همه آنچه که باید درباره مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها بدانید

مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

بسیاری از خانم‌ها بر این باورند که بیشتر مکمل‌های ورزشی برای آقایان است و مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها وجود ندارد. اگر چه ممکن است تبلیغات و بازاریابی هم به این باور دامن زده باشد و فکر کنیم که تنها مکمل‌های ترموژنیک چربی‌سوزی برای خانم‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ اما در حقیقت این‌طور نیست. زن‌ها فقط به دنبال چربی‌سوزی نیستند، بلکه آن‌ها هم می‌خواهند از طریق ورزش بدن خود را فرم داده و آن را تقویت کنند. برای رسیدن به این هدف، مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها می‌تواند به آن‌ها کمک کرده و فرایند فرم‌دهی بدن و تقویت عضلات را سرعت دهد.

اما همیشه این دغدغه وجود دارد که از مکمل‌های ورزشی مردانه هم می‌توان استفاده کرد؟ اصلا مصرف مکمل پروتئین برای خانم‌ها ضروری است؟ آیا مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها هم وجود دارد؟ آیا مصرف مکمل پروتئین باعث رشد غیرعادی عضلات می‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم که بسیاری از مکمل‌های ورزشی مردانه برای خانم‌ها هم مناسب است و درواقع در بسیاری از مکمل‌های ورزشی اصلا موضوع جنسیت مصرف کننده اهمیتی ندارد و هر کس باتوجه به وضعیت بدنی و سبک زندگی خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کند. در ادامه همراه باشید تا چند نمونه از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها را به شما معرفی کنیم.

پروتئین وی

پروتئین وی

پروتئین وی تقریبا در هر نوع برنامه مکمل ورزشی کاربرد دارد. وی یکی از دو پروتئین موجود در شیر است که سرشار از آمینواسید شاخه‌دار بوده و به سرعت هضم می‌شود. مصرف این پروتئین برای رشد عضلات بسیار حائز اهمیت است. شاید فکر کنید با خوردن پروتئین وی مانند مردان ناگهان عضلاتتان برجسته می‌شود، اما جای نگرانی نیست. چرا که فیزیولوژی بدن خانم‌ها متفاوت بوده و به همین دلیل مانند مردان به سرعت در برابر مکمل‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. بااین‌حال این مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها به شما کمک خواهد کرد تا عضلات خود را به درستی قدرتمند کرده و فرم دهید.

چرا مردان از پروتئین وی استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم این پروتئین به سرعت هضم می‌شود. هضم سریع پروتئین وی به معنای آن است که در برخورد با معده، آمینواسید‌های خود را در جریان خون آزاد می‌کند. این اتفاق بسیار مفید است، چرا که نه تنها سوخت لازم را برای عضلات در هنگام ورزش تهیه می‌کند، بلکه آمینواسید‌های مورد نیاز برای ترمیم بافت عضلات آسیب دیده در هنگام تمرین و پس از آن را هم فراهم می‌کند.

چرا خانم‌ها باید از پروتئین وی استفاده کنند؟

شاید فکر کنید که پروتئین وی تنها برای پرورش و رشد عضلات کاربرد دارد، اما این چنین نیست. چه به دنبال پرورش عضلات خود باشید و چه نباشید، این پروتئین برای بدن حیاتی است و به عنوان یک ورزشکار برای بهبود بدن خود به آن نیاز خواهید داشت.

نحوه مصرف پودر پروتئین وی به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

قبل و پس از تمرین‌های ورزشی خود، یک پیمانه (۲۰ گرم) از پودر پروتئین وی را مصرف کنید. همچنین می‌توانید یک پیمانه از پودر پروتئین وی را در هنگام صبح یا به عنوان میان وعده (بین وعده‌های غذایی) خود مصرف کنید. پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناس مکمل‌های ورزشی خود هم درباره نحوه مصرف آن مشورت کنید.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، پروتئین بیشتر از کربوهیدرات به افزایش انرژی کمک کرده و مصرف آن از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌شود. به طور خلاصه مصرف فراورده‌های پروتئینی نسبت به کربوهیدرات شما را در مدت زمان بیشتری سیر نگه می‌دارد که این خود از عوامل کاهش وزن در عین حفظ انرژی است.

کراتین

عادت اشتباه ورزشی

عضلات بدن درست مانند گوشت‌هایی که به عنوان وعده غذایی مصرف می‌کنیم، شامل کراتین هستند. کراتین با انجام بعضی واکنش‌های شیمیایی، در سلول‌ها انرژی سریع تولید می‌کند. مصرف مکمل کراتین به تولید انرژی بیشتر کمک کرده و این توانایی را ایجاد می‌کند تا عضلاتتان مدت زمان بیشتری را به فعالیت بپردازند.

چرا مردان از از کراتین استفاده می‌کنند؟

مردان از کراتین برای به حداکثر رساندن اندازه عضلات خود و بزرگ‌تر کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. کراتین این کار را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهد. مکمل کراتین به مردان کمک می‌کند تا سخت‌تر و برای مدت زمان بیشتری ورزش کنند. کراتین همچنین سطح هورمون‌های مورد نیاز برای ایجاد عضلات را افزایش می‌دهد. همچنین مایعات را به سلول‌ها عضلانی وارد می‌کند و از این طریق به صورت فیزیکی منجر به کشیده شدن سلول‌ها می‌شود.

