ناهار چی درست کنم؟ ۱۰ پیشنهاد غذای ایرانی خوشمزه

ناهار چی درست کنم؟

اگر برای ناهار مهمان دعوت کرده‌اید و مدام به این فکر می‌کنید که برای ناهار چی درست کنم، کتاب کاله برای این سوال شما ۱۰ رسپی را پیشنهاد داده است. از غذاهای ساده‌ای مثل استانبولی پلو و رشته پلو گرفته تا خورشت‌های مجلسی مانند آلو اسفناج، قرمه سبزی و قیمه؛ برای وعده ناهار هیچ چیزی به اندازه غذاهای ایرانی نمی‌چسبد، بنابراین این ۱۰ پیشنهاد از بین غذاهای ایرانی انتخاب شده است. همراه ما باشید تا هر وقت سوال ناهار چی بپزم یا ناهار چی درست کنم برایتان ایجاد شد، با لیست طرز تهیه نهارهای مختلف ما به راحتی این سوالتان را پاسخگو باشید.

معرفی ۱۰ غذای ایرانی خوشمزه و مجلسی برای یک ناهار خانوادگی و پاسخی به ناهار چی بپزم

استانبولی پلو، غذایی برای سوال ناهار چی درست کنم

پیشنهاد ناهار اول: استانبولی پلو

استانبولی پلو یک غذای راحت با مواد اولیه بسیار ساده برای پاسخ به سوال ناهار چی بپزم است. این غذا گاهی با گوشت و گاهی هم بدون گوشت و تنها با سیب زمینی و گوجه فرنگی تهیه می‌شود؛ این کاملا بستگی به ذائقه و سبک غذایی شما دارد.

مراحل تهیه استانبولی پلو ساده است و تنها نیاز به دم کشیدن برنج دارد. به همین دلیل لازم نیست که در روزهایی که همراه با دوستانتان به سفر رفته‌اید یا دور هم جمع شده‌اید، زمان زیادی را صرف آشپزی در آشپزخانه کنید.

خوردن این غذا همراه با ماست و خیار، سالاد شیرازی و انواع ترشی در جمع‌های خانوادگی لذت‌بخش است. اگر به دنبال خلاقیت در تهیه استانبولی پلو هستید، طرز تهیه استانبولی پلو با سبزیجات معطر را از دست ندهید.

لوبیا پلو غذای مناسب سوال نهار چی بپزم

پیشنهاد نهار دوم: لوبیا پلو

پلوهای ترکیبی طرفداران بسیاری دارند که دلیل آن ترکیبی از مزه‌ها و طعم‌های مختلف در کنار هم است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که پلوهای ترکیبی ظاهر جذاب‌تری را به سفره‌های غذا می‌بخشند. از جمله این پلوهای ترکیبی مرصع پلو، شوید پلو و رشته پلو است. از میان همه این پلوهای ترکیبی، لوبیا پلو اما جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که تقریبا همه افراد این غذا را دوست دارند و می‌تواند گزینه خوبی برای ناهار چی درست کنم است.

لوبیا پلو با گوشت چرخ‌کرده یا گوشت تکه‌ای مانند تمامی برنج‌های ترکیبی ایرانی فوت و فن‌های خودش را دارد که با چند بار تمرین دستتان می‌آید. از جمله این تکنیک‌ها این که هنگام دم کشیدن لوبیا پلو، در هر لایه از برنج و مایه لوبیا پلو، بهتر است مقداری دارچین و زعفران هم اضافه کنید. با این کار عطر و طعم بیشتری به غذا می‌دهید و برنج شما خوش رنگ‌تر هم می‌شود.

تکنیک دوم این که برای جلوگیری از خمیر یا شفته شدن برنج، نباید اجازه دهید تا برنج بیش از حد بجوشد. طرفداران رژیم گیاهخواری برای تهیه این غذا می‌توانند طرز تهیه لوبیا پلو با سویا را مطالعه کنند. همینطور اگر به دنبال کمی خلاقیت هستید، شوید لوبیا پلو ترکیبی از شوید پلو و لوبیا پلو است. با درست کردن این غذا مهمان‌هایتان را با یک ترکیب جدید سورپرایز کنید.

عدس پلو غذایی مناسب ناهار

پیشنهاد نهار سوم: عدس پلو

یکی دیگر از پلوهای مخلوط بسیار خوشمزه و مناسب پاسخ به سوال ناهار چی درست کنم، عدس پلو است. این غذا معمولا یادآور روزهای عزاداری و نذری‌های خوش عطر و بوی این دوران است. این غذا همراه با مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده و پیاز داغ عسلی سرو می‌شود. داخل این مواد می‌توانید بسته به ذائقه‌تان کشمش یا خرما هم اضافه کنید. با وجود این مواد هم ظاهر و هم مزه غذا بهتر می‌شود. عدس پلو به دو شکل کته عدس و عدس پلو مجلسی قابل تهیه است.

