با علائم حساسیت زمستانی بیشتر آشنا شوید

علائم حساسیت فصلی

در زمستان شدیدتر از حد معمول احساس حساسیت می‌کنید؟ علائم حساسیت زمستانی در واقع همان علائم حساسیت فصلی است اما به دلیل سردتر بودن هوا در فصل زمستان، وقت بیشتری در خانه می‌گذرانید و در معرض عوامل حساسیت‌زا داخلی بیشتری قرار می‌گیرید. برخی از شایع‌ترین عوامل حساسیت زمستانی عبارتند از گرد و غبار در هوا، پوسته بدن حیوانات خانگی، قارچ و سوسک.

بهترین راه برای برطرف کردن علائم حساسیت زمستانی، اقدامات پیشگیرانه است. در صورتی که علائم بروز کرد می‌توانید آنها را حتی در بدترین حالت ممکن برطرف کنید. مهم‌ترین مساله آگاهی از علائم حساسیت زمستانی است. برای درمان حساسیت فصلی ابتدا باید بتوانید حساسیت زمستانی را از سرماخوردگی تشخیص دهید.

عوامل حساسیت‌زا داخلی

عوامل حساسیت‌زا انواع مختلفی دارند که در طول زمستان به دلیل گرما، رطوبت و بسته بودن محیط شرایط مساعدتری برای رشد دارند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین عوامل حساسیت‌زای داخلی می‌پردازیم.

گرد و غبار موجود در هوا

گرد و غبار در مبلمان، فرش و تخت خواب وجود دارند. حشرات و کنه‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب زندگی می‌کنند که اجساد آنها بعد از مردن به صورت گرد و غبار در هوا پخش می‌شوند و سبب ایجاد حساسیت زمستانی می‌شوند. گرم بودن محیط داخلی خانه و عدم شستشوی منظم سرویس خواب باعث تشدید این عامل حساسیت‌ زمستانی می‌شود.

پوسته بدن حیوانات خانگی

این پوسته‌ها در تخت خواب، فرش و هر جایی که حیوانات خانگی بروند وجود دارند. این پوسته‌ها به سطوح داخل خانه می‌چسبند و امکان بروز حساسیت زمستانی را بالا می‌برند. معمولا در زمستان به دلیل اینکه حیوانات خانگی بیشتر در خانه هستند و در اتاق خواب‌ها رفت و آمد می‌کنند این عامل حساسیت‌زا شیوع بیشتری خواهد داشت.

قارچ

قارچ‌ها در مناطق مرطوب و تیره حمام، زیر زمین و مناطقی که آب جمع می‌شود، رشد زیادی دارند. اگر رطوبت محیط بالا باشد یا لوله کشی نشتی داشته باشد این عوامل حساسیت زمستانی بیشتر خواهد شد.

سوسک

در مناطق مرطوب به خصوص کابینت آشپزخانه، زیر سینک، پشت مبلمان و تخت و سایر اسباب اثاثیه خانه، سوسک‌ها حضور فعال دارند. سوسک‌ها هم از عوامل مهم ایجاد حساسیت زمستانی هستند.

شایع‌ترین علائم حساسیت زمستانی

از شایع‌ترین علائم حساسیت زمستانی می‌توان به عطسه، آب ریزش بینی، خارش چشم، خارش گوش، خارش گلو، گرفتگی بینی، سختی در تنفس، سرفه‌های خشک، ضایعات پوستی، تب با درجه پایین، اشاره کرد.

حساسیت زمستانی در شرایط وخیم‌تر که بیشتر در ارتباط با آسم است علائمی مانند تنگی نفس شدید، تنفس خیلی سریع و احساس خستگی و اضطراب به همراه دارد.

حساسیت زمستانی و سرماخوردگی

عوامل حساسیت زمستانی و سرماخوردگی کاملا متفاوت هستند. سرماخوردگی ناشی از ویروسی است که توسط شخص آلوده منتشر شده است اما حساسیت زمستانی ناشی از انتشار هیستامین در بدن است. که دلیل این انتشار هیستامین واکنش التهابی به عوامل حساسیت‌زا است.

سرماخوردگی هنگامی که بدن شروع به مبارزه با عفونت می‌کند، به پایان می‌رسد. اما مواد حساسیت‌زا زمانی که وارد بدن می‌شوند تا زمانی که در بدن هستند، حساسیت زمستانی هم دوام خواهد داشت. در حقیقت سرماخوردگی در عرض یک هفته تا ده روز به پایان می‌رسد اما حساسیت زمستانی چندین هفته ادامه دارد.

