۱۱ غذای معرکه با تاثیری باورنکردنی بر خواب راحت

استفاده از غذاهای سرشار از منیزیم و تریپتوفان به شما کمک می‌کنند که سریع‌تر و با آرامش بیشتری به خواب بروید. در ادامه با ۱۱ غذای خوب برای خواب آشنا می‌شویم.

آیا وقتی به تخت‌خواب می‌روید خوابتان نمی‌برد و تا ساعت‌ها این‌طرف و آن‌طرف می‌شوید؟ استفاده از غذاهایی که دارای منیزیم هستند کمک می‌کنند که زودتر به خواب بروید و سلامتی و انرژی خود را بازیابی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که  منیزیم سوخت و ساز روزانه غدد بدن را تنظیم می‌کند بنابراین شما قوی‌تر می شوید و خواب رضایت‌بخش‌تری خواهید داشت.

آب گیلاس ترش

آب گیلاس

گیلاس ترش دارای سطح بالایی از ملاتونین است که چرخه خواب شما را تنظیم می‌کند و کیفیت  خواب را بهبود می‌بخشد به این معنی که می‌توانید سریع‌تر به خواب روید. افراد مسنی که مشکل بی‌خوابی دارند اگر دو بار در روز ۲۵۰ میلی‌لیتر از این آبمیوه را بنوشند و به مدت دو هفته این کار را تکرار کنند زمان خوابشان تا حدود ۹۰ دقیقه افزایش خواهد یافت.

موز

موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم است. این ترکیبات باعث استراحت و بازسازی عضلات می‌شوند و منیزیم به عنوان یک کمک‌کننده طبیعی برای خواب راحت‌تر کاربرد دارد. چایِ موز به عنوان یک کوکتل مخصوص خواب مصرف دارد، زیرا پوست میوه حدود ۳ برابر بیشتر از خود آن حاوی منیزیم است. برای تهیه چای موز، ابتدا پوسته بیرون موز را بشویید، سپس دو سر آن را جدا کنید، و باقیمانده را از وسط نصف کنید. آن را در ۳ تا ۴ لیوان آب جوش بگذارید تا ۵ دقیقه بجوشد. سپس موزها و پوسته‌ها را دور بریزید و آب را از صافی بگذرانید، به آن مقدار کافی عسل و دارچین اضافه کنید و بجوشانید.

جوی دوسر

جوی دو سر

یک کاسه جوی دوسر در آب گرم، می‌تواند شما را به خواب راحت دعوت کند. دانه‌های کامل، مانند جو، به طور طبیعی سرشار از تریپتوفان اسید آمینه هستند که بدن شما برای ایجاد سروتونین، هورمون خواب و ملاتونین به مقدار زیادی از آنها نیاز دارد. با مصرف آن احساس می‌کنید که حس و حالتان بهتر شده و بدن و مغزتان در حال استراحت هستند. این میان وعده همچنین می‌تواند دوره‌های خوابتان را ثابت نگه دارد.

سبزیجات

سبزیجات

اسفناج، چغندر و کلم. سبزیجاتی که برگشان سبز است شامل منیزیم و همچنین کلسیم هستند و باعث می‌شوند ملاتونین افزایش یابد و کمک می‌کند تا سیکل خواب سالمی داشته باشید.

ماهی غنی از امگا ۳

ماهی

ماهی‌هایی مانند کاد، تن، هالیبوت و حتی میگو حاوی مقدار زیادی تریپتوفان هستند. (در واقع، تمام این غذاهای دریایی دارای سطوح بالاتری از تریپتوفان نسبت به بوقلمون هستند) علاوه بر این، ماهی قزل‌آلا، خاویار و سایر ماهی‌های چرب به خاطر داشتن اسید‌های چرب امگا ۳ و منیزیم می‌توانند به داشتن خواب راحت کمک کنند. فقط باید بدانید کدام ماهی را انتخاب کنید. برخی ماهی‌ها کیفیت خوبی ندارند و می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشد.

آناناس

آناناس

کم پیش می‌آید که از مزایای آناناس برای سلامتی بشنوید (آخر این میوه حاوی مقدار زیادی قند است). اما طبق تحقیقات منتشر شده، این میوه می‌تواند سطح ملاتونین را در خون شما افزایش دهد و ظرفیت آنتی اکسیدانی آن را زیاد کند که قطعا برای سلامت انسان خوب است.

غلات

غلات

شاید شما هم از آن افرادی باشید که غلات را به عنوان صبحانه استفاده می‌کنید اما خوردن آنها قبل از خواب حتی می‌تواند بهتر هم باشد. کربوهیدرات باعث می شود تا تریپتوفان بیشتری به مغز برسد به همین دلیل است که وعده‌های غذایی که شامل مقدار زیادی کربوهیدرات هستند باعث خواب آلودگی می‌شوند.

کمی شیر روی غلات خود بریزید. از علات ساده به جای طعم‌دارها که حاوی قند هستند، استفاده کنید. بهترین میان‌وعده‌‌ای که می‌توانید قبل از خواب میل ‌کنید آنهایی هستند که پروتئین دارند و پروتئین یک بلوک ساختاری ضروری در تریپتوفان و کربوهیدرات‌ها است. (شب‌ها می توانید از کره بادام زمینی با نان تست یا پنیر و کراکر هم استفاده کنید.)

گردو

گردو

گردو یک منبع طبیعیِ سرشار از تریپتوفان است؛ آمینو اسید تقویت کننده خواب که باعث ایجاد سروتونین و ملاتونین می‌شود. در واقع، گردو منبع سرشاری برای ملاتونین است و از این رو می‌تواند سریع‌تر شما را به خواب بفرستد چون باعث افزایش غلظت ملاتونین در خونتان می‌شود.

چای بابونه

بابونه

حتی تماشای عکسش هم خواب‌آور است، چه برسد به نوشیدنش. چای بابونه اساسا یک دمنوش آرام‌بخش است، خوب و سالم و مطبوع. این چای با افزایش گلیسین موجب شل شدن عضلات و اعصاب می‌شود و شما را سریع به خوابی آرام می‌فرستد.

تخمه کدوتنبل

کدو

این یکی را نباید فقط به عنوان یک میان‌وعده‌ی فصلی در نظر گرفت. یک فنجان از این تخمه دارای ۱۶۸ میلی‌گرم منیزیم است (مصرف روزانه منیزیم حدود۴۲۰ میلی‌گرم توصیه شده است). اگر دانه کدو تنبل در دسترستان نیست، از تخم آفتابگردان یا تخم کتان استفاده کنید.

دیدگاه ها

  1. از برنامه کتاب کالی خواهشمندیم تا در مورد رفع چملکی های صورت خصوصآ اطراف چشم ها معلومات کافی ارائه نموده تا بتوانیم از ان استفاده نمائیم . متشکریم