عوامل ایجاد دل درد نوزادان چیست؟

گوارش نوزاد از بدو تولد درگیر یادگیری می‌شود. او باید اعمال مختلف مانند هضم، جذب و … را یاد بگیرد و خود را با خوردن و نوشیدن وفق بدهد. در همین حین با رشد نوزاد، سیستم گوارش او هم در حال رشد کردن است بنابراین به وجود آمدن مشکلاتی مانند نفخ یا اسهال برای آن‌ها امری طبیعی است. ممکن است کودک شما در برابر این دردها مقاوم باشد اما برخی از نوزادان حساس و شکننده‌اند. در ادامه این مطلب خواهیم دید چگونه دل درد نوزادان را تشخیص داده و درمان کنیم.

دل درد نوزادان

گاز معده

در زمان هضم غذا ممکن است هوا وارد شکم نوزاد شود و در آنجا ماندگار شود. تصور کنید بادکنکی پر از هوا درون معده وجود داشته باشد. محققان به صورت ۱۰۰ درصد نمی‌دانند دلیل نفخ‌های فراوان در دوران نوزادی چیست. اما احتمال می‌دهند که ریشه این مشکل در دستگاه گوارش آن‌ها باشد.

هنگامی که نوزادان به دنیا می‌آیند دستگاه گوارش آن‌ها هنوز تکامل پیدا نکرده است به همین دلیل توسط باکتری‌های طبیعی موجود در روده گازهایی در آن ایجاد می‌شود. همچنین نوزادان هنگام گریه کردن و شیر خوردن به رفتن هوای اضافی داخل دستگاه گوارششان کمک می‌کنند.

چگونه تشخیص دهیم نوزادمان دچار نفخ شده است؟

زمانی که نوزاد نفخ می‌کند شکم او کاملا ورم می‌کند و او سعی می‌کند خود را خم کند تا کمتر اذیت شود. نوزاد در این مواقع خود را پیچ و تاب می‌دهد و گریه می‌کند و از همین طریق هوای بیشتری وارد سیستم گوارشی خود می‌کند. نفخ شکم نوزادان در دوران ۶ تا ۸ هفتگی آن‌ها به اوج خود می‌رسد. دل دردهای نوزاد بر اثر نفخ شکم آن‌ها مشکل حادی نیست و با رشد او این مشکل حل خواهد شد.

دل درد نوزادان

بیرون ریختن بزاق نوزاد

ممکن است نوزاد شما بیش از اندازه بزاق خود را از دهانش خارج کند. به این حالت رفلاکس معده می‌گویند. دلیل این اتفاق هم مانند نفخ نوزاد تکامل پیدا نکردن دستگاه گوارش است. در عمل رفلاکس غذایی که نوزاد می‌خورد به راحتی دوباره بالا می‌آید.

این اتفاق به خصوص زمانی بیشتر رخ می‌دهد که نوزاد شما با سرعت و میزان زیادی غذا بخورد. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید غذای او را به دو بخش تقسیم کنید و هنگامی که غذای او به نیمه رسید کمی فاصله دهید و آروغ او را بگیرید سپس ادامه شیرش را به او بدهید. این کار کمک می‌کند که هوای اضافه وارد شکم نوزادتان نشود و از دل درد او جلوگیری شود.

یبوست

از دیگر دلایل دل درد نوزادان یبوست است. کودک ممکن است دیر به دیر مدفوع کند اما احساس ناراحتی نداشته باشد یا برعکس روزی چندین مرتبه مدفوع کنند. اما زمانی این مسائل مشکل ساز می‌شود که نوزاد نیاز به دفع داشته باشد اما امکان آن وجود نداشته باشد.

هنگامی که غذای کودک تغییر می‌کند احتمال به وجود آمدن یبوست در او زیاد می‌شود. اگر مدفوع نوزادتان شبیه توپ‌های سفت و کوچک باشد ینی نوزاد شما دچار یبوست شده است. وجود فشار در حین مدفوع یا خارج کردن مقدار زیادی باد روده هم به ‌معنای دچار شدن به یبوست است.

مدفوع سیاه، قهوه‌ای مایل به قرمز و قرمز هم نشان از وجود خون و یبوست دارد. درصورت مشاهده‌ خون در مدفوع، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اما اگر مدفوع سبز، زرد یا قهوه‌ای است ظاهرا مشکلی نیست.
 

دیدگاه ها