در سرماخوردگی علائم معمولا چند روز بعد از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری‌زا ظاهر می‌شوند ولی در حساسیت زمستانی علائم بلافاصله پس از ارتباط با عامل آلرژِیک، خودشان را نشان خواهند داد.

در سرماخوردگی علائمی مانند تب و بدن درد و گاهی گلودرد وجود دارد ولی این علائم در حساسیت زمستانی دیده نمی‌شود.

درمان حساسیت زمستانی

علائم حساسیت زمستانی را می‌توان به راحتی در خانه درمان کرد. اما اگر دنبال درمان کامل‌تری هستید باید از درمان‌هایی با طول درمان بیشتری استفاده کنید.

داروهای بدون نسخه ضد حساسیت زمستانی با پایه آنتی هیستامین مثل سیتریزین یا فکسوفنادین در صورت استفاده منظم می‌توانند علائم حساسیت زمستانی را از بین ببرند. داروهایی مثل استامینوفن هم علائمی مثل سردرد را کاهش می‌دهند.

بینی خود را با سرم شستشو دهید. با این کار عوامل حساسیت‌زا از بینی خارج می‌شوند.

از اسپری‌های بینی استفاده کنید. اسپری‌های بینی استروئیدی مانند فلوتیکازون (فلوناز) و تریامسینولون، می‌توانند به تسکین التهاب و سایر علائم مانند آبریزش بینی کمک کنند. این داروها را هم می‌توانید بدون نسخه دکتر بخرید.

از ایمونوتراپی استفاده کنید. اگر علائم حساسیت زمستانی شما شدید و مزمن است از دکتر بخواهید از ایمونوتراپی برای درمان شما استفاده کند. در این روش مقادیر کمی مواد حساسیت‌زا به طور منظم به شخص داده می‌شود تا ایمنی بدن کم کم بالا رود. این روش در طول زمان باعث بهبود حساسیت زمستانی می‌شود.

چگونه از حساسیت زمستانی جلوگیری کنیم؟

نمی توان به طور قطع مانع از ابتدا به حساسیت زمستانی شد ولی موارد زیر را امتحان کنید تا کمتر در معرض عوامل حساسیت‌زا داخلی قرار بگیرید.

  • از روکش‌های ضد حساسیت برای بالش و تشک و پتو استفاده کنید و هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید با پوششی آن را بپوشانید تا گرد و غبار روی آن ننشیند.
  • به طور مرتب لباس‌ها، ملافه و روتختی را با آب گرم بشوید تا آلودگی‌های احتمالی آنها پاک شوند.
  • برای کنترل رطوبت خانه از دستگاه‌های رطوبت ساز استفاده کنید و رطوبت خانه را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگهدارید.
  • به طور مرتب از تهویه هوا استفاده کنید. با استفاده از فیلترهای HEPA ذرات آلرژیک بیشتری از محیط خارج می‌شوند.
  • فرش‌ها را جمع کنید و از کفپوش‌های چوبی یا کاشی برای پوشش کف استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از رشد قارچ در محیط‌های مرطوب مثل سرویس بهداشتی و حمام، با استفاده از آب و محلول پنج درصد سفید کننده، همه جا را ضدعفونی کنید.
  • بعد از خوردن غذا، چه خودتان و چه حیوانات خانگی، خرده‌های غذا در آشپزخانه و اتاق‌ها را کاملا تمیز کنید.
  • هر گونه نشتی در لوله‌ها به خصوص در حمام، زیر زمین و سقف را برطرف کنید. این نشتی‌ها محیط مرطوب برای رشد قارچ و سایر عوامل حساسیت‌زا را فراهم می‌کنند.
  • درزها یا ترک‌هایی که سبب می‌شوند عوامل حساسیت‌زا زمستانی از طریق آنها وارد خانه شوند، را بپوشانید.
  • اگر امکان نگهداری از حیوان خانگی خود را خارج از منزل دارید، آنها را بیرون نگه دارید. در غیر این صورت، مدت زمانی که حیوانات خانگی خود را در خانه نگه می‌دارید محدود کنید؛ یا سعی کنید حداقل رفت و آمد را به اتاق خواب، نشیمن یا آشپزخانه داشته باشند.
  • مصرف داروهای ضد حساسیت، شستشو دهنده‌های بینی و سینوس‌ها کمک بزرگی در کاهش علائم هستند. آنها را پشت گوش نیندازید.

اگر با روش‌های معمول مشکل برطرف نشد حتما به دکتر مراجعه کنید و دنبال راه حلی کامل برای درمان حساسیت زمستانی خود باشید.

دیدگاه ها