طرز تهیه همه خوراکی‌های شب یلدا

شب یلدا

ماجرا از غروب آخرین روز پاییز شروع می‌شود. غروب سی‌ام آذر هر سال، بساط جشن خداحافظی با تاریکی روزهای کوتاه را آماده می‌کنیم و به انتظار طولانی‌تر شدن عمر آفتاب، تا نیمه‌شب بیدار می‌مانیم. جشن یلدا، جشن خداحافظی با بلند‌ترین شب سال، بهانه دورهم جمع‌شدنمان در آخرین روز پاییز است. بهانه‌ای که با میوه‌های پاییزی رنگ می‌گیرد و عطر غذاهایش پاییزی را در خانه می‌پیچاند.

از هفت هزار سال پیش تا امروز، ایرانی‌ها شب چله یا همان شب یلدا را جشن می‌گرفتند و حالا که به سنت هر ساله می‌خواهید بساط مهمانی یلدایی را فراهم کنید، ما همراهتان می‌شویم و کار را برایتان آسان‌تر می‌کنیم.

اگر می‌خواهید برای دورهمی شب یلدا سفره رنگارنگی بچینید، روی کمک ما حساب کنید. از پیش‌غذا گرفته تا شام و سینی مزه‌ها و نوشیدنی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم و با دسرهای متنوع و پاییزی که طرز تهیه‌شان را با شما درمیان گذاشته‌ایم، به شما در آماده کردن بساط ساختن یک شب خاطره‌انگیز کمک می‌کنیم.

پس با ما همراه باشید تا با استفاده از کدو حلوایی خوشرنگ پاییزی، انار که نماد شب یلداست، خرمالو که فقط چند هفته دیگر مهمان خانه‌های ماست، اسفناج و لبو که بساط غذاها و دسرهای یلدایی را فراهم می‌کنند و هندوانه که نامش با نام یلدا همیشه همراه بوده، یک میز یلدایی رویایی را بچینیم.

از لته گرم کدو حلوایی، تا موهیتو سرد انار

موهیتو انار

جشن یلدایی شما قرار است از همان لحظه ورود مهمان‌ها آغاز شود. حتما خودتان هم خوب می‌دانید که هندوانه و انار و میوه‌ها و سبزیجات پاییزی را نمی‌توان از بساط این شب حذف کرد. ما هم به همین بهانه نوشیدنی‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای آماده کردنشان باید سراغ همین مواد اولیه بروید.

اگر می‌خواهید از مهمان‌هایتان با یک نوشیدنی خنک پذیرایی کنید، پیشنهاد می‌کنیم با ترکیبی از انار و لیموترش یک نوشیدنی یلدایی خوشرنگ را آماده کنید، یا اینکه با فرمول خاص سرآشپز، موهیتو انار بسازید. اما خودمان هم می‌دانیم که هوای سرد پاییزی، ممکن است انگیزه آماده کردن یک نوشیدنی گرم خاص را برایتان فراهم کند. لته کدو حلوایی، گزینه مناسبی برای شروع مهمانی یلداست.

از آش سنتی انار، تا سوپ مدرن خرمالو

سوپ خرمالو

پیش‌غذاهای گرم را نمی‌توان از سفره ایرانی‌ها حذف کرد. اگر بزرگترهای فامیل را دعوت کرده‌اید، می‌توانید با آش انار از آنها پذیرایی کنید یا اینکه کمی مدرن‌تر سفره را بچینید و سوپ انار را سرو کنید. اما اگر مهمان‌هایتان جوان‌ترها هستند، مطمئن باشید که از چشیدن طعم متفاوت سوپ خرمالو لذت خواهند برد. اگر هم نمی‌خواهید سوپی که سرو می‌کنید بیش از اندازه متفاوت باشد، بد نیست سراغ سوپ کدوحلوایی بروید.

