خواص بادام هندی و مضرات مصرف آن

خواص بادام هندی

بادام هندی شور یا خام با رنگ و طعم خاصی که دارد یکی از مغز‌های پرطرفدار در آجیل است. با خوردن هر دانه بادام هندی می‌توانیم طعم شور و طبع گرم آن را در دهان احساس کنیم. این دانه‌ مغذی با اینکه به اسم بادام هندی شناخته می‌شود، ولی در اصل محصولی از گیاهان بومی شمال شرقی بزریل است. خواص بادام هندی بسیار است و دانه‌ میوه‌ درختی همیشه ‌سبز است. این درخت عموما در مناطقی با آب و هوای گرمسیری می‌روید. برزیل، آفریقا و بعضی از کشورهای آسیایی مکان‌های مناسبی برای کشت این درخت هستند.

در قرن ۱۶ میلادی دریانوردان پرتغالی این گیاه را با خود به هندوستان بردند. از آن زمان به بعد در این منطقه و کشورهای دیگر مثل سریلانکا، ویتنام، کنیا و تانزانیا هم کشت آن آغاز شد. در حال حاضر هندوستان بیشترین میزان تولید بادام هندی را دارد. به میوه‌ این درخت، سیب بادام هندی (Cashew apple) می‌گویند و بادام هندی یا کاشو (cashew) دانه این میوه است. در ادامه این مقاله در مورد خواص بادام هندی و مضرات این دانه مغذی و همچنین از موارد استفاده آن در آشپزی برایتان می‌گوییم. همراه ما باشد.

خواص بادام هندی و فواید مصرف آن

خواص بادام هندی بسیار است، فواید مصرف بی‌شماری داشته و طرفداران زیادی هم در سراسر جهان دارد. هم در طب سنتی و هم در پزشکی توصیه می‌شود که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. این دانه مغذی سرشار از پروتئین است. بادام هندی حاوی ویتامین‌هایی ازجمله ویتامین C، ویتامین E، ویتامین ‌‌B3 (نیاسین)، ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6 و مواد معدنی کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم، ‌آهن و روی (زینک) است. در ادامه بعضی از فواید استفاده از بادام هندی را معرفی می‌کنیم.

بهبود بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی و بادام هندی

بادام هندی به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین D کمک می‌کند. این ویتامین‌ها باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی می‌شوند. علاوه بر این، مصرف مناسب بادام هندی یکی از راه‌های کاهش کلسترول مضر (LDL) خون‌ است. در بادام هندی ۴۴ درصد چربی خوب یا اشباع‌نشده‌ وجود دارد. چربی‌های اشباع‌نشده‌ با کاهش کلسترول خون و افزایش میزان کلسترول مفید (HDL) ریسک حملات قلبی را کاهش می‌دهند. پس مصرف مناسب بادام هندی برای بهبود بیماری‌های قلبی مفید است.

سلامت استخوان‌ها و کنترل میزان قند خون

سلامت استخوان

بادام هندی حاوی مقدار زیادی منیزیم است. در استخوان‌های بدن انسان هم میزان زیادی منیزم وجود دارد و پس برای داشتن استخوان و ماهیچه‌هایی سالم‌تر علاوه بر کلسیم، نیاز به ماده معدنی منیزیم هم داریم. همانطور که گفتیم بادام هندی سرشار از این ماده است، پس مصرف آن و تغذیه مناسب به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، منیزم به ترشح انسولین در بدن هم کمک می‌کند. بنابراین، منیزم موجود در بادام هندی در کنترل قند خون بیماران دیابتی هم موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص بادام هندی آنتی اکسیدانی قوی آن است که سرشار از مس و منیزیم است. این مواد معدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مصرف مناسب این دانه مغذی به بیمارانی که سرطان دارند و شیمی‌ درمانی می‌کنند توصیه می‌شود.

عوارض جانبی بادام هندی

علاوه بر خواص بادام هندی مصرف بیش آن در شرایطی خاص مضراتی دارد که بهتر است از آن‌ها مطلع شوید. بادام هندی زمانی آماده برداشت است که میوه آن از درخت بیفتد.

در ابتدا بادام هندی در پوسته‌ای خاکستری رنگ است و خوردن آن باعث مسمومیت و حساسیت پوستی می‌شود. چون‌که بادام هندی خام حاوی سمی به نام اوروشیول (urushiol) است. تماس با اوروشیول معمولا باعث ایجاد ضایعات پوستی به صورت برجستگی یا لکه‌هایی می‌شود که همراه با خارش، التهاب، سوزش و ترشح هستند. به همین دلیل در فروشگاه‌ها به هیچ عنوان این نوع از بادام هندی فروخته نمی‌شود. بادام هندی خام که در مغازه‌ها می‌بینیم در اصل در کارخانه‌ها روی حرارت بو داده شده‌اند و این سم در آن‌ها از بین رفته است.

در بعضی از افراد مصرف بادام هندی باعث بروز حساسیت یا آلرژی می‌شود. پس حتما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که سنگ کلیه دارند یا مستعد داشتن آن هستند، باید در مصرف بادام هندی احتیاط کنند. چون‌که این ماده غذایی دارای موادی به نام نمک اگزالات است که در جذب کلسیم در بدن اختلال ایجاد می‌کند. اگر کلسیم در بدن جذب نشود، در کلیه انباشته می‌شود و باعث بروز سنگ کلیه می‌شود. بنابراین، از مصرف زیاد بادام هندی خودداری کنید.

بادام هندی در آشپزی

این ماده مغذی به صورت‌های مختلف مانند خام، شور، کره بادام هندی و شیر بادام هندی در آشپزی استفاده می‌شود. بسیاری از گیاهخواران از آن برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن‌شان در غذاها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید از آن در سالاد استفاده کنید. علاوه بر این، مصرف بادام هندی در انواع شیرینی و بستنی هم طعم خاصی به آن‌ها می‌دهد.

آشپزی با بادام هندی

کلام آخر

بادام هندی یا کاشو، دانه‌ای مغذی و محبوب است. مصرف این ماده غذایی باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود و در کنترل قند خون موثر است. مواد معدنی موجود در بادام هندی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اما مصرف آن برای بیمارانی که سنگ کلیه یا بیماری‌های کلیوی دارند، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک باشد.

دیدگاه ها