زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی مختلف

آیا تا به حال به اهمیت این که چه چیزی را چه وقتی بخورید و اینکه زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی مختلف چیست فکر کرده‌اید؟ خوردن مواد غذایی مناسب در زمانی مناسب از شبانه روز کمک می‌کند حداکثر فایده را از خوردن غذاها و خوراکی‌ها ببرید. برای این که بدن و مغز شما به بهترین و درست‌ترین شکل عمل کنند، صاحب خلق و خوی متعادل‌تری باشید و هنگام انجام هر فعالیتی بیشترین بازده را داشته باشید و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی واکنش و عملکرد درستی داشته باشید باید مواد غذایی را در زمان مناسب کنید. 

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به فهرستی از مواد غذایی مهم و بهترین زمان برای صرف آن‌ها. آنچه در ادامه می‌خوانید براساس تحقیقات جدیدی است که در سایت Ayurveda ارائه شده‌اند.

قبل از غذا چه بخوریم و چه نخوریم؟

قبل از خوردن غذا باید میوه‌های ترش مانند انار بخورید و از خوردن موز خودداری کنید. بهتر است از خوردن محصولات غذایی سنگین و دسر بعد از غذا یا پرهیز کنید یا تا جایی که می‌توانید در اندازه‌ای اندک و محدود میل کنید اما به عنوان مثال توت را می‌توانید قبل و بعد یا با غذا میل کنید.

زمان مناسب مصرف مواد غذایی را بدانید

میوه‌هایی مثل آلو، نارگیل، انبه، موز و گوجه سبز را نباید صبح و به عنوان خوراکی‌های صبحانه بخورید.

زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی مختلف

آب گرم نخورید

هنگام خوردن غذا باید از نوشیدن آب گرم به مقدار زیاد خودداری کنید. برای کمک به گوارش، بهتر است آب گرم را بین هر قاشق و با جرعه‌های کوچک بنوشید. نوشیدن آب قبل از طلوع خورشید با معده خالی حرارت گوارش شما را بالا می‌برد و برای سلامت عمومی شما مفید است.

شیر

نوشیدن شیر قبل از خواب موجب آرامش ذهن و جسم شما می‌شود. بهترین زمان برای نوشیدن شیر زمانی است که انرژی خود را از دست داده‌اید و می‌خواهید از فعالیت و جنب و جوش روز وارد سکون و آرامش شب شوید. در حالی که شب هنگام خواب بدن شما استراحت می‌کند، فشارها و خستگی‌های روز را التیام می‌بخشد. نوشیدن شیر غنی شده، که اثری چند برابر شیر معمولی دارد نیروی شما را احیا می‌کند. مصرف شیر پر چرب برای کسانی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند بسیار مناسب و برعکس برای کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند یا طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود.

ماکارونی، پاستا و…

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف منظم غلات کامل مساوی با پایین آمدن فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی، سکته، دیابت و سرطان است. فکر خوردن ماکارونی و انواع پاستا را برای شام از سرتان بیرون کنید.

شکلات تلخ

بهترین زمان برای خوردن شکلات تلخ صبح‌ها است. شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است. از این رو برای قلب مفید است و از پوست شما در مقابل اشعه‌های زیان آور ماورای بنفش محافظت می‌کند. شکلات تلخ استرس را کاهش می‌دهد، موجب احساس سیری می‌شود، از میل به خوردن چیزهای شیرین کم می‌کند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

محصولات گوشتی

زمان مناسب برای خوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی ناهار و نامناسب‌ترین زمان شب‌ها است زیرا گوشت برای هضم شدن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد.

سیب

بهترین وقتی که می‌توانید سیب بخورید صبح است زیرا پکتین سیب به روده‌ها کمک کرده و از نوعی سرطان پوست (کارسینوما) جلوگیری می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است میوه‌ اولین چیزی باشد که صبح زمانی که معده‌تان خالی است می‌خورید، در غیر این صورت می‌توانید میوه‌ها را بین صبحانه و ناهار بخورید. میوه‌جات کالری بسیار کمی دارند، در عوض مواد معدنی و املاح آن‌ها مانند سودیم و پتاسیم زیاد است و سوزش ناگهانی معده بر اثر گرسنگی را برطرف می‌کنند. چه قبل یا چه بعد از غذا، بین خوردن یک وعده غذا و میوه باید ۳۰ دقیقه فاصله زمانی باشد. بیماران مبتلا به دیابت بهتر است این مدت زمان را به دو ساعت افزایش دهند.

حبوبات

شاید باور نکنید، اما بهترین زمان برای خوردن حبوبات شب‌ها است. حبوبات مواد غذایی هستند که از قلب شما محافظت می‌کنند و دارای مقادیر زیادی پروتئین و چربی حاوی اسیدهای غیر اشباع هستند. همچنین دارای مواد مغذی دیگری از جمله ترکیبات فنولیک، فیتوسترول، فیبر غذایی، ویتامین‌هایی مثل فولیک اسید، نیاسین، توکوفرول و ویتامین B6 و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند.

سالاد

دانستن این نکته که زمان مناسب برای مصرف مواد غذایی کدام است بر سلامت شما تاثیر زیادی می‌گذارد. مثلا صرف سالادهایی که کالری پایینی دارند، ۱۵ دقیقه قبل از شروع غذای اصلی باعث می‌شود کالری کم‌تری دریافت کنید. پس از مدتی تاثیر خوب آن را روی اندام خود خواهید دید.

سیب زمینی

سیب زمینی را باید صبح‌ها بخورید چرا که مثل سوخت شما را در ابتدای روز روشن می‌کند و آب بدن را حفظ می‌کند. سیب‌زمینی سرشار از مواد معدنی است، اما از آنجا که کالری زیادی دارد از خوردن آن برای شام پرهیز کنید.

پنیر

بله، بهترین صبحانه پنیر است و بهترین زمان برای خوردن پنیر همان  صبح است زیرا پنیر جلوی نفخ شکم را می‌گیرد اما در عوض هرگز برای شام پنیر نخورید چرا که سنگین است و دچار سوءهاضمه می‌شوید و روی وزنتان هم تاثیر می‌گذارد.

شیرینی‌جات

محصولات شیرینی را بهتر است صبح‌ها و برای صبحانه بخورید تا بتوانید کالری آن‌ها را در طول روز بسوزانید. از خوردن شیرینی در شب پرهیز کنید.

برنج

برنج دارای شاخص گلیسمیک بالایی است بنابراین باید آن را هنگام ناهار بخورید. از خوردن برنج در هنگام شب بپرهیزید زیرا هضم آن برای معده مشکل است. توصیه ما این است که سنگین‌ترین وعده غذایی شما ناهار باشد تا بدن زمان کافی برای هضم و سوخت و ساز داشته باشد.

دیدگاه ها