خواص چای ماسالا و عوارض مصرف بیش از حد آن

خواص و فواید چای ماسالا

چای ماسالا یکی از چای‌های سنتی کشور هند است که فواید دارویی و پزشکی باورنکردنی و معجزه‌آسایی دارد. این چای در میان هندیان به قدری محبوب است که وقتی وارد خانه یک خانواده هندی می‌شوید، اولین چیزی که به شما پیشنهاد می‌شود، ماسالا چای است.

این روزها چای ماسالا از هند به همه دنیا رسیده و تبدیل به یک نوشیدنی مورد علاقه مردم در سراسر دنیا شده است. این چای اما فقط چای نیست بلکه خواص درمانی زیادی دارد. ما در ادامه این مقاله به خواص چای ماسالا و عوارض و مضرات احتمالی ماسالا و همچنین بهترین زمان مصرف چای ماسالا بیشتر می‌پردازیم با ما همراه باشید.

فواید چای ماسالا برای سلامتی

فواید چای ماسالا برای سلامتی
ماسالا سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل مصرف روزانه آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ماسالا به خاطر داشتن «کاتچین» سرشار از آنتی اکسیدان است و به عبارتی مصرف چای ماسالا به صورت روزانه می‌تواند آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن را تامین و به این ترتیب از آسیب سلولی و حتی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

علاوه بر این خاصیت چای ماسالا فقط محدود به آنتی اکسیدان آن نیست، این چای فواید متنوع و بسیار بالایی دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

۱- چای ماسالا برای سرماخوردگی و جلوگیری از گرفتگی بینی

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا از سرماخوردگی و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. میخک و زنجبیل موجود در چای ماسالا به عنوان تقویت‌کننده سیستم ایمنی کمک می‌کند تا سرفه ناشی از سرماخوردگی زودتر بهبود یابد.

برای کسانی که سرما خورده‌اند، مصرف یک لیوان چای ماسالا در روز کمک می‌کند ضعف عمومی بدنشان کم شده و حس سرماخوردگی از آنها دور شود.

اگر چای ماسالا را برای سرما خوردگی و یا گرفتگی بینی خود مصرف می‌کنید به خاطر داشته باشید بهتر است این چای را باید به صورت داغ بنوشید.

۲- خواص ضدالتهابی چای ماسالا

تمام ادویه‌هایی که در تهیه این چای استفاده شده‌اند به طور کلی خواص ضد التهابی دارند. اما وجود زنجبیل در این چای سرمنشا ضد التهابی بودن آن است. میخک هم در کنار زنجبیل خواص ضدالتهابی چشمگیری دارد و مسکن طبیعی به شمار می‌رود، پس برای افرادی که از دردهای مزمن ناشی از التهاب رنج می‌برند، چای ماسالا یک درمان طبیعی است.

۳- افزایش انرژی بدن

چای سیاه ماده اصلی ماسالا چای است. این چای به خاطر کافئینی که دارد انرژی شما را افزایش می‌دهد اما چون کافئین به تنهایی می‌تواند تاثیرات منفی روی بدنتان داشته باشد، سایر مواد تشکیل‌دهنده این چای باعث می‌شود این چای یک چای متعادل شده و به این ترتیب انرژی متعادلی را برای بدنتان ایجاد کند.

به طور کلی می‌توان گفت چای ماسالا یک محرک طبیعی و سالم است که می‌توانید برای روزهایی که مشغله کاریتان زیاد است بدون هیچ نگرانی از آن مصرف کنید. 

۴- کمک به هضم غذا

ادویه‌های مورد استفاده در چای ماسالا، به ویژه گل میخک در روند هضم غذا به شما کمک می‌کنند. وقتی زنجبیل به این مخلوط اضافه می‌شود، اثرات دارویی آن بیشتر هم می‌شود.

چای ماسالا اثر آرام‌بخشی و طراوت‌بخشی دارد و با وجود هل که به تولید بزاق کمک می‌کند، هضم غذا را هم تسریع می‌کند.

۵- چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ماسالا برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. میخک و دارچین موجود در این چای به تنهایی باعث تقویت بدن شما می‌شود و تقویت سیستم ایمنی بدن هم در نهایت به بهبود زندگی کمک شایانی می‌کند.

جالب است بدانید چای ماسالا یک خط دفاعی در بدنتان ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد عفونت از آن عبور کند.

۶- خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم پایه چای ماسالا، چای سیاه است. چای سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. هل و میخک استفاده شده در این نوشیدنی همچنین به عنوان کاهش‌دهنده سطح کلسترول شناخته می‌شوند و به نوبه خود کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

چای ماسالا با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی‌ که دارد باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. علاوه بر این یکی دیگر از خواص جادویی ادویه‌ها این است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند.

