فوت و فن پخت نان خوشمزه خانگی برای تازه‌کارها

نان خوشمزه خانگی

برای پخت نان خوشمزه خانگی با بافتی مناسب، نیاز به رعایت فوت و فن‌هایی است که باید بیشتر به آن دقت کنید. در این مقاله فوت و فن پخت نان را از مراحل اولیه یعنی دمای آب تا مرحله پخت با تمام نکات در اختیارتان قرار دادیم. اگر علاقه‌مند به پخت نان خانگی هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

مقدار دمای آب برای پخت نان خانگی باید چقدر باشد؟

شنیدیم که برای پخت نان خوشمزه خانگی باید از آب گرم استفاده شود. اما این گرمی باید تا چه مقدار باشد؟ مخمر در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد فعال می‌شود. برای بیشتر نان‌ها (به جز خمیرمایه) که به تخمیر طولانی و خنک نیاز دارند، آب باید حداقل این دما را داشته باشد تا مخمر از بین نرود. اگر دماسنج ندارید، آب را لمس کنید تا نه خیلی داغ باشدو نه خیلی سرد! اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، باعث از بین رفتن مخمر می‌شود. چه قصد تهیه نان بربری را داشته باشید و چه بخواهید نان سیمیت یا پیتا را تهیه کنید، باید این اصول را رعایت کنید.

از ورز دادن لذت ببرید

بیشتر نان‌ها برای توزیع یکنواخت مواد و گلوتن به ورز دادن نیاز دارند.  یک راه آسان برای ورز دادن خمیر نان خوشمزه خانگی این است که خمیر را با یک دست نگه دارید و با دست دیگر آن را روی سطح کار بکشید، سپس خمیر را دوباره گلوله کرده و با دست دیگر تکرار کنید. ورز دادن را ادامه دهید تا زمانی که بافت خمیر یکنواخت و صاف شده و بدون پارگی کشیده شود. این کار معمولاً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. روی ساعت ۱۰ دقیقه زمان نشان کنید و به ورز دادن ادامه دهید.

می‌توانید از مخلوط‌کن رومیزی استفاده کنید اما باید حواستان باشد خمیر را بیش از حد ورز ندهید. چون در آن صورت بافت خمیر خراب می‌شود. می‌توانید دستگاه را روی سه دقیقه تنظیم کرده و باقی ورز دادن را با دست به پایان برسانید.

نان خوشمزه خانگی

محیط مرطوب و گرمی برای نان تهیه کنید

روی خمیر را کمی چرب کنید تا روی سطح آن خشک نشده و پوسته ایجاد نکند. بیشتر دستورالعمل‌ها دو برابر شدن حجم نان را ضروری می‌دانند، در حالیکه این بسته به دما، رطوبت و بافت خمیر دارد. به طور کلی یک محیط گرم و مرطوب برای تهیه نان خوشمزه خانگی بهترین کار است.

آیا  نان خوشمزه خانگی شما آماده پخت است؟

برای بررسی اینکه خمیر شما به مقدار کافی پف کرده یا نه، نوک انگشت‌تان را به آرامی روی سطح فشار دهید. اگر خمیر سرجای خود برگردد، به این معنی است که گلوتن به قدر کافی کش نیامده است. بنابراین می‌‌توانید آن را برای مدت طولانی‌تری کنار قرار دهید تا خوب پف کنند. اگر فرورفتگی باقی‌مانده توسط انگشت شما تکان نخورد، گلوتن تا آنجا که توانسته کشیده شده و خمیر آماده پخت است.

پس زدن و مشت زدن داخل خمیر

پس زدن یا مشت زدن داخل خمیر یک اصطلاح فنی است که حباب‌های ریز هوای داخل خمیر را از بین می‌برد و باعث می‌شود نان بافت نرم‌تری پیدا کند. برای بعضی از دستورهای تهیه نان سوراخ‌های نامنظمی مورد نظر است، بنابراین خمیر دوباره پس زده نمی‌شود.

دیدگاه ها