برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش و بهبود آن کمک کند؟

برای آنفولانزا چه بخوریم

با شروع فصل سرما، یکی از بیماری‌های واگیرداری که بین افراد شیوع پیدا می‌کند، آنفولانزا است. این بیماری واگیردار که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند، یکی از مهم‌ترین بیماری‌های زمستانی است. اگر به دکتر مراجعه کرده‌اید و برای درمان تحت نظر هستید، می‌توانید از خوراکی‌هایی استفاده کنید که به شما در روند بهبود کمک خواهند کرد. پس اگر به دنبال پاسخ سوال «برای آنفولانزا چه بخوریم؟» هستید و می‌خواهید با خوراکی‌های مفید و مقوی، دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارید، با ما همراه باشید. در این مطلب مفیدترین خوراکی‌ها برای رها شدن از عوارض آنفولانزا را به شما معرفی می‌کنیم.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا نوعی ویروس است که باعث عفونت در دستگاه تنفسی می‌شود. این بیماری واگیردار، یکی از آن بیماری‌هایی است که انواع مختلفی دارد و تاکنون سه نوع تیپ آ، ب و ث از آن شناخته شده است.

علائم بیماری می‌تواند خفیف و حتی حاد باشد. از آنجایی‌که ویروس آنفولانزا در هوا و از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود، در فصل زمستان حضور در فضاهای سربسته و عمومی ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش دهد.

همچنین احتمال ابتلای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند به آنفولانزا بیشتر است. اما از آنجایی‌که با شروع فصل سرما، شیوع بیماری‌های سرماخوردگی و حساسیت‌های زمستانی هم افزایش پیدا می‌کند، تشخیص آن که بفهمیم به آنفولانزا مبتلا هستیم یا سرماخوردگی، کمی سخت خواهد بود.

علائم آنفولانزا چیست
در تشخیص و تفکیک آنفولانزا از سرماخوردگی باید علائم را به خوبی بررسی کرد.

علائم آنفولانزا را می‌شناسید؟

هر فردی متناسب با سیستم ایمنی بدن‌اش ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفولانزا را تجربه کند. این بیماری یک دوره کوتاه‌مدت سه تا چهار روزه دارد اما ممکن است افراد در این مدت علائم شدیدی از آن را تجربه کنند. موارد زیر از شایع‌ترین علائم آنفولانزا هستند:

  • تب و لرز
  • سرفه
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • گلو درد و بدن درد
  • سردرد و خستگی
  • سوزش چشم‌ها

در بیشتر مواقع این بیماری با تب و لرز، سردرد و درد بدن همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است. این علائم معمولا دو روز پس از ابتلا به بیماری خودشان را نشان می‌دهند و به مدت یک هفته هم باقی می‌مانند. از آنجایی‌که شناخت انواع و تیپ‌های آنفولانزا توسط خود ما مشکل است و ممکن است بدنمان علائم را خفیف‌تر یا شدید‌تر از واقعیت نشان دهد، حتما باید پس از ظهور این علائم به پزشک مراجعه کنیم. تشخیص دقیق بیماری آنفولانزا فقط توسط پزشک قابل انجام است. پس این علائم را با سرماخوردگی یا خستگی و حتی حساسیت اشتباه نگیرید.

برای آنفولانزا چی بخوریم

تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی در چیست؟

تفاوت‌های آنفولانزا و سرماخوردگی کم نیست اما این دو بیماری علائم مشابه بسیاری دارند از آبریزش بینی تا سوزش چشم‌ها. اما شاید بتوان سرفه، تب و بدن درد را مهم‌ترین علائم تشخیص بیماری آنفولانزا از سرماخوردگی دانست. معمولا لرز و بدن ‌درد از اولین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا شناخته می‌شود.

