فواید صبحانه خوردن بر سلامتی

در یک صبح شلوغ و پر مشغله احتمال اینکه صبحانه را از برنامه روزانه‌تان حذف کنید زیاد است. اما گر بدانید فواید صبحانه خوردن چقدر بر سلامت بدن زیاد آن را از قلم نمی‌اندازید. خوردن یک صبحانه کوچک باعث می‌شود که روزتان به صورت دیگری رقم بخورد و واقعا زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. اگر زمان کافی برای خوردن صبحانه قبل از خروج از منزل را ندارید تعداد زیادی صبحانه وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در مسیر میل کنید.
خوردن صبحانه فواید زیادی برای سلامتی و بهتر بودن شما دارد. خوردن صبحانه سوخت بدن و مغز را تامین می‌کند. بدون صبحانه بدن شما بدون سوخت روز خود را شروع می‌کند و مانند تلاش برای راه انداختن ماشین بدون بنزین است. ما به شما کمک می‌کنیم تا با فواید صبحانه بیشتر آشنا شوید.

توصیه متخصصان تغذیه

•    صبحانه باید در دو ساعت اول بعد از بیداری میل شود.
•    یک صبحانه کامل و سالم باید حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری رژیم غذایی روزانه شما را شامل شود.

صبحانه به ما انرژی لازم برای شروع روز را می‌دهد. مواد غذایی که در این وعده میل می‌کنید یکی از منابع اصلی کلسیم، آهن، ویتامین ب، پروتئین و فیبر است. بدن شما به این مواد معدنی مغذی برای اینکه بتواند روز خود را شروع کند نیاز دارد و نخوردن صبحانه باعث می‌شود بدن شما دیرتر روزش را شروع کند. میوه‌ها و سبزیجات از منابع بسیار خوب برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن هستند می‌توانید به عنوان صبحانه حتی یک موز یا آب میوه‌ها را میل کنید.
صبحانه برای کاهش وزن نیز می‌تواند مفید باشد. تحقیقات نشان داده کسانی که صبحانه می‌خورند بیشتر از کسانی که از خوردن آن سرباز می‌زنند در وزن ایده‌آل خود می‌مانند و دچار اضافه وزن نمی‌شوند. اگر صبحانه را حذف کنید در وسط روز نیاز بیشتری به قند پیدا می‌کنید و میان وعده پر قندتری میل می‌کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چه زمانی برای سرو صبحانه بهتر است، می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

فواید صبحانه

صبحانه سطح گلوکز که یک کربوهیدرات ضروری برای عملکرد مغز است را در خون شما بازیابی می‌کند. صبحانه می‌تواند حافظه و میزان تمرکز را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند؛ زیرا تنش را در بدن ما کاهش داده و همین موضوع باعث بهبود خلق و خوی ما می‌شود. در مطالعاتی که روی کودکان صورت گرفت نشان داد که صبحانه می‌تواند رفتار و ارتباطات و نمره‌های آن‌ها را بهتر کند. مانند هر عضو دیگری مغز نیز برای بهتر کار کردن نیاز به انرژی دارد.

انرژی مورد نیاز

انرژی مورد نیاز مردم بستگی به سطح فعالیت آن‌ها و نوع زندگی آن‌ها دارد اما معمولا مردان به انرژی بیشتری نسبت به بانوان نیاز دارند. همینطور کودکان در سن رشد نیز به انرژی بیشتری نیاز دارند برای مثال پسران ۷ تا ۱۰ ساله باید چیزی حدود ۱۹۷۰ کالری دریافت کنند و دختران ۷ تا ۱۰ سال به ۱۷۴۰ کالری نیاز دارند. این میزان در بزرگسالان برای مردان به ۲۵۰۰ کالری و برای خانم‌ها به ۲۵۰۰ کالری می‌رسد.

سلامت دراز مدت

از فواید صبحانه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به سلامت طولانی مدت بدن شما کمک می‌کند و می‌تواند از فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی و دیابت جلوگیری کند.
صبحانه یک فرصت عالی است که در صورت امکان خانواده را در کنار هم جمع کنید و دسته جمعی از خوردن آن لذت ببرید و عادت صبحانه خوردن را در کودکانتان به وجود آورید و آن را در نوجوانی آن‌ها حفظ کنید زیرا اکثر کودکان بعد از رسیدن به نوجوانی قبل از رفتن به مدرسه سخت صبحانه می‌خورند. صبحانه خوردن یکی از عادت‌های خوبی است که در کل طول عمر باید حفظ شود.
بنابراین صبحانه واقعا یک وعده مهم است و نباید آن را از قلم انداخت.

دیدگاه ها