چرا باید هر روز ماست خیار بخورید؟

ماست خیار

درباره خواص ضدسرطانی خیار و فواید ماست برای تقویت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن زیاد شنیده‌ایم. اما خواص ترکیب خوش‌طعم و محبوب ماست و خیار به همین موارد محدود نمی‌شود. در این مطلب همه آنچه که درباره فواید ماست خیار باید بدانید را با شما در میان می‌گذاریم و طرز تهیه ماست خیار خوش‌طعم و لذیذی را هم به شما آموزش می‌دهیم.

اولین ماست خیار چه زمانی تولید شد؟

در قدیم مردم خاورمیانه بر این باور بوده‌اند که حضرت ابراهیم به دلیل استفاده مستمر و روزانه از ماست، عمری طولانی همراه با سلامتی داشته است. اولین ماست‌ها احتمالاً به صورت اتفاقی تولید شدند،  به این صورت که وقتی شیر را داخل کیف‌هایی که با پوست بز ساخته شده بود می‌ریختند و حمل می‌کردند، باکتری‌های موجود در پوست بز باعث تخمیر شیر می‌شدند و ماست به دست می‌آمد. در قدیم تصور می‌‌شد که بلغاری‌ها اولین افرادی بودند که ماست درست کردند، اگر چه بعدها کشف شد که مردم کشورهای دیگر نظیر ایران و هند از قرن‌ها قبل از میلاد مسیح از ماست استفاده می‌کردند.

زیست شناسان روسی در اواسط سده بیستم به این نتیجه رسیدند که باکتری تخمیر شیر (لاکتوباسیلوس) برای سلامتی مفید است و سعی کردند استفاده از ماست را در اروپای شرقی و مرکزی افزایش دهند. اولین کارخانه تولید ماست در سال ۱۹۱۹ در شهر بارسلونای اسپانیا تاسیس شد و به دنبال آن مصرف ماست در کل اروپا روز به روز افزایش یافت.

در ادامه افزایش مصرف ماست در جاهای مختلف دنیا کم کم به این نتیجه رسیدند که می‌توانند ماست را با مواد دیگری مانند اسفناج، بادمجان، خیار و … ترکیب کنند و میان عده‌های جذاب و خوشمزه‌ای برای خود تهیه کنند. در ادامه این مطلب با خواص ماست‌خیار و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد.

فواید مصرف ماست خیار

مزایای مصرف ماست خیار

عناصر اصلی تشکیل دهنده این پیش غذا یا میان وعده ماست و خیار است.طبع ماست و خیار هر دو سرد است و پیشنهاد می‌شود هنگام تهیه آن از افزودنی‌هایی با طبع گرم مانند گردو،کشمش، شوید و نعنا استفاده کنید.

خیار، با رنگ سبز روشن تا سبز تیره، میوه‌ای بسیار مرطوب با دانه‌های خوراکی است که علاوه بر ماست خیار در انواع ساندویچ‌ها ، سالادها و آبمیوه‌ها به کار می‌رود. این میوه، آب فراوانی دارد و برای تامین آب بدن بسیار مفید است. خیار کالری پایینی دارد و در رژیم‌های لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن در زیبایی پوست و مو هم بسیار کاربرد دارد.

خیار میزان زیادی پتاسیم دارد و می‌تواند برای کنترل فشار خون استفاده شود البته بدون اضافه کردن نمک. به علاوه خیار برای درمان بیماری‌های نارسایی کلیه، بیماری‌های کبد و لوزالمعده و ریه، معده، دندان و لثه مفید است. آب خیار برای بیماری‌هایی نظیر آرتروز، نقرس و اگزما بسیار مفید است. خیار دارای ویتامین k است که در پیشگیری به وجود آمدن سلول‌های سرطانی موثر است.