اگر احساس کردید که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید اما به شدت بی‌حال هستید به طوریکه حتی نمی‌توانید از جایتان بلند شوید و بدن درد امانتان را بریده است؛ احتمال ابتلای شما به آنفولانزا وجود دارد. پس حتما در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

آیا آنفولانزا با خوددرمانی خوب می‌شود؟

تشخیص آنفولانزا از بیماری مثل سرماخوردگی سخت‌تر است و از آنجایی‌که انواع مختلفی دارد، بی‌توجهی به آن می‌تواند خظرناک باشد. این بیماری را نمی‌توانید با استراحت و خوددرمانی واقعا درمان کنید. شما حتما نیاز دارید که با پزشک مشورت کنید تا در صورت لزوم از دارو مصرف کنید.

خوردن برخی مواد خوراکی مغذی و مقوی هم فقط می‌تواند علائم آنفولانزی شما را کاهش دهد یا سرعت بهبود شما را بیشتر کند. شاید بتوانید با رعایت نکات بهداشتی و مصرف مواد مغذی از ابتلا به آنفولانزا پیشگری کنید اما برای درمان آنفولانزا به کمک پزشک نیاز خواهید داشت.

اگر همچنان با رعایت نکات بهداشتی مثل شستن دست‌ها، روبوسی نکردن با افراد، استفاده از ماسک و … احساس می‌کنید که به آنفولانزا مبتلا شده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا اول به پزشک مراجعه کنید. شما علاوه بر استفاده از واکسن‌ها، داروها و … که برای درمان شما ضروری است، می‌توانید برای دوران نقاهت خود و کمک به تسریع روند بهبود خودتان از خوراکی‌هایی استفاده کنید.

با شناخت این بیماری و علائم آن می‌توانیم به اینکه برای آنفولانزا چه بخوریم جواب دهیم. به طور کلی فراموش نکنید بهترین دارو برای آنفولانزا استراحت و مصرف میوه و سبزیجات در کنار غذاهای مناسب آنفولانزا هستند.

چگونه از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

همیشه دست‌هایتان را صابون و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید. از بغل‌کردن و رو‌بوسی با افراد در فصل‌های سرد سال خودداری کنید. از آنجایی‌که آنفولانزا ویروسی است که از طریق تنفس منتقل می‌شود، حتما در فضاهای عمومی و شلوغ از ماسک استفاده کنید.

تزریق واکسن آنفولانزا هم پیش از شروع فصل زمستان و پاییز می‌تواند از ابتلای شما به آنفولانزا پیشگیری کند. اما دقت داشته باشید که مثل هر واکسن دیگری، بعد از تزریق واکسن آنفولانزا هم ممکن است تا چند روز بعد علائمی مثل تب و بدن درد داشته باشید. برای همین بهتر است بعد از تزریق واکسن آنفولانزا قرص مسکن بخورید.

همچنین خوردن برخی مواد خوراکی و غذاها به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و از ابتلای شما به این بیماری جلوگیری کند.

تاثیر انواع میوه و چای در بهبود انواع سرماخوردگی
خوردن برخی مواد غذایی از جمله میوه‌ها و چای می‌تواند در درمان آنفولانزا موثر باشد.

برای آنفولانزا چه بخوریم که به کاهش علائم یا حتی بهبود بیماری کمک کند؟

خوردن برخی خوراکی‌ها آنقدر مفید است که می‌تواند با بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع ابتلای شما به ویروس آنفولانزا شود. همانطور که گفتیم این بیماری بیشتر در افرادی دیده می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. پس می‌توانید تنها با خوردن برخی مواد مغذی و ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمینی بدن خودتان کمک کنید.

همچنین اگر به آنفولانزا مبتلا شده‌اید و به پزشک مراجعه کرد‌ه‌اید و تحت درمان هستید. با خوردن خوراکی‌های موثر در کنترل آنفولانزا می‌توانید علائم شدید آنفولانزا را در خودتان کمتر کنید. این مواد خوراکی می‌تواند مقدار سرفه آنفولانزا و بدن درد آنفولانزا شما را کاهش بدهد تا دوران درمان آنفولانزای خود را با سختی کمتری پشت سر بگذارید.

همچنین در دوران نقاهت و طی کردن مرحله بیماری آنفولانزا، این خوراکی‌ها به شما کمک خواهد کرد تا روند درمانی شما سریع‌تر پیش برود و سیستم ایمنی‌تان دوباره تقویت شود. با ما همراه باشید تا جواب برای آنفولانزا چی خوبه را بدانید.

