آیا کمبود آهن ارتباطی با بی‌خوابی کودکان دارد؟

کمبود آهن که به آن کم‌خونی یا آنمی ناشی از فقر آهن نیز گفته می‌شود و در شرایطی به وجود می‌آید که آهن دریافتی کافی نباشد یا به اندازه کافی جذب نشود و در نهایت این مقدار پاسخگوی نیاز روزانه بدن به آهن نباشد. فقر آهن در کودکان می‌تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. با این حال، بروز اختلال در خواب در اثر فقر آهن چندان رایج نیست و اگر در فرزند خود شاهد چنین مشکلی بودید قبل از مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

کم‌خونی در یک نگاه

بدن انسان به دلایل مختلفی نیازمند آهن است؛ از نقل و انتقال اکسیژن در رگ‌ها گرفته تا ذخیره و استفاده از اکسیژن در بافت ماهیچه‌ها و تشکیل موادی به نام آنزیم که به گوارش غذا کمک کرده و نقش‌های مهم زیادی به عهده دارند. فقر آهن در دنیا شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای است. در این میان، کودکان به دلیل رشد و نمو سریع نیازمند دریافت آهن بیشتری هستند و نوزادان، به ویژه کودکان نوپا در خطر بروز کمبود آهن قرار دارند. این عارضه دختران نوجوان را نیز به شدت تهدید می‌کند.

علایم کمبود آهن

این علایم در کودکان شامل ضعف، نفس تنگی، رنگ‌پریدگی، سردرد، ضعف، تحریک‌پذیری، درد زبان و کم‌ اشتهایی می‌شود. علایم دیگری نیز مثل شکنندگی ناخن‌ها، مدفوع خونی، اشتهای غیرعادی و بی‌رنگی یا آبی شدن خفیف سفیدی چشم می‌شوند. فقر آهن ممکن است در فرآیند یادگیری و ایجاد تعاملات اجتماعی کودک هم اختلال ایجاد کند. در موارد خفیف‌تر اما شاید هیچ کدام از این علایم بروز نکنند.

کمبود آهن

دلایل برهم زنندهء خواب کودکان کدامند؟

دپارتمان سلامت دانشگاه میشیگان فهرستی تهیه کرده است از دلایل مشکلات خواب در کودکان. این فهرست شامل بلوغ زودرس یا سایر مشکلاتی که هنگام تولد بروز می‌کنند، کولیک، آلرژی‌های هوایی، ریفلاکس معده، محیط یا پوشش نامساعد به هنگام خوابیدن، خواب سبک و احساس درد در نواحی شکمی مثل گاز معده، دندان در آوردن یا گوش درد. دلایل بالقوه دیگری نیز وجود دارند مانند وقفه تنفسی هنگام خواب، تنش در میان اعضای خانواده، اضطراب ناشی از جدایی والدین، کابوس‌های شبانه، شب ادراری، راه رفتن در خواب، دندان قروچه، سندروم پای بی‌قرار، عادت به حضور والدین در تخت‌خواب و بیدار شدن‌های شبانه.

مراقب باشید!

تمام دلایلی که فکر می‌کنید برای مشکل خواب فرزندتان وجود دارد را بررسی کنید و با پزشک درمیان بگذارید. اگر نشانه‌های کمبود آهن در فرزند شما دیده شود، معمولا با تجویز مکمل‌های خوراکی آهن برطرف خواهد شد. چنانچه کودک قادر به تحمل مکمل‌های خوراکی نباشد، پزشک تزریق آهن را جایگزین خواهد کرد. برای جلوگیری از بروز این کمبود، پزشکان توصیه می‌کنند در اولین سال تولد از دادن شیر گاو به کودک خودداری کنید، در عوض به او شیر مادر و مکمل‌های غنی شده با آهن بدهید. برای حفظ سلامت کودکان خردسال نیز مصرف شیرهای غنی شده با آهن، روی و انواع ویتامین‌ها توصیه می‌شود.

دیدگاه ها