آیا خوردن سیب باعث کاهش وزن می‌شود؟ خواص سیب و تاثیرات آن

سیب از میوه‌های عالی و سالم به حساب می‌آید که خواص بی‌شماری برای بدن و سلامت جسم دارد. ولی آیا خوردن سیب باعث چاقی شما می‌شود ؟ در ادامه این مطلب درباره رابطه سیب و کاهش وزن بیشتر خواهید دانست.

سیب و کاهش وزن

ترفندهای زیادی برای کاهش وزن وجود دارد اما سوال ما اینجا این است که آیا خوردن سیب باعث کاهش وزن می‌شود یا نه! یک سیب با سایز متوسط تقریباً دارای ۸۵ درصد آب است که این مقدار آب غالباً باعث کاهش مصرف کالری و همچنین منجر به پایین آمدن چگالی انرژی غذاها می‌شود. منظور از چگالی غذا مقدار کالری موجود در مقدار مشخصی از وزن هر غذا است که به شکل «کیلوکالری بر گرم» (kcal/g) نوشته می‌شود.

انرژی آب صفر کیلوکالری بر گرم است پس عملا نوشیدن آن هیچ کالری به بدن اضافه نمی‌کند و باعث کاهش تراکم کالری ورودی به بدن می‌شود. به طور کلی غذاهایی که کالری پایینی دارند حاوی آب و فیبر بالایی هستند که سیب نمونه برجسته این گروه است. یک سیب متوسط، ۹۵ کالری و مقدار قابل توجهی آب و فیبر دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای با انرژی پایین باعث پایین آمدن کالری و در نتیجه کاهش وزن افراد می‌شوند.

لاغری بر اثر دریافت فیبر

یک سیب متوسط دارای ۴ گرم فیبر است. این مقدار  16 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه خانم‌ها و ۱۱ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه آقایان را تامین می‌کند. تحقیقات نشان داده‌ که خوردن مقدار قابل توجهی از فیبر در طول روز باعث پایین آمدن وزن و کاهش ریسک چاقی می‌شود. فیبر فرآیند هضم را کند می‌کند و باعث می‌شود شما با وارد کردن کالری کمتر به مدت بیشتری احساس سیر بودن کنید. به همین دلیل غذاهایی با فیبر بالا و کالری ناچیز باعث پایین آمدن وزن شما می‌شوند. نکته دیگر اینکه فیبر سیستم گوارشی شما را به شکل سالم‌تری تنظیم می‌کند و باعث حفظ تعادل باکتری‌های مفید روده می‌شود که این به نفع سیستم متابولیک و کنترل وزن شما است. به این ترتیب می‌توان مدعی بود که سیب و کاهش وزن با هم ارتباط مستقیم دارند.

سیب غذایی شکم پرکن است

ترکیب آب و فیبر در سیب باعث سیری زود هنگام می‌شود و مطالعات حاکی از این است که خوردن یک سیب قبل از غذا به مراتب بیشتر از آب سیب تأثیرگذار است و علاوه بر این، زمان قابل توجهی که شما صرف خوردن یک سیب می‌کنید در مقایسه با غذاهایی که فیبر ندارند، باعث سیری بیشتر می‌شود. از این منظر، حتی خوردن خود میوه‌ها به جای آب میوه، بهتر است و اشتهای شما را کم می‌کند و به کاهش وزن منجر می‌شود.

محققان خوردن سیب در یک رژیم غذایی سالم و متعادل را توصیه می‌کنند. مطالعاتی که روی خانم‌هایی با اضافه وزن و رژیم‌ غذایی متعدد صورت گرفت نشان داد سیب بیشترین نقش را در کاهش وزن‌شان ایفا کرده است. در یکی از این تحقیقات کاهش وزن در افرادی که سیب، گلابی، و غلات را مصرف می‌کردند مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت. بعد از ۱۲ هفته افرادی که گروه میوه‌جات را مصرف کرده بودند ۱.۲۲ کیلوگرم  کاهش وزن نشان دادند و این در حالی بود که در گروه غلات هیچ گونه کاهش وزنی دیده نشد.

نکته قابل ذکر این است که سیب نه تنها در رژیم لاغری بالغان نقش مهمی دارد بلکه برای کودکان هم بسیار مفید بوده و از چاق شدنشان جلوگیری می‌کند.