۷- کنترل فشار خون و چای ماسالا

چای ماسالا هم‌چنین می‌تواند در مقابله با مشکلات مربوط به فشار خون کمک کند. اگر فشار خون دارید این چای به خاطر اثرات تاخیری که بر روی خون دارد، فشار خون بالا را کنترل می‌کند.

۸- چای ماسالا و خواص ضد سرطان

تحقیقاتی وجود دارد که نشان داده خاصیت آنتی اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل موجود در این چای، خاصیت پیشگیری از سرطان دارند.

سلول‌های سرطانی زمانی که سلول‌های شورشی در بدن زیاد شده و به سلول‌های دیگر و DNA آسیب می‌رسانند تشکیل می‌شوند. نوشیدن چای ماسالا به جلوگیری از ایجاد این روند کمک می‌کند. 

۹- جلوگیری از نفخ شکم

به دلیل رژیم غذایی نامناسب، غذایی که در طول روز می‌خوریم همیشه به راحتی هضم نمی‌شود. همان‌طور که گفتیم ترکیبات موجود در چای ماسالا به هضم غذا کمک می‌کند. این نوشیدنی با بهبود روند هضم غذا، از کشیدن هوا یا آب اضافی به معده جلوگیری می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد.

۱۰- ماسالا و پیشگیری از دیابت

امروزه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان دیابت است که می‌توانید با مصرف مواد غذایی به خصوص از ابتلا به آن جلوگیری کنید و همچنین روند رشد این بیماری را کنترل نمایید.

مواد تشکیل‌دهنده چای ماسالا دارای خواصی هستند که به کاهش خطر دیابت کمک می‌کنند. در واقع این کار با افزایش ترشح انسولین در بدن انجام می‌شود و سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

خواص چای ماسالا برای زنان

بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای دریافت خواص چای ماسالا
چای ماسالا طبعی گرم دارد و همین باعث شده این چای به نوشیدنی مناسبی برای زنان تبدیل شود.

چای ماسالا به‌خاطر طبع گرمش گزینه خوبی برای سلامت زنان است. این چای هم برای دوران قاعدگی، هم برای بهبود عملکرد هورمون‌ها برای بهبود خلق‌وخو لازم است.

۱- نوشیدن ماسالا برای درمان گرفتگی‌ها و دردهای دوران قاعدگی

یکی از فواید کمتر شناخته شده چای ماسالا مبارزه به روش طبیعی با گرفتگی‌های PMS (سندرم پیشاقاعدگی) و قاعدگی خانم‌ها است. بیشتر خانم‌ها در چرخه قاعدگی از گرفتگی و درد شدید رنج می‌برند که چای ماسالا می‌تواند بخاطر طبع گرمش در کاهش این دردها و گرفتگی موثر باشد.

وجود دارچین و زنجبیل در این چای به عنوان اثر آرام بخش بر اعصاب و عضلات شناخته می‌شوند. به طور کلی خواص ضدالتهابی انواع ادویه‌جات مورد استفاده در چای ماسالا هم موجب تسکین درد قاعدگی می‌شود.

۲- چای ماسالا برای زنان باردار

از آنجا که ادویه‌های زیادی در چای ماسالا وجود دارد، بهتر است زنان باردار در برنامه غذایی دوران بارداری از مصرف آن خودداری کنند. چون این مواد در صورت مصرف زیاد ممکن است عدم تعادل هورمونی را در بدن ایجاد کنند.

خواص چای ماسالا برای مردان

خواص چای ماسالا برای مردان
چای ماسالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای چای ساده برای مردان است.

یکی از خواص چای ماسالا برای مردان، تقویت میل جنسی است. بیماری‌های جنسی مختلف مانند اختلال نعوظ، میل جنسی کم و موارد دیگر می‌توانند بر عملکرد اتاق خواب مردان تاثیر بگذارند، بنابراین شاید نوشیدن یک چای ماسالای گرم بتواند در بهبود عملکرد مردان در اتاق خوابشان موثر باشد.

به طور کلی گفته می‌شود نوشیدن یک فنجان ماسالا می‌تواند به تقویت خلق‌وخو و بازگرداندن میل جنسی و حتی بهبود ناباروری در مردان کمک کند. دارچین موجود در چای ماسالاست که این خواص را برای مردان ایجاد کرده است.

خواص چای ماسالا برای لاغری

اگر به دنبال تناسب اندام خود هستید می‌توانید روی چای ماسالا حساب باز کنید. این چای با افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند لاغرتر شوید و به تناسب اندام برسید.

متابولیسم بالا برای داشتن تناسب اندام و سلامت بدن بسیار مهم است و نشانه این است که تمام اعضای بدن به خوبی کار می‌کنند. از همه مهم‌تر، متابولیسم بالا نشان می‌دهد که غذا به خوبی هضم شده و توسط بدن به طور موثر استفاده می‌شود.