  • ماست
    شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن ما به سلامت روده‌هایمان بستگی دارد. تمام غذاهایی که می‌خوریم، همگی بر روی سلامت روده ما اثرگذار هستند. از بهترین باکتری‌هایی که می‌تواند سیستم ایمین بدن و روده‌های ما را تقویت کند، پروبیوتیک‌ها هستند. منبع اصلی این پروبیوتیک‌ها لبیات و میوه‌ها است. ماست یکی از اصلی‌ترین مواد خوراکی است که سرشار این باکتری مفید است و و ماست‌های غنی شده با باکتری‌های مفید پروبیوتیک، مثل ماست لاکتیویا، تا اندازه‌ای می‌توانند به بهبود حال شما در این شرایط کمک کنند.
    شما با خوردن ماست می‌توانید دریافت پروبیوتیک‌های لازم روده‌هایتان را تضمین کنید و در پاسخ به سوال برای آنفولانزا چه بخوریم این ماده را معرفی کنید.
  • ماهی سالمون
    ماهی سالمون از منابع اصلی امگا ۳ است. امگا ۳ به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌ها کمک بسیاری می‌کند. این ماده می‌تواند در درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد چراکه در دوران بیماری بدن ما التهاب‌های زیادی از درون دارد.
  • توت فرنگی و پرتقال
    پرتقال از منابع اصلی ویتامین سی (C) است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اما توت فرنگی از پرتقال هم ویتامین سی بیشتری دارد. یک فنجان توت فرنگی می‌تواند ۹۹ درصد ویتامین سی روزانه بدن را تامین کند. از آنجایی‌که در زمستان توت فرنگی تولید نمی‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را فریز کنید و در فصل سرما بری تقویت سیستم ایمنی بدن خود مصرف کنید و یا به عنوان میوه های مناسب برای آنفولانزا مصرف کنید.
  • گردو
    مغز گردو سرشار از ویتامین B6، E، مس و امگا۳ است. آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به آنفولانزا کمتر شود.
  • انار
    انار حتی بیشتر از چای سبز در خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌ها باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن برای مقابله و درمان با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا می‌شوند. به طور کلی انار یکی از میوه‌های مناسب درمان آنفولانزا هم است.
  • فلفل دلمه‌ای قرمز
    فلفل دلمه‌ای قرمز هم از دیگر منابع آنتی اکسیدان است. یک فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط می‌تواند دو برابر نیاز شما به ویتامین سی را در روز برآورده کند. ویتامین سی می‌تواند به تقویت گلبول‌های سفید خون و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان آنفولانزا کمک کند.
  • سوپ قلم
    سوپ قلم خواص زیادی دارد. این سوپ که حاوی مواد مغذی درون استخوان قلم است، حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید، ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است. خوردن این سوپ می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. برای طعم‌دار کردن و مقوی کردن این سوپ می‌توانید علاوه بر آب قلم از کمی سیر و زنجبیل هم استفاده کنید تا در درمان آنفولانزا موثر باشد.
  • چای داغ
    برای درمان سرفه بیش از حد در آنفولانزا که می‌تواند گلوی شما را زخم و پر از التهاب کند، نوشیدن یک فنجان چای داغ می‌تواند موثر و آرامش‌بخش باشد. طعم‌دار کردن این چای با هل، دارچین، میخک و زنجبیل هم می‌تواند گرفتگی بینی شما را باز کند و تنفس‌تان راحت‌تر شود. در چای سبز هم آنتی اکسیدان‌های بسیاری یافت می‌شود ککه به تقویت سیستم ایمنی شما کمک خواهد کرد. بهترین بهترین مایعات برای درمان آنفولانزا بعد آب، چای داغ است.
  • سیر
    سیر خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. این ماده مقوی می‌تواند به بهبود عفونت موجود در بدن شما و کم‌شدن التهاب‌ها کمک کند. اگر مزه سیر برایتان خوشایند نیست، آن را با سایر غذاهای مناسب آنفولانزا میل کنید.
  • مرکبات
    زمستان فصل مرکبات است. در این فصل تا می‌توانید از مرکبات مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش، گریپ ‌فروت و … استفاده کنید. این مرکبات از منابع مهم ویتامین سی هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر دارند.
  • عسل
    عسل هم خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که در بهبود و تقویت دستگاه ایمنی بدن شما اثرگذار است. همچنین خوردن عسل به نرم شدن گلوی شما و کاهش سرفه آنفولانزا کمک خواهد کرد.
  • زنجبیل
    اگر در دوران ابتلای خود به آنفولانزا در شکم‌تان درد دارید، از زنجبیل استفاده کنید. این خوراکی درد شکم، حالت تهوع و استفراغ شما را کم‌تر می‌کند.
  • بروکلی
    بروکلی منبع ویتامین سی است. خوردن یک فنجان بروکلی می‌تواند، روزانه ۱۰۰ درصد نیاز شما به ویتامین سی را برطرف کند. برای اینکه ویتامین‌های بروکلی براثر پختن بیش از حد از دست نرود، به شما پیشنهاد می‌کنیم که آن را خام یا بخار پز (نیم پز) میل کنید.
  • روغن زیتون
    روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد. برخی تحقیقات هم ثابت کرده که خاصیت ضدمیکروبی هم دارد. با این حال خوردن این روغن با غذا، سالاد و … می‌تواند به کاهش علائم آنفولانزا شما کمک کند. مصرف روغن زیتون یکی دیگر از پاسخی‌های سوال برای آنفولانزا چه بخوریم است. پس آن را به سالادهایی که در طول روز می‌خورید اضافه کنید.
سوپ غذایی مناسب برای انواع سرماخوردگی
غذاهای مایع را باید در رژیم غذایی درمان آنفولانزا قرار داد.