از ماست‌خیار به همراه تمشک و مقداری نعنا به عنوان لاغر کننده استفاده می‌شود. از طرفی مصرف ماست به صورت روزانه می‌تواند سود زیادی برای بدن انسان داشته باشد. از این خواص می‌توان به اشتها آوری، چاق‌ کنندگی، دفع سموم، رفع یبوست، خاصیت ضد میکروبی، خاصیت ضد سرطانی، خاصیت کاهنده چربی خون و همچنین زیبایی پوست و… اشاره کرد.

بنابراین ترکیب ماست‌خیار می‌تواند به عنوان یک میان وعده با مزایای بی‌شمار برای بدن انسان و در عین حال کم کالری و کم چربی استفاده شود.

ماست خیار؛ پاک کننده و تقویت کننده پوست

پاک کردن آرایش یکی از مهم‌ترین کارهایی است که خانم‌ها باید هر شب قبل از خواب آن را انجام دهند. بسیاری از خانم‌ها برای پاک کردن آرایش صورت اغلب از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند در صورتی که مواد طبیعی و ارزان قیمت مثل ماست خیار دارای خاصیت پاک کنندگی، ضد التهابی و شاداب سازی پوست هستند.

ماست‌خیار هم خاصیت تسکین‌دهنده برای پوست دارد و هم خاصیت خنک‌کننده و همینطور دارای خواص ضدالتهابی و شاداب‌سازی پوست است. تولیدکنندگان بسیاری از کرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و انواع لوازم آرایشی، با استفاده از همین خواص ماست خیار، فرمول شیمیایی محصولات خود را به دست می‌آورند. ماست خیار سرد واقعا نقش خوبی در پاک کردن مواد آرایشی و شیمیایی از روی صورت دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاکسازی کامل صورت است.

برای این کار باید پوست خیار را جدا کنید و آن را کاملا بکوبید تا به خمیر تبدیل شود. بعد به آن ماست اضافه می‌کنید. سپس ماست خیار را به کمک پنبه و با حرکات دایره‌ای روی پوست بکشید و بعد از چند دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید. استفاده از روغن زیتون در ترکیب ماست خیار می‌تواند تاثیر این ترکیب را برای پاک کردن مواد آرایشی غلیظ، بیشتر ‌کند. ماست خیار یکی از مواد خوراکی مهمی است که هم به ترمیم پوست‌های خشک کمک می‌کند و هم تاثیر شگرفی در پاک کردن مواد آرایشی دارد.

طرز تهیه

این پیش‌غذا در مناطق مختلف به روش‌های گوناگون و به کمک افزودنی‌های مختص همان مناطق تهیه می‌شود. در ادامه این مطلب با روش معمول تهیه این  پیش غذای خوشمزه آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه ماست خیار برای ۲ نفر

  • ۱ یا ۲ عدد خیار متوسط
  • ۲۰۰ گرم ماست سون
  • ۲ حبه سیر
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل و سایر افزودنی‌ها مانند سرکه، کشمش و گردو به مقدار لازم

طرز تهیه ماست خیار

خیار را به صورت طولی برش بزنید و با قاشق دانه‌های آن را جدا کنید سپس آن را رنده کنید. خیار رنده شده را به ماست اضافه کرده و به همراه سایر مواد و افزودنی‌ها مخلوط کنید و میل نمایید.

ماست خیار یونانی که به زاتزیکی معروف است، دارای افزودنی‌هایی مانند سرکه سیب، شوید، پنیر فتا و آب لیمو ترش است و به کمک ماست یونانی تهیه می‌شود. این نوع از ماست‌خیار بیشتر در رستوران‌های یونانی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه سرو می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از این افزودنی‌ها هم برای تهیه این پیش غذا استفاده کنید.

دیدگاه ها

  1. طبیعی است که ماست برای افزایش طول عمر کاملا مؤثر است در کشورهایی مانند یونان و ایسلند و ژاپن و …. امید به زندگی در سطح بالایى قرار دارد و نه تنها ماست با داشتن کلسیم باعث تقویت استخوانها شده بلکه افرادی که از بی خوابی رنج مى برند مى توانند به نحو احسنی از این معجون طبیعی استفاده کنند
    ماست یعنی یک زندگی سالم و تندرست قدر انرا بدانید