با خوردن هندوانه چاق می‌شویم یا لاغر؟

هندوانه چاق کننده است یا لاغر کننده

خوردن یک برش هندوانه در تابستان روح مارا تازه می‌کند و تا مدتی ما را از گرمای طاقت‌فرسا در امان نگه‌ می‌دارد. بسیاری از افراد نگران هستند که با خوردن هندوانه به رژیمشان لطمه وارد کنند و همیشه این سوال در ذهنشان است که آیا هندوانه چاق کننده است ؟ خبر خوب برای هندوانه‌‎دوست‌ها این است که وقتی دلتان چیز شیرینی خواست می‌توانید به سراغ این خوراکی خوشمزه که از قضا کم‌کالری هم هست بروید و بدون ترس و نگرانی از چاق شدن از آن لذت ببرید.

آیا هندوانه چاق کننده است ؟

اگر در ذهن شما هم این سوال نقش بسته که آیا هندوانه چاق کننده است یا نه توجه شما را به مطالب زیر در رابطه با هندوانه جلب می‌کنیم.

هندوانه چقدر کالری دارد؟

هندوانه میوه‌ای کم‌کالری محسوب می‌شود. هر فنجان هندوانه حدود ۴۶ کالری دارد. ثابت شده‌است که برای تشکیل حدود ۵۰۰ گرم چربی در بدن به حداقل به ۳۵۰۰ کالری نیاز است پس با این تفاسیر هندوانه نمی‌تواند چاق کننده باشد. چرا که یک فنجان آن کمتر از یک گرم چربی کالری دارد  و برای رژیم کم‌چرب هم مناسب است.
این میوه همچنین دارای ۱۳۹ گرم آب به همراه مقدار کمی فیبر در هر فنجان است که به سیر نگه‌داشتن شما کمک کرده و نمی‌گذارد غذاهای پرکالری دیگر را مصرف کنید.

آیا شاخص گلیسمی این میوه تابستانی بالاست؟

بعضی از رژیم‌های معروف برروی میزان شاخص گلیسمی تمرکز دارند، که شاخصی است برای نشان دادن سرعت تبدیل کربوهیدرات‌های موجود در غذا در بالابردن قند خون. شاخص گلیسمی هندوانه حدود ۷۶ در مقیاس ۱۰۰ است، به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند هندوانه رژیمشان را خراب کرده و چاق کننده است. در صورتی که در هر فنجان هندوانه تنها حدود ۱۱ گرم کربوهیدرات است، بنابراین حدود ۱۰ فنجان هندوانه لازم است تا به آستانه اندازه‌گیری شاخص گلیسمی برسد. اندازه‌گیری تاثیر هندوانه بر میزان قند خون از طریق شاخص گلیسمی، شاخصی که میزان کربوهیدرات موجود در هر وعده را در نظر می‌گیرد معیار بهتری است؛ در این صورت هندوانه با رتبه ۴ از ۲۰ اندیس گلیسمی پایینی دارد و این نشان می‌دهد که قند خون را بالا نبرده و باعث چاقی نمی‌شود.

 آیا هندوانه چاق کننده است ؟
آیا هندوانه چاق کننده است ؟

آرژنین در هندوانه چه نقشی دارد؟

ترکیبی در هندوانه وجود دارد که حتی می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. هندوانه دارای سطوح بالای ترکیبی به نام سیترولین است که تبدیل به اسیدآمینه ضروری آرژینین می‌شود. در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای برروی موش‌ها نشان داد که افزایش آرژینین باعث کاهش ذخایر چربی و افزایش عضلات در موش‌ها شده‌است. با این که آزمایشات روی انسان‌ها همچنان در حال انجام است، افزایش غلظت آرژینین در خون بعد از مصرف هندوانه ممکن است یک روز به طور قطع به کاهش وزن کمک کند.

ارزش غذایی هندوانه چقدر است؟

اضافه کردن هندوانه به رژیم غذایی، مواد مغذی در اختیارتان قرار می‌دهد که به عملکرد‌ بدن شما کمک می‌کند. هندوانه سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که به تنظیم کلسیم خون کمک می‌کند. فشار خون را تنظیم کرده و باعث می‌شود ارگان‌های بدن به درستی فعالیت کنند. این میوه دارای ویتامین A و منیزیم است که در بهبود عملکرد عضلات و استخوان‌ها نقش دارد.

میزان مصرف توصیه شده میوه برای بزرگسالان روزانه به میزان دو فنجان است، سعی کنید میوه‌های مختلف مصرف کنید نه فقط هندوانه! با اینکه مصرف این میوه در روز شما را چاق نمی‌کند، اما مصرف روزانه مقدار زیادی از یک نوع میوه خاص بدن شما را از دریافت مواد مغذی موجود در میوه‌ و سبزیجات دیگر منع می‌کند.

دیدگاه ها