چطور فوم یا کف شیر حرفه‌‎ای برای نوشیدنی‌هایمان درست کنیم؟

کف شیر

وقتی در کافه‌ای نشسته‌ایم و یک کاپوچینو، لاته و دیگر نوشیدنی‌های گرم را سفارش می‌‎دهیم، از کف شیر یا فومی که روی آن تشکیل و اغلب تزیین شده است لذت می‌بریم. امروز قصد داریم تمام فوت و فن‌های لازم برای درست کردن یک شیر کف حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم تا حس یک باریستا را در منزل تجربه کنید. پس با ما همراه باشید!

راه های مختلف درست کردن کف شیر

در کافه و رستوران‌ها به سادگی با استفاده از دستگاه اسپرسوساز کف مورد نظرشان را برای مصارف مختلف درست می‌کنند؛ اما برای این کار حتما احتیاج به این دستگاه‌ها نیست. شما می‌توانید آن را با استفاده از وسایل و ابزاری که در دست دارید درست کنید. می‌توانید با استفاده ازمایکروویو، فرنچ پرس یا حتی یک همزن آن را تهیه کنید. در ادامه هر کدام از این روش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه کف شیر با مایکروویو

داخل یک بطری (مثلا شیشه مربا یا سس) را تا نیمه از شیر سرد پر کنید و درب آن را ببندید. حدود ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه به شدت هم بزنید تا حجم آن دو برابر و کف تشکیل شود.

درب شیشه را بردارید و برای تثبیت کف ایجاد شده آن را چند ثانیه (حدود ۳۰ ثانیه) داخل مایکروویو بگذارید.

اگر دوست دارید می‌توانید شیر گرم را داخل نوشیدنی خود بریزید و کف ایجاد شده را هم با استفاده از قاشق از روی آن برداشته و روی نوشیدنی مورد نظرتان بریزید.
در این روش حباب‌های نسبتا درشت تشکیل می‌شود، پس برای طراحی چندان مناسب نیست.

طرز تهیه فوم مخصوص با همزن

شیر را گرم کنید و در ظرف بریزید و با استفاده از همزن دستی (لیسک) آن را هم بزنید.

سعی کنید به صورت رفت و برگشتی آن را هم بزنید نه دایره‌ای؛ چون در این روش حباب‌های بهتری به دست می‌آید.

اگر به همزن برقی دسترسی دارید می‌توانید از آن هم استفاده کنید و آن را تا زمانی که فوم دلخواهتان به دست آید هم بزنید.

طرز تهیه کف یا فوم با مخلوط کن

شیر گرم را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن را روی سرعت متوسط بگذارید. کف وحباب‌هایی که با استفاده از این روش تشکیل می‌شوند بسیار ریز، یکدست و با کیفیت خواهد بود.

طرز تهیه فوم با فرنچ‌پرس

شیر گرم (با دمای حدودا ۶۰ درجه سانتی‌گراد) را در فرنچ‌پرس بریزید. ظرف را تا نیمه پر کنید تا جایی برای تشکیل کف داشته باشد.

با بالا و پایین کردن دسته مخصوص فرنچ پرس کف مورد نظر شما به دست می‌آید.

نکته نهایی

برای تهیه کف شیر بهتر است از شیر بدون چربی یا با چربی ۲ درصد استفاده کنید؛ این شیرها کف‌های با ثبات‌تر و بهتری تشکیل می‌دهند.

دیدگاه ها