قرار نیست تنها سوپ یا آش را در فهرست پیش‌غذاهای یلدایی‌تان جا دهید. می‌توانید میز را با انواع سالادی که با میوه‌ها و سبزیجات فصل آماده شده‌اند هم رنگارنگ کنید. سالاد قرمز رنگ لبو، سالاد رنگارنگ هندوانه و پنیر یا سالاد متفاوت پنیر و پرتقال، گزینه‌های پیشنهادی ما برای این شب هستند.

از مزه‌های رنگارنگ، تا سینی مزه یلدایی

دسر شب یلدا

میز یلدای شما بدون یک سینی رنگارنگ مزه قطعا چیزی کم خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنیم یک سینی بزرگ گرد بردارید، وسطش یک پیاله حمص لبو، یک پیاله دیپ کدو حلوایی و یک پیاله سس انار خانگی بگذارید. حالا اطراف این کاسه‌های کوچک را به چند بخش تقسیم کنید و در یک بخش اسپاناکوپیتا، در بخش دیگر رولت اسفناج، در قسمتی از ظرف کرپ اسفناج و در بخش دیگر هالومی هندوانه بگذارید. اگر سینی مزه‌تان هنوز جا داشت می‌توانید آجیل شب یلدا، اناری که به سادگی دان کرده‌اید یا حتی تخمه برشته کدو را هم در قسمتی از آن قرار دهید.

از مرغ ناردونی تا پاستا کدو حلوایی

مرغ ناردونی

میز شام یلدا، معمولا یک میز شام مفصل و مجلسی است. اما بهتر است که غذاهای مجلسی این شب را با مواد غذایی که رنگ و بوی پاییزی دارند آماده کنید. مرغ ناردونی یا مرغ با سس انار، گزینه‌های خوبی برای شام یلدا هستند. اگر هم می‌خواهید ترکیب‌های آشناتری را آماده کنید، می‌توانید خورش فسنجان سنتی را آماده کنید یا اینکه کمی خلاقیت به خرج دهید و فسنجان با انار یا فسنجان با پنیر کبابی را آماده کنید.

کدو حلوایی یکی دیگر از سبزیجاتی است که می‌توانید به میز شام یلدایی‌تان اضافه کنید. با این کدوی نارنجی خورشت جا افتاده و خوشمزه‌ای را آماده کنید یا اینکه غذاهای مدرنی مثل پیتزا کدو حلوایی، پاستا کدو حلوایی و لازانیا کدو حلوایی را بپزید.

از پودینگ هندوانه تا رولت انار

شب یلدا با چیزکیک هندوانه

دسرها از هیجان‌انگیزترین بخش‌های میز شب یلدا هستند. می‌توانید آنها را حتی قبل از شام و به عنوان عصرانه سرو کنید یا اینکه به عنوان پایان‌بندی مهمانی یلدا سراغشان بروید. پودینگ‌هایی مثل پودینگ هندوانه یا خرمالو، از ساده‌ترین دسرهای یلدایی هستند. اما اگر دستی به آشپزی دارید و اهل درست کردن کیک و شیرینی هستید، پیشنهاد می‌کنیم سنگ بزرگتری بردارید و تارت خرمالو یا پای هندوانه یا انواع چیزکیک را آماده کنید.

چیز کیک کدو حلوایی و چیزکیک هندوانه، هم سریع و ساده آماده می‌شوند و هم ظاهر خوبی دارند. اگر هم می‌خواهید سنگ‌تمام بگذارید، سراغ انواع رولت بروید. رولت هندوانه یا رولت انار، گرچه به سادگی چیزکیک آماده نمی‌شوند، اما طرفداران زیادی دارند.

دسرهای لیوانی هم در مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارند؛ دسر دلی بیتس، پارافه هندوانه، دسر ماست و موس شکلات، می‌توانند در ظرفهای کوچک برای تک تک مهمان‌ها سرو شوند. بد نیست در هر یک از جام‌ها یک تکه شکلات انار خانگی هم قرار دهید و با این شکلات‌های خوشمزه ظرف دسر را تزیین کنید.

دیدگاه ها