زدایی شود.

فریز کردن مواد غذایی

نکات مهمی که برای فریز کردن مواد غذایی باید بدانید

  • قبل از منجمد کردن غذاها به خصوص آن‌هایی که باید قبل از فریز پخته شوند، آن‌ها را خنک کنید. یخ زدن مواد غذایی در هنگام گرم شدن فقط باعث افزایش دمای فریزر می‌شود و می‌تواند باعث یخ زدایی سایر مواد غذایی شود.
  • اگر مواد غذایی که فریز کردید را مجددا خواستید منجمد کنید، حتما آن را قبل از فریز کردن بپزید. هنگامی که غذا ذوب می‌شود، باکتری‌ها (به ویژه در دمای اتاق) می‌توانند به سرعت چند برابر شوند. اگر آن را در فریزر قرار دهید، باکتری‌ها زنده می مانند و احتمالاً با ذوب شدن دوم به سطوح مضر می‌رسند. با این حال، اگر غذا را در این بین بپزید، مشکلی نیست چون باکتری‌ها در فرآیند پختن از بین می روند.
  • یک فریزر پر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است چون هوای سرد نیازی به گردش زیاد ندارد؛ بنابراین به انرژی کمتری نیاز است. اگر داخل فریزرتان فضای خالی زیادی دارید، بطری‌های پلاستیکی را نیمه پر از آب کنید و از آن‌ها برای پر کردن جای خالی استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید فریزر را با وسایل روزمره‌ای که باید استفاده کنید پر کنید. مانند نان قطعه قطعه شده یا نخود فرنگی منجمد.
  • مطمئن شوید که غذاها را به درستی بسته بندی می‌کنید و آن‌ها را در ظروف در بسته قرار می‌دهید. در غیر این صورت ممکن است غذای شما در یخچال غیر قابل مصرف شود.
  • مواد غذایی و غذاها را با قسمت بندی درست منجمد کنید. مثلا اگر خانواده‌تان چهار نفره است، طوری غذا را داخل ظروف قسمت بندی کنید که هر دفعه یک ظرف را برای مصرف یخ‌زدایی کنید.
  • برخلاف تصور بسیاری از افراد، انجماد باعث از بین رفتن باکتری‌ها نمی‌شود. اگر مطمئن نیستید که چه مدت مواد غذایی داخل فریزر مانده یا تاریخ مصرفش گذشته، ریسک نکنید.
  • مواد غذایی تازه را فریز کنید. غذاهای قدیمی را به خاطر این که هدر نروند، فریز نکنید. هدف از فریز کردن نگه داشتن غذا در اوج تازگی است.
  • حتما مواد را قبل از فریز کردن برچسب بزنید. یک مارکر آبی برای مواد غذایی خام و یک مارکر قرمز برای غذاهای پخته شده استفاده کنید. روی ظروف و پلاستیک‌ها، اسم غذا و تاریخ منجمد کردن آن‌ها را بزنید یا برای خودتان علامت گذاری کنید.
  • از میان سبزیجات فریز کردن کاهو را توصیه نمی‌کنیم.

دیدگاه ها