با نوشیدن روزانه چای ماسالا می‌توان کل روند هضم را بهبود بخشید. این چای در مدت زمان کوتاهی متابولیسم بدنتان را افزایش خواهد داد.

خواص چای ماسالا با جینسینگ

ترکیب چای ماسالا با جینسینگ می‌تواند خواص این چای را بیشتر کند. به طور کلی چای جینسینگ به تقویت انرژی و همچنین به آرامش اعصاب کمک می‌کند، علاوه بر این جنسینگ در کنترل سطح کلسترول و کاهش قند خون هم نقش موثری دارد. به همین دلیل مصرف روزانه چای ماسالا با جینسینگ به شما این امکان را می‌دهد که هم از خواص چایی ماسالا برخوردار شوید، هم خواص جنسنینگ را داشته باشید.

موارد استفاده از چای ماسالا و عوارض جانبی

طرز تهیه چای ماسالا بسیار راحت است و با تهیه مواد لازم چای ماسالا یا خرید پودر این نوشیدنی هندی پر خاصیت می‌توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کنید.

در حالی که چای ماسالا به دلیل فواید بی‌شماری که دارد، بسیار شناخته شده و محبوب است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. چون مصرف زیاد چای سیاه و کافئین بالا، تاثیر منفی روی بدن می‌گذارد و منجر به حالت تهوع و بی‌قراری می‌شود.

بنابراین بهتر است از مصرف زیاد چای ماسالا خودداری کنید و با این نوشیدنی گرم، صبح یا عصر خود را زیبا کنید. از طرف دیگر توصیه می‌شود تا حد ممکن در هنگام درست کرن چای ماسالا به دنبال چای ماسالای بدون کافئین باشید.

در ضمن چای ماسالا ادویه‌های زیادی دارد بنابراین اگر باردار هستید بهتر است از آن اجتناب کنید. در صورت مصرف مقادیر زیاد، ممکن است ترکیبات این چای باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شوند.

ارزش غذایی چای ماسالا

چای ماسالا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این چای با داشتن کالری زیر ۱۰۰، گزینه خوبی است برای همه کسانی که نگران اضافه وزن خود هستند.

از طرفی اگر چای ماسالا بدون شیر یا شکر مصرف شود، چربیش هم صفر درصد خواهد بود و بنابراین می‌توان آن را به افراد در تمام گروه‌های سنی توصیه کرد.

چای ماسالا همچنین به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر به دنبال دریافت مقدار مناسب کالری در روز هستید، باید چای ماسالا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از طعم و مزه آن برای تناسب اندامتان هم بهره ببرید.

گفته می‌شود یک دوم فنجان چای ماسالا ۹۷ کالری و یک گرم چربی دارد.

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا

بهترین زمان مصرف چای ماسالا

صبح‌ها زمانی است که بدن شما به دریافت مقداری کافئین نیاز دارید تا به شما کمک کند بیدار و هوشیار شوید. بنابراین صبح‌ها بهترین زمان برای خوردن یک فنجان چای شفاف ماسالا با شکر یا بدون شکر است.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌خواهید صبح خود را با ماسالا شروع کنید، بهتر است چای ماسالا را سه تا هفت ساعت قبل از خواب بنوشید.

آیا نوشیدن هر روز چای ماسالا خوب است؟

بله! می‌توانید هر روز چای ماسالا بخورید چوم برای سلامتی شما مفید است. و حتی چای ماسالا یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای شروع یک روز است چون حتی خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده را هم تا حدی کاهش می‌دهد.

آیا چای ماسالا برای کاهش وزن مفید است؟

از آن‌جایی که چای ماسالا هضم غذا را بهبود می‌دهد، می‌توان گفت با هضم بهتر، متابولیسم هم بهتر می‌شود و این افزایش متابوسلیم به نوبه خود به کاهش وزن تا حدی کمک می‌کند.

آیا چای ماسالا کافئین بالایی دارد؟

ماده اصلی همه انواع چای ماسالا، چای سیاه است که حاوی مقادیر زیادی کافئین است.

آیا می‌توانیم چای ماسالا را با معده خالی بنوشیم؟

خیر! چای و قهوه ماهیت اسیدی دارند و خوردن آنها با معده خالی می‌تواند تعادل اسید-بازی بدن را مختل کند و این در نهایت باعث اسیدیته یا سوء‌هاضمه می‌شود. چای همچنین حاوی ترکیبی به نام تئوفیلین است که باعث کم‌آبی بدن می‌شود و ممکن است باعث ایجاد یبوست شود.

در روز چند فنجان چای ماسالا می‌توانم بنوشم؟

معمولا کافئین یک فنجان چای بین ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در هر فنجان است بنابراین، توصیه می‌شود بیش از ۳ فنجان چای در روز ننوشید.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها