با هر سبزیجاتی سوپ درست کنید

درست کردن سوپ راحت‌ترین راه گرم کردن آشپزخانه و رفع گرسنگی شما و اهل خانه در یک روز سرد زمستانی به کمک یک کاسه پر موادغذایی سالم و خوشمزه است. نکته قابل توجه این است که برای این کار شما نیاز به بلد بودن هیچ رسپی خاصی ندارید مخصوصا اگر داخل یخچال یک یا چند جور سبزیجات داشته باشید. تقریبا می‌توانیم بگوییم تمام سبزیجات را با صرف کمی وقت  و حوصله می‌شود تبدیل به یک سوپ بی‌نظیر کرد.

حالا اگر دلتان سوپ می‌خواهد و مقداری سبزیجات هم در آشپزخانه دارید، با راهنمایی‌ها و نکاتی که در اختیارتان می‌گذاریم دست به کار شوید و هر نوع سبزیجاتی را که به دستتان رسید تبدیل به یک سوپ خوشمزه و مغذی کنید.

چه سبزیجاتی؟ هر سبزیجاتی.

تقریبا با هر نوع سبزیجاتی می‌توان یک سوپ خوشمزه درست کرد، سیب‌زمینی، کدو، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، کرفس، قارچ، پیاز، کلم، کلم بروکلی، شلغم، گل کلم، تره فرنگی و … تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که باید طعم هر کدام از سبزیجاتی که انتخاب می‌کنید دوست داشته باشید. یکی از روش‌های گرفتن تلخی سبزیجات استفاده از ماست، خامه یا آبلیمو است اما نمی‌توانید کاملا طعم سبزیجاتی که در سوپ استفاده کرده‌اید بگیرید، بنابراین از سبزیجاتی استفاده نکنید که دوست ندارید.

فرقی نمی‌کند سبزیجاتی که استفاده می‌کنید از چه جنسی باشد، چیزی که باید به آن دقت کنید مدت زمان پخت است که بسته به جنس سبزیجات متفاوت است. مثلا مدت زمان پخت سبزیجات برگ‌دار خیلی کم‌تر از سبزیجاتی مثل کدو و کرفس است.

نکات مهم در پخت سبزیجات

آنچه برای پختن هر نوع سوپ سبزیجاتی مهم است، فراهم کردن سبزیجات دلخواه، روغن زیتون یا کره و نمک و فلفل است.  
در مرحله دوم همه چیز اختیاری است. می‌توانید از مواد عطر دهنده مثل سیر، پیاز، تره فرنگی یا سبزی معطر استفاده کنید. می‌توانید سبزیجات را با اضافه کردن ادویه‌جاتی مثل کاری و زیره طعم‌دار کنید. 
بعد از پختن سوپ، روش‌های مختلفی می‌توانید برای بهتر کردن آن به کار ببرید. مثلا یه کنسرو گوجه فرنگی یا لوبیا داخل سوپ بریزید و روی آن پنیر پارمسان یا ماست پر چرب اضافه کنید.

سوپ سبزیجات

فوت و فن درست کردن سوپ سبزیجات

سبزیجات سوپ را خرد کنید:

 تقریبا نیم کیلو از سبزیجات دلخواه را در اندازه‌‌های متوسط  خرد کنید. از سبزیجات متراکم‌تر مثل سیب‌زمینی یا کدو حلوایی استفاده می‌کنید آن‌ها را ریزتر کنید.

سبزیجات سخت سوپ را حسابی بپزید: 

سبزیجات خرد شده را در کمی روغن زیتون یا کره تفت دهید، حرارت اجاق را کم کنید و بگذارید سبزیجات خوب بپزند و طعم‌دار شوند. اگر دوست داشتید بگذارید سبزیجات قهوه‌ای شوند. بعد از این‌که سبزیجات نرم شدند و عطر و طعم پیدا کردند، ۴ فنجان آب مرغ یا گوشت اضافه کنید، در قابلمه را بگذارید و بگذارید بجوشد. 

زمان بدهید:

اجازه دهید سوپ به مدت یک ساعت بجوشد تا سبزیجات خوب نرم شوند و جا بیفتند. سپس می‌توانید به کمک غذاساز سوپ را پوره کنید یا بگذارید حالت کرمی پیدا کند. 

سرو کنید:

سوپ‌هایی از این قبیل را می‌توان بعد از پختن و نرم شدن سبزیجات به همراه آب و تمام محتوای آن سر کشید و نوش جان کرد. 
روش دیگر، پوره کردن یا کرمی کردن سوپ است. این کار را می‌توان با هر نوع سوپی انجام داد اما ما دراین روش استفاده از سبزیجات شیرین‌ و سفت مثل سیب‌زمینی یا کدو حلوایی را توصیه می‌کنیم.

دیدگاه ها