هر چه باید درباره خواص گل گاوزبان بدانید

گل گاو زبان از گیاهان دارویی است که از گذشته تا الان در طب سنتی ایرانی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که تقریبا از تمام اجزای گل گاوزبون به عنوان دارو استفاده می‌شود. گل گاوزبون گیاهی خودرو است که منشا اولیه آن، دمشق و در دامنه کو‌ه‌های البرز رشد می‌کند. در ادامه درباره خواص گل گاوزبان و ویژگی‌های این گیاه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از مردم گل گاوزبان و گیاه گاوزبان را یک گیاه می‌دانند. گیاه گاوزبان یک گیاه بومی اروپا بوده و در ایران در مناطق اصفهان و آذربایجان یافت می‌شود. هر دوی این گیاه، از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌اند. گل گاوزبان ایرانی همانطور که گفتیم، یک گیاه خودرو و دارای گل‌هایی به شکل گل انار و رنگ لاجوردی و بنفش است. گل‌های گل گاوزبان ایرانی از اروپایی درشت‌تر است.

خواص گل گاوزبان برای بدن

خواص گل گاوزبان

سرطان

مقدار زیاد منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می‌کند.

استرس و افسردگی

یکی از بهترین گیاهان برای تقویت اعصاب، گل گاوزبان است. این گیاه به دلیل خواص شادی‌آور و آرامش بخشی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش این گیاه به خاطر خواص آرامش بخشی که دارد، بی‌خوابی شبانه را درمان می‌کند.

سرماخوردگی و گلو درد

این گیاه به خاطر منابع ویتامین c و فلاونوئیدهایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این خواص ضدالتهابی این گیاه به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می‌کند.
از دیگر خواص گل گاوزبان خلط‌آور بودن آن است که به درمان آسم و برونشیت کمک می‌کند. در طب سنتی از این گیاه برای کاهش تب بالا استفاده می‌شود.

کلیه

این گیاه به خاطر خواص ادرارآور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم‌زدای بدن و کلیه محسوب می‌شود. دمنوش این گیاه به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می‌کند و برای رفع بی‌اختیاری ادرار مفید است.

فشار خون و قلب

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون  و درمان فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

دیابت و قند خون

دمنوش این گیاه به کاهش قند خون و افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

قاعدگی

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان کمردرد و دل‌درد در زمان قاعدگی است.

درمان جوش و آکنه

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می‌شود.

خواص روغن دانه گل گاوزبان

  • درمان آرتریت روماتوئید
  • اگزما
  • آکنه و جوش صورت
  • درمان شوره سر
  • کاهش علائم ام اس
  • کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

مضرات گل گاوزبان

معده و دستگاه گوارش

زیاده‌روی در مصرف این گیاه باعث معده‌درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. بر اساس تحقیقات، مصرف گل گاوزبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می‌شود.

کبد

زیاده‌روی در مصرف این گیاه به دلیل آلکالوئید‌های موجود در آن، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

نوزادان و کودکان

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است. به همین دلیل توصیه می‌شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

جنین، دوران بارداری و شیردهی

به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می‌کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

دیدگاه ها