دورچین عدس پلو در سرو بهتر این غذا نقش مهمی دارد. در کنار این برنج ترکیبی می‌توانید سالاد یا ترشی سرو کنید. البته ماست با نعناع خشک، گل محمدی خشک و خیار رنده شده هم ترکیب جذابی در کنار عدس پلو است. در کنار برنج‌های ترکیبی ماست همیشه بیشتر از هر دورچین دیگری می‌چسبد.

ناهار چی بخوریم؛ قیمه

پیشنهاد چهارم: قیمه پلو

در پاسخ به سوال ناهار چی درست کنم یکی از گزینه‌های روی میز می‌تواند خورشت قیمه باشد. خورشت قیمه جا افتاده و مجلسی در لیست غذاهای محبوب ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. راز خوشمزگی این غذای خوشمزه در اضافه کردن ادویه‌ها و چاشنی‌ها است. چاشنی مخصوص خورشت قیمه لیمو عمانی است که همراه با ادویه‌هایی چون دارچین و زردچوبه به غذا طعم خاصی می‌بخشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید اضافه کردن پنیر کبابی به انواع خورشت به ویژه همراه با قیمه پلو طعم دلنشینی به غذای شما می‌دهد. اگر تعجب کرده‌اید باید بدانید میزان بالای پروتئین پنیر کبابی این محصول لبنی را به یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای جایگزین کردن به جای گوشت است. طرز تهیه خورشت قیمه با پنیر کبابی را حتما یک بار هم که شده است امتحان کنید تا خودتان طعم دلنشین این خورشت خوشمزه را تجربه کنید.

خورشت قیمه یکی از غذاهای نذری محبوب ایام محرم است. جالب است بدانید که هر شهر قیمه مخصوص خود را دارد. قیمه چرخ‌کرده لاهیجان، قیمه تبریزی، پیچاق قیمه اردبیل و قیمه نثار قزوینی از جمله قیمه‌های مخصوص شهرهای نام برده شده اند. با این که قیمه‌های نواحی مختلف مراحل تهیه متفاوتی دارند، اما از لحاظ ظاهری تقریبا شبیه هستند.

در میان خانواده بزرگ قیمه، قیمه بوشهری هم از نظر ظاهری و هم مزه با دیگر اعضای خانواده بزرگ قیمه متفاوت است. این نوع قیمه به دلیل کوبیده شدن خورشت پس از پخت، ظاهری متفاوت دارد. قیمه بوشهری با لپه، گوشت و سیب زمینی تهیه می‌شود. در هنگام پخت این غذای بوشهری، مقداری ادویه زیره اضافه می‌شود که عطر بسیار متفاوتی به خورشت قیمه می‌بخشد.

قرمه سبزی گزینه خوبی برای نهار

پیشنهاد نهار پنجم: قرمه سبزی

عشق به این غذا حد و مرزی ندارد و از جمله غذاهایی است که طرفداران پروپاقرص خودش را دارد. این خورشت خوش رنگ و لعاب از چند ماده اصلی مثل گوشت، سبزی مخصوص قرمه سبزی و لوبیا قرمز تشکیل شده است. قرمه سبزی یکی از غذاهای مجلسی مخصوص سفره‌های مهمانی ایرانی است. درست کردن قرمه سبزی به عنوان وعده ناهار یک انتخاب عالی است. طرز تهیه خورشت قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی یک پیشنهاد دیگر با طعمی متفاوت است.

رشته پلو یک نهار لذید

پیشنهاد ششم: رشته پلو

رشته پلو یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است. در میان بسیاری از خانواده‌های ایرانی رشته پلو در شب سال نو به عنوان نمادی برای به دست گرفتن رشته‌ زندگی پخته می‌شود.

رشته پلو زعفرانی بیشتر از سایر انواع رشته پلو طرفدار دارد و می‌تواند گزینه خوبی برای سوال تکراری غذا چی درست کنم باشد. معمولا در کنار این برنج ترکیبی، مرغ زعفرانی یا گوشت قلقلی سرو می‌شود.

همراه با رشته پلو سرو انواع سالاد یا ماست با دلال غذا را دلچسب‌تر می‌کند. به این ترتیب با خوردن هر قاشق از این غذای ناب، دنیایی از طعم و مزه را خواهید چشید.