 

خواص سیب

دیگر خواص سیب برای بدن

چگالی تغذیه

سیب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است. از جمله آن‌ها می‌توان به پتاسیم و ویتامین C اشاره کرد. از دیگر ویتامین‌های موجود در سیب B6 و K و عناصر منگنز و مس هستند. علاوه بر این پوست سیب هم دارای خواص مفید برای ایمنی بدن است و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

شاخص گلوکز پایین

سیب شاخص گلوکز پایینی دارد، این یعنی مقدار قند خون را بعد از صرف غذا پایین نگه می‌دارد و برای کنترل آن نیز بسیار مفید است. شواهد حاکی از آن است که غذاهای کم گلوکز از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.

سلامت قلب

آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای موجود در سیب موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. سیب مستقیماً باعث پایین آمدن قند خون و التهاب می‌شود که همین عوامل در جلوگیری از سکته قلبی نقش دارند.

ضد سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های سیب از بروز برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند. چندین تحقیق در این مورد روی خانم‌ها و آقایان انجام شده که نشان می‌دهد مصرف حداقل یک سیب در طول روز خطر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر دهان، پستان، تخمدان و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

عملکرد مغز

طبق آزمایشات مختلفی که روی حیوانات انجام شده، مصرف سیب و آب سیب خطر اختلالات مغزی و فراموشی را کاهش می‌دهد. در یک پژوهش بر روی موش‌ها ثابت شده که مصرف آب سیب به کاهش میزان اکسیژن انفعالی مضر در بافت مغزی کمک می‌کند. مصرف آب سیب به حفظ سلامت اعصاب انتقال‌ دهنده پیام به مغز کمک می‌کند و جلوی بیماری آلزایمر را می‌گیرد.

جمع بندی، آیا سیب و کاهش وزن رابطه‌ای دارند؟

سیب منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان، فیبر، آب و منابع مغذی دیگر است که برای سلامت بدن بسیار مفید و مؤثر هستند. بسیاری از این مواد مفید، می‌توانند به کاهش وزن و کاهش مصرف کالری کمک کنند.

این موارد بخشی از خواص سیب و کاهش وزن توسط آن بود. اگر شما هم موارد بیشتری می‌دانید با ما در میان بگذارید

دیدگاه ها

  1. واقعا باخوردن یکدانه سیب وزن آدم کم میشود- زیراکه درطول روز آدم کمتر احساس گرسنه گی میکنند-واز خوردن چیزهای اضافی جلوگیری مینماید-از بیست چندسال است که من روزانه با افزودن یکدانه سیب در غذایم از اغلب بیماریها وازجمله خطر مجدد بیماری قلبی در امان مانده ام -هرچند من طبیب نیستم ،ولیکن فکر میکنم کلسترول را هم پایین میآورد- وتا حدودی شاید ازکم خونی وفقرآهن نیز در وجود جلوگیری میکند_ به هرحال چون من یکبار به سکته قلبی مصاب شده ام، وروزانه علاوه برپیاده گردی در طول هفته دوساعت هم درخیابان های شهرکم میدوم، وپیش از آن یکدانه سیب میل میکنم_ وتا پای ورزش احساس گرسنگی نمیکنم_ شاید تمام این چیزها، بخاطر سیب باشد، همچنان سیب در هضم وگوارش غذای روزانه هم تآثیر فوق العاده دارد واز یبوست جلوگیری مینماید-شاید بخاطر همین خواص مفیدش هست که سیب را میوه ی بهشتی مخوانند-ودرقطار میوه های طلایی بشمار میرود-یکی از فیلسوفان یونان قدیم میگفت تا سیب درشکم آدم باشد مرگ بسراغ آدم نمی آید_ واز بیماری انسان درامان میماند-

  2. با شلام وتشکر من هر شب قبل از خواب یک عدد سیب میخورم خیلی تآثیر گذار بوده .

  3. به نظر من فوق العاده است چون من هر روز از سیب استفاده میکنم ولی نگفته بودین چه فرقی بین سیب زرد و قرمز وجود دارد؟

  4. فوق العاده بود
    اما فرق بین سیب زرد و سیب قرمز و سیب گلابی، نوشته نشده است

  5. عالی بود.ممنون.من چون تحت رژیم غذایی لاغری هستم.وسیب زیاد میخورم.مردد بودن که سیب چاق کننده است یا لاغرکننده

  6. عالی بود.ممنون.من چون تحت رژیم غذایی لاغری هستم.وسیب زیاد میخورم.مردد بودن که سیب چاق کننده است یا لاغرکننده