برای کاهش تب ناشی از آنفولانزا چه بخوریم؟

به‌طور کلی اینکه در آنفولانزا چه بخوریم به نظر پزشک شما مرتبط خواهد بود. اگر تب دارید، چون مایعات بدن‌تان کاهش پیدا می‌کند، نوشیدنی و آب مصرف کنید. از نشانه‌های کم‌ آبی، غلیظ شدن و پر رنگ شدن ادرار است. پس اگر به آنفولانزا مبتلا هستید و تب دارید، نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. مایعات گرم و بخار آن به روان شدن مخاط بینی و گرم شدن گلوی‌تان کمک می‌کند.

برای شکم‌ درد در آنفولانزا چه بخوریم؟

شکم درد یکی از رایج‌ترین علائم آنفولانزا است. نوشیدنی‌های گرم مثل چای زنجبیل همانطور که گفتیم، می‌تواند در تسکین درد شکم شما موثر باشد. همچنین مصرف غذاهای بدون ادویه و کم چرب به راحتی در معده هضم می‌شوند و درد شکم شما را بیشتر نمی‌کنند.

برای اسهال در آنفولانزا چه بخوریم؟

اگر در آنفولانزا به اسهال مبتلا شدید، غذاهایی مصرف کنید که راحت‌تر هضم می‌شوند و دارای پروبیوتیک هستند. خوردن ماست که منبع اصلی پروبیوتیک است می‌تواند به بهبود اسهال شما کمک کند. همچنین به دلیل از دست آب بدن، غذاهای مایع را در رژیم غذایی غذای مناسب برای آنفولانزای خود اضافه کنید.

در دوران نقاهت آنفولانزا چه بخوریم؟

بعد از آنکه تب ناشی از آنفولانزا پایین آمد، حتما سیستم ایمنی بدن‌تان را خوردن پروتئین‌ها تقویت کنید. این پروتئین‌ها را از شیر،‌ گوشت و تخم مرغ می‌توانید به دست آورید. همچنین در این دوران تا می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات تازه به‌خاطر فیبر بالا مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی اجتناب کنید.

دقت کنید دوره نقاهت آنفولانزا گاهی چند هفته طول می‌کشد بنابراین نگران نباشید و هم‌چنان به تقویت سیستم ایمنی خود با خوردن غذاهای مناسب آنفولانزا ادامه دهید.

دیدگاه ها