نکات طلایی که پیش از این در مورد تغذیه کودکان نمی‌دانستید

راهنمای تغذیه کودک

گونه‌هایش گل می‌اندازد، صدای خنده‌اش در خانه می‌پیچد و لباس‌هایش زودتر از انتظارتان کوچک می‌شوند. اگر به خورد و خوراک کودکتان توجه کنید، جایی برای مواد غذایی ارگانیک در رژیم غذایی او باز کنید و مواد غذایی ضروری و متنوعی را در برنامه غذایی‌اش جا دهید، نه تنها رشد مناسب فرزندتان را تضمین می‌کنید، بلکه می‌توانید به تیزهوشی و سلامت روانش در سالهای آینده هم امیدوار باشید. محققان و متخصصان تردیدی ندارند و که تغذیه کودکان از همان روزهای ابتدایی، بر سلامت جسم و روان آنها در سالهای آینده زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد؛ پس در ادامه این مطلب با ما باشید تا از ریزه‌کاری‌های تغذیه سالم در ۱۰ سال ابتدایی زندگی باخبر شوید.

اصول تغذیه کودکان در سال اول زندگی

شیر مادران

برای چیدن میز غذای رنگارنگ و امتحان کردن رسپی‌های متفاوت خیلی زود است. در سال اول زندگی، اصلی‌ترین غذای کودک شما شیر مادر یا شیر خشک است. فرزند شما در ۱۲ ماه اول، بخش اصلی کالری مورد نیازش را با خوردن شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌کند.

در چهار ماه ابتدایی با واکنش‌هایی که بدن او به تغذیه با شیر نشان می‌دهد، می‌توانید نشانه‌های ابتدایی آلرژی را در فرزندتان شناسایی کنید.

ممکن است در این دوره متوجه آلرژی فرزندتان به پروتئین گاوی شوید یا اینکه احساس کنید بدن او به برخی از ترکیبات موجود در شیر مادر واکنش نشان می‌دهد.

توجه کافی به این موضوع نه تنها احتمال ابتلای کودکتان به عوارض حاد را پایین می‌آورد، بلکه مشکلات گوارشی فرزندتان را کرده و گریه‌ها و بی‌‍قراری‌هایش را هم کاهش می‌دهد.

درباره تغذیه کودک تا شش ماهگی چه باید بدانید؟

در چهار ماه ابتدایی، کودک شما حتی آب را به تغذیه روزانه‌اش اضافه نمی‌کند و در فاصله چهار تا شش ماهگی هم، تنها با توصیه پزشک و در موارد خاص، ترکیبات ساده‌ای مثل لعاب برنج را به شیری که در طول روز مصرف می‌کند اضافه می‌کند.

بعد از شش ماهگی، آرام آرام طعم‌های متفاوت را می‌چشد و حتما خودتان هم خوب می‌دانید که اضافه کردن مرحله به مرحله مواد غذایی مختلف به رژیم غذایی کودک، در طول چند ماه زمینه را برای آشنا شدن او با طعم‌ها فراهم می‌کند. در این مرحله، عجله را کنار بگذارید و به بدن فرزندتان فرصت واکنش نشان دادن به مواد غذایی تازه را بدهید. صبوری شما برای اضافه کردن مرحله به مرحله مواد غذایی به رژیم روزانه کودک، بهتر از قبل امکان شناسایی آلرژی‌های غذایی کودک و مهار آنها فراهم می‌کند.

درباره تغذیه کودک از شش ماهگی تا یکسالگی چه باید بدانید؟

از شش ماهگی تا یک سالگی فرزندتان برای مصرف غذاهای کمکی آماده می‌شود و وقتی به مرور زمان توان بلعیدن و هضم خوراکی‌های مختلف را پیدا کند، می‌توانید او را با غذاهای انگشتی آشنا کنید. اغلب مادران در این دوره نگران کم‌غذا بودن فرزندشان هستند. اگر شما بدانید که فرزندتان به چه میزان غذا در روز نیاز دارد و غذاهای مناسب برای رشد کودکان کدامند، با بیش از اندازه غذا دادن به او سلامت کودکتان را به خطر نمی‌اندازید و با محروم کردنش از مواد غذایی ضروری، مانع رشد مناسب او نمی‌شوید.

