روش‌‌های سبز کردن سبزه عید

سبزه عید نماد شادابی و زندگی دوباره است. سبز کردن سبزه برای سفره هفت‌سین سنتی دیرینه است اما متاسفانه استفاده از گندم، عدس و غیره به این‌منظور باعث هدر رفتن حجم بالایی از این محصولات می‌شود.

بنابراین بهتر است به دنبال راه‌های به‌صرفه‌تر باشیم. استفاده از دانه مرکباتی مثل لیمو، پرتقال، نارنج و غیره علاوه بر این‌که به سفره هفت‌سین ما زیبایی می‌بخشند، می‌توانیم تقریبا بعد از دوسال آن‌ها را در باغچه کاشته و درختانی زیبا به طبیعت هدیه کنیم.

سبز کردن سبزه می‌تواند برای کودکان جذاب و سرگرم کننده باشد، می‌توانید از آن‌ها در این کار کمک بگیرید. روش‌های مختلف سبز کردن سبزه عید را در ادامه بخوانید.

سبزه عید با دانه مرکبات درآب (سبزه شناور)

دانه‌های مرکبات را باید پوست بکنیم. به این‎‌‌منظور دانه‌ها را ۲۴ ساعت در آب میگذاریم، سپس پوسته آن‌ها را با احتیاط جدا می‌کنیم. در کف یک ظرف سوراخ هایی ایجاد می‌کنیم و هسته‌های به دست آمده را در آن می‌گذاریم. کف تنگ را بسته به سلیقه خود آماده کنید، آن‌را پر از  آب کرده

و ظرف حاوی هسته‌ها را روی دهانه تنگ قرار‌دهید. ظرف را با پارچه نخی نمدار می‌پوشانیم  و آب را روی آن اسپری می‌کنیم که  مرطوب بمانند و ریشه بزنند. بعد از مدتی ریشه می‌زنند البته سرعت رشد آن‌ها متفاوت است، مثلا دانه‌های لیمو شیرین زود‌تر سبز می‌شوند.

سبز کردن دانه مرکبات در خاک

برای اینکه دانه مرکبات زودتر سبز شوند آن‌ها را حدود ۴۸ ساعت در آب نگهداری کنید تا خیس بمانند. پوسته آن‌ها را جدا کنید.

گلدانی که کف آن سوراخ دارد را از ماسه و خاک برگ پر کنید، دانه‌های پوست کنده را روی خاک بگذارید و روی آن را با خاک حدود ۲ سانتی‌متر بپوشانید و آبیاری کنید. دانه‌ها را زیاد عمیق نکارید تا زودتر جوانه بزنند.

گلدان را در محیط خانه با نور کافی نگهداری کنید، هروقت خاک گلدان خشک شد آن‌را آبیاری کنید.

برای اینکه دانه‌ها زودتر جوانه بزنند به مدت دو روز، می توانید بطری نوشابه بدون در را از وسط بریده و روی گلدان بگذارید، یا کیسه فریزری را بردارید و از چند جا سوراخ‌های کوچکی درآن ایجاد کنید و روی گلدان بگذارید.
دانه‌ها بعد از  ۱۴-۳۰ روز شروع به جوانه‌زنی می‌کنند.

سبزه عید
سبزه عید

سبز کردن تخم کدو

تخم کدوی خام را به مدت دو روز خیس کنید. بعد از ۴۸ ساعت آن‌ها را در کیسه نخی مرطوب ریخته و برای آنکه آب اضافی آن‌ها خارج شود داخل آبکش قرار دهید.

دو بار در روز کیسه را باز کرده و به دانه‌ها آب بدهید. برای اینکه تمام دانه‌ها از نور و رطوبت کافی استفاده کنند، هر از گاهی کیسه را جا‌به‌جا کنید.

بعد از گذشت ۳ تا ۴ روز جوانه‌زنی شروع می‌شود، در این مرحله آن‍ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید به‌طوریکه پخش شوند و روی هم قرار نگیرند. کیسه فریزر یا  سلفون را سوراخ سوراخ کنید و روی آن بکشید.

سبزه را به مدت ۱-۲ روز در داخل خانه و در جایی گرم و پر‌نور قرار دهید و روزی ۳ بار با آبپاش آن‌ها را آبیاری کنید. بعد از گذشت دو روز کیسه را از روی سبزه برداشته و روزی ۲ با آن را آبیاری کنید.

روز سوم سبزه را بیرون از خانه و زیر آفتاب ملایم قرار دهید و شب‌ها آن را به داخل خانه بیاورید. بعد از حدود ۲ هفته سبزه شما آماده است.

دیدگاه ها