خواص قارچ کفیر برای سلامت بدن و زیبایی پوست

خواص قارچ کفیر برای سلامتی

کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که از شیر و دانه‌های کفیر به دست می‌آید. دانه‌های کفیر برای اولین بار در کوه‌های قفقاز روسیه کشف شده‌اند و به همراه میوه‌ها و عسل مورد استفاده قرار گرفتند. مردمان قفقاز به داشتن عمر طولانی معروف هستند و یکی از دلایل آن مصرف لبنیات به خصوص ماست و کفیر است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به بررسی خواص قارچ کفیر بپردازیم. البته واقعیت این است که دانه کفیر، نوعی قارچ نیست، بلکه مخلوطی از باکتری‌ها و مخمرها است اما به این ماده در اصطلاح قارچ کفیر هم می‌گویند.

وجه تمایز نوشیدنی کفیر نسبت به سایر محصولات تخمیری هم‌رده خود این است که در این نوشیدنی انواع فراوانی از خانواده‌های باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با ادامه فعالیت خود در طول روده گوارش اثرات به‌سزایی بر سلامت انسان دارند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان خانواده‌های بیفیدوباکتریوم، لویکونوستوک، لاکتوباسیلوس و لاکتیک اسید باکتری‌ها را نام برد.

علاوه‌ بر این، رسته‌های مختلفی از مخمرهای مفید همانند فرمنتانز ، ساکارومایسس  و کازاکستانیا وجود دارند که نهایتا مجموع فعالیت آن‌ها در کنار باکتری‌های کفیر طی فرآیند تخمیر شیر باعث می‌شود ترکیبات فراسودمند و زیست فعال  گوناگونی تولید شود و بر بهبود عموم مکانیسم‌های بدن موثر باشند. تفاوت دوغ و کفیر را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

یکی از این ترکیبات، “کفیران” نام دارد که علاوه بر ایجاد بافت لذتبخش در نوشیدنی کفیر، چرخه فعالیت سلول‌های سرطانی را از کار انداخته و با کاهش فعالیت‌ باکتری‌های بیماری‌زای روده‌ای، از التهاب روده پیشگیری می‌کند. همچنین حضور بیشتر کفیران در روده به تنظیم سطح چربی و قند خون کمک خواهد کرد.

این نوشیدنی به دلیل خواص زیادی که دارد جایگاه ویژه‌ای در میان رژیم غذایی مردم پیدا کرده است، حالا حتی ماست کفیر و پنیر کفیر ناری را هم می‌توانید در رژیم غذایی خود جای دهید. در ادامه این مطلب با خواص قارچ کفیر بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با خواص قارچ کفیر

۱. کفیر دارای مواد مغذی فراوان است

مدت‌ها است که این ماده به دلیل خواص زیادی که دارد مورد استفاده مردم قرار گرفته است. دانه‌هایی برای تهیه کفیر به شیر اضافه می‌شوند که دارای مخمر و باکتری هستند. این باکتری‌ها بعد از گذشت ۲۴ ساعت تکثیر می‌شوند و خواص قارچ کفیر را به وجود می‌آورند. 
75 میلی لیتر از نوشیدنی کفیر، بسته به نوع شیری که برای تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ۶ گرم پروتئین، ۷ الی ۸ گرم کربوهیدرات، ۳ الی ۶ گرم چربی، کلسیم، فسفر ،منیزیم و ویتامین‌های گروه ب، مانند B2 و B12 است. این میزان از این نوشیدنی حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد.

۲. استحکام استخوان‌ها را افزایش می‌دهد

پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که در سراسر دنیا وجود دارد و خیلی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. پوکی استخوان بر اثر کمبود یا فقدان کلسیم به وجود می‌آید و این موضوع سلامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد. کفیر علاوه بر این که دارای مقادیری از کلسیم است، دارای ترکیبات زیست فعالی است که جذب کلسیم توسط بدن را هم بالا می‌برد. باکتری‌های پروبیوتیکی که در آن وجود دارند کمک می‌کنند میزان جذب مواد مغذی افزایش پیدا کند.

۳. با سرطان مبارزه می‌کند

سرطان یک بیماری جدی است و زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. کفیر یکی از مواد غذایی است که به مبارزه با سرطان می‌پردازد. کفیر مانند یک سد در مقابل تکثیر سلول‌های سرطانی می‌ایستد و از آن جلوگیری می‌کند. ترکیبات موجود در این نوشیدنی باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در معده، خود را از بین ببرند.

همچنین کفیر از بروز سرطان هم پیشگیری می‌کند. به این ترتیب که جلوی تبدیل سلول‌های غیر سرطانی به سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.

۴. سیستم گوارش را تقویت می‌کند

ماست و نوشیدنی کفیر باعث بهبود عملکرد گوارش می‌شود. ترکیبات موجود در این ماده با بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر، کرون و زخم معده مبارزه می‌کنند. بعد از دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانید از این نوشیدنی استفاده کنید تا بیماریتان زودتر بهبود یابد و باکتری‌های مفیدی که از بین رفته‌اند بازسازی شوند. این باکتری‌ها عوارض جانبی داروها را از بین می‌برند.

۵. حساسیت را کاهش می‌دهد

بسیاری از حساسیت‌های بدن انسان بر اثر التهاب‌ها به وجود می‌آیند. میکروارگانیسم‌هایی در کفیر وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به آن کمک می‌کند که آلرژی‌ها را از بین ببرند. تحقیقات بسیاری روی این موضوع انجام شده است و نتیجه همه آنها گویای تاثیر مثبت کفیر بر علائم حساسیت و کیفیت زندگی بوده است.

۶. سلامت پوست

هنگامی که روده آسیب می‌بیند توازن طبیعی پوست به هم می‌خورد و علائمی مانند آکنه، صدفک، جوش و اگزما روی پوست ظاهر می‌شوند. کفیر با تاثیر روی روده به صورت ناخودآگاه روی پوست نیز تاثیر می‌گذارد و از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند. همچنین باعث درمان سوختگی‌ها و جوش‌های پوستی می‌شود. 

دیدگاه ها

    1. سلام متین گرامی
      سپاس از لطف شما. در مورد کفیر و محصولات تخمیری به تازگی مقاله های مستندتری منتشر شدند مثل «کفیر، اکسیر جاودانی در قله قاف» که روایت کامل کفیر رو بیان می کنند.