آلو اسفناج

پیشنهاد نهار هفتم: آلو اسفناج

ترکیب جادویی آلو بخارا، اسفناج و گوشت که همراه با پیاز فراوان و ادویه‌ تفت داده شده است، این خورشت خوشمزه را می‌سازد. خورشت آلو اسفناج معمولا با گوشت قرمز ماهیچه یا مغز ران تهیه می‌شود. البته بسیاری هم این خورشت را با گوشت سفید می‌پزند که خورشت آلو اسفناج با بوقلمون یکی از همین نمونه‌ها است. یک دیس پلو زعفرانی در کنار این خورشت خوش رنگ و لعب جلوه زیبایی به میز مهمانی‌تان خواهد داد.

سبزی پلو با ماهی گزینه مناسبی برای سوال ناهار چی درست کنم

پیشنهاد هشتم: سبزی پلو با ماهی

ماهی قزل‌آلا سرخ یا گریل شده همراه با سبزی پلو ترکیبی است که در شمال ایران جزو غذاهای محلی محسوب می‌شود. این برنج ترکیبی به ویژه در شب عید طرفداران بیشتری دارد.

با این که اسم سبزی پلو ماهی مجلسی با روزهای پر تب و تاب قبل از عید گره خورده است، اما شما می‌توانید از این ایده جذاب برای مهمانی ناهار هم استفاده کنید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که این غذا را دوست نداشته باشد. البته نکته حائز اهمیت در تهیه سبزی پلو با ماهی، مزه‌دار کردن ماهی با سبزیجات معطر یا مواد دیگر است. برای همین بهتر است قبل از تهیه ماهی نگاهی به طرز تهیه ماهی قزل آلا با دورچین مخصوص بیاندازید.

فسنجان نهاری لذیذ و خاص

پیشنهاد نهار نهم: خورشت فسنجان

یکی از سوغاتی‌های خطه شمال، خورشت فسنجان است که از جمله غذاهای پرطرفدار نه تنها در شمال بلکه در سایر مناطق است. اگر خورشت فسنجان رشتی را خورده باشید، متوجه یک تفاوت اساسی با فسنجان معمولی شده‌اید. این غذای اصیل گیلانی در خود رشت با گوشت مرغابی تهیه می‌شود. اما در شهرهای دیگر مثل تهران با مرغ یا گوشت قلقلی سرو می‌شود و می‌تواند انتخاب خوبی برای سوال ناهار چی درست کنم باشد.

علاوه بر فسنجان در مناطق مختلف بسته به ذائقه و سلیقه مردم دارای طعم شیرین، ملس یا ترش است. مثلا در گیلان برای پخت این خورشت از رب انار جنگلی استفاده می‌شود که فسنجان را ترش مزه می‌کند. خورشت فسنجان با انار ملس هم طرفداران زیادی دارد و با رنگ و لعابش دلبری می‌کند.

کسانی که عادت به جدا کردن گوشت از خورشت دارند، می‌توانند به جای گوشت از پنیر کبابی استفاده کنند. خورشت فسنجان با پنیر کبابی به خوشمزگی فسنجان معمولی است که با گوشت پخته می‌شود. پنیر کبابی حاوی مقدار زیادی پروتئین است که همین حقیقت این محصول لبنی را به جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز بدل کرده است.

چلوکباب کوبیده

پیشنهاد دهم: چلو کباب کوبیده گوشت و مرغ

انواع کباب‌ از جمله پای ثابت بسیاری از سفره‌های دورهمی و مهمانی است. آخر هفته‌ها که فرصت دورهمی بیشتر است، کباب بیشتر از هر غذای دیگری می‌چسبد. غذاهای منقلی باعث می‌شود مهمان‌ها فرصت بیشتری برای معاشرت پیدا کنند. بنابراین، برای دورهمی‌ها می‌توانید به کباب کوبیده گوشت یا کباب کوبیده مرغ به عنوان یک غذای مناسب فکر کنید. در کنار این غذاها، می‌توانید کباب کوبیده در فر را هم امتحان کنید که طعم آن چیزی از کباب کوبیده منقلی کم ندارد.

معمولا هر یک از مراحل تهیه غذاهای روی منقل، از مزه‌دار کردن گوشت گرفته تا سیخ زدن و آماده کردن زغال را یک یا چند نفر به عهده می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود تمام افراد به نوعی دست به کار شده و گرم صحبت و معاشرت با یک‌دیگر شوند. درست است که تهیه کباب وقت زیادی می‌گیرد، اما مطمئن باشید که اگر مهمان‌ها همدیگر را نمی‌شناسند، بهترین فرصت برای آشنا کردن آن‌ها با یک‌دیگر و شکستن یخ جمع است.

دیدگاه ها