اصول تغذیه کودکان یک تا دو ساله

غذای کودک

با بزرگتر شدن فرزندتان، تنوع مواد غذایی هم در رژیم روزانه او بیشتر می‌شود و همین موضوع ایجاد تغییراتی را در تغذیه کودک دو ساله ضروری می‌سازد. حالا نقش شیر مادر یا شیر خشک در برنامه غذایی او کمرنگ‌تر شده و جا برای شیرهای غنی شده باز می‌شود.

چربی‌های سالم در این دوره از زندگی بر سلامت کودکتان تاثیر می‌گذارند و با اضافه کردن کربوهیدرات و پروتئین کافی به سبد غذایی فرزندتان می‌توانید به سلامت جسم و رشد بهتر مغز او کمک کنید. گرچه وارد کردن مواد غذایی متنوع به برنامه غذایی کودکتان اهمیت زیادی دارد اما گاهی چاره‌ای جز رو آوردن به مکمل‌های کودکان برایتان باقی نمی‌ماند.

در این دوره بیشتر از قبل باید با مواد غذایی مضر برای کودکان آشنا باشید تا بتوانید رژیم غذایی سالمی را برای فرزندتان طراحی کنید. تغذیه کودک یک ساله آداب خاص خود را دارد؛ شما بیشتر از قبل می‌توانید از غذاهای آماده کودک کمک بگیرید و برای تضمین رشد کودک به استفاده از میوه‌ها و سبزیجات ضروری هم نیاز دارید. اگر اصول تغذیه کودکان در سالهای ابتدایی را رعایت کنید، جایی برای نگرانی درمورد قد و وزن کودک در دو سالگی برایتان باقی نمی‌ماند.

اصول تغذیه کودکان بعد از دو سالگی

راهنمای تغذیه کودک

دو سال ابتدایی تولد فرزندتان از حساس‌ترین دوره‌های رشد در زندگی اوست و تغذیه مناسب در دو سال ابتدایی از اهمیت زیادی برخوردار است. ناتوانی کودکان در هضم برخی از مواد غذایی در سالهای ابتدایی از یک طرف و حساسیت‌ها و محدودیت‌های خاص آنها در این سنین از سوی دیگر، ایجاد تنوع در برنامه غذایی را برایتان دشوار می‌کند. اما بعد از دو سالگی، شما می‌توانید میان‌وعده‌های سالم و متنوعی را برای کودکتان آماده کنید و خوراکی‌هایی که به وزن گرفتن کودک کمک می‌کنند را در برنامه غذایی‌اش جا دهید.

تهیه کردن شیر خشک مخصوص کودکان یا رو آوردن به مصرف شیر گاو از چالش‌های همیشگی والدین است. گرچه دیگر شیر مادر جایی در تغذیه فرزندتان ندارد اما نمی‌توانید با حذف فرآورده‌های لبنی از برنامه غذایی او، سلامتش را به خطر بیندازید. البته در کنار مصرف شیرهای غنی شده مخصوص کودکان که با مواد ضروری غنی شده‌اند، می‌توانید غذاهای کامل کودک را هم در برنامه روزانه او بگنجانید.

کودکتان کمبود وزن دارد یا چاق است؟

کودک شما در این سال‌ها پر جنب و جوش و خستگی ناپذیر است و به همین دلیل به خوراکی‌های پرکالری مناسب برای کودکان نیاز دارد و آماده کردن غذاهای ساده اما مقوی می‌تواند خیال شما را تا اندازه‌ای راحت کند. البته پیش از آنکه برنامه غذایی خاصی را برای او در نظر بگیرید، باید حواستان به چاقی کودک و عوارض آن هم باشد و مراقب باشید که با محروم کردنش از مواد غذایی ضروری، احتمال ابتلایش به سوءتغذیه یا کمبودهای غذایی را بالا نبرید.

تصور نکنید که پس زدن یکی دو وعده غذا باعث ابتلای کودکتان به سوء تغذیه می‌شود. به جای آن سعی کنید که با راهکارهای مناسب مانع بدغذایی‌اش شوید و برای پایان دادن به بی‌اشتهایی‌های ظاهری کمی خلاقیت به خرج دهید.

دیدگاه ها