چرا خانم‌ها باید از کراتین استفاده کنند؟

دلایل زیادی برای مصرف کراتین به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب خانمها وجود دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل آن، مقاومت است. فرقی نمی‌کند که دونده باشید یا وزنه‌بردار، در هر صورت کراتین مقاومت شما را افزایش داده و کمک می‌کند تا سخت‌تر و برای مدت زمان طولانی‌تری ورزش کنید. هرچقدر با قدرت بیشتری ورزش کنید، افزایش استقامت و چربی‌سوزی را تجربه خواهید کرد. کراتین همچنین عملکرد مغز را بهبود داده و منجر به کاهش کلسترول بد خون (LDL) می‌شود. همچنین سطح هوموسیستئین که منجر به التهاب می‌شود را کم می‌کند.

نحوه مصرف کراتین به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

قبل و پس از تمرین‌های ورزشی خود حدود دو تا پنچ گرم کراتین مصرف کنید. برای تعیین دقیق‌تر نحوه مصرف کراتین، حتما با کارشناس مکمل‌های ورزشی خود صحبت کنید.

آرژنین

مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

در واقع هیچ‌کس برای افزایش سطح آرژنین در بدن خود از این مکمل استفاده نمی‌کند. آرژنین در بدن منجر به تولید نیتریک اکسید می‌شود. نیتریک اکسید گازی است که می‌تواند عروق‌های خونی را گشاد کند. به همین دلیل است که ورزشکاران از مکمل آرژنین استفاده می‌کنند.

چرا مردان از آرژنین استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم آرژنین گشادکننده عروق خونی است. هرچقدر رگ‌ها بازتر باشند، جریان خود هم افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت عضلات می‌رسد. آرژنین همچنین به صورت موقتی می‌تواند عضلات را برجسته کند. این برجسته‌سازی موقت با تحت فشار قرار دادن سلول‌های عضلانی اتفاق می‌افتد که می‌تواند منجر به رشد سلول‌ها به صورت دایمی شود.

چرا خانم‌ها باید از آرژنین استفاده کنند؟

افزایش جریان خون به کمک آرژنین فقط برای پرورش و برجسته‌سازی عضلات کاربرد ندارد، بلکه مزایای دیگری هم به همراه دارد. این مکمل از افت فشار خون جلوگیری کرده و می‌تواند اکسیژن‌های بیشتری را به سلول‌های عضلانی برساند. در نتیجه انرژی شما برای انجام تمرین‌های ورزشی بیشتر می‌شود. بر اساس تحقیقات کالچ پزشکی و ورزشی آمریکا در سال ۲۰۰۸، مشخص شد که ورزشکارانی که از آرژنین استفاده می‌کنند، کاهش قابل توجهی در میزان چربی بدن و افزایش توده بدون چربی بدن به همان مقدار را تجربه کرده‌اند.

نحوه مصرف آرژنین به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

سه تا پنج گرم از آرژنین را پیش از صبحانه، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از تمرین ورزشی و قبل از خواب مصرف کنید. بااین‌حال برای اطلاع از روش دقیق‌تر مصرف آن می‌توانید با کارشناس مکمل‌های ورزشی خود مشورت کنید.

پروتئین کازئین را می‌توانید با وعده‌های غذایی روزانه‌تان مصرف کنید. این پروتئین بسیار آهسته هضم شده و مصرف آن با وعده‌های غذایی، برای مدت زمان طولانی‌ای شما را سیر نگه می‌دارد. این مکمل با توجه به ساختارش حدود ۵ تا ۷ ساعت زمان برای جذب نیاز دارد. بنابراین با توجه به زمان طولانی جذب، مصرف آن در وعده قبل از خواب که بدن در شرایط بی‌غذایی قرار می‌گیرد، بسیار ایده‌آل است. چون اسید‌های آمینه آن به کندی آزاد و جذب شده و در این مدت در اختیار بدن قرار می‌گیرند.

آمینو اسید شاخه‌دار

کاهش کلسترول

شاید فکر کنید که مصرف آمینو اسید شاخه‌دار به عنوان یک مکمل مجزا در حالی که پروتئین وی مصرف می‌کنید، عجیب و نادرست است. بااین‌حال مصرف تمامی آمینو اسیدها به عنوان یک مکمل مستقل فواید بسیاری دارد، به ویژه آمینو اسید شاخه‌دار (BACC) که برای ورزشکاران بسیار مفید است.

چرا مردان از آمینو اسید شاخه‌دار استفاده می‌کنند؟

عضله‌سازی کارکرد اصلی این مکمل است. لوسین که یکی از آمینو اسید‌های شاخه‌دار این مکمل است، نقش بسیار زیادی در رشد عضلات دارد. به همین دلیل بسیاری از مردان برای عضله‌سازی از این مکمل استفاده می‌کنند.

چرا خانم‌ها باید از آمینو اسید شاخه‌دار استفاده کنند؟

آمینو اسید شاخه‌دار علاوه بر حفظ بافت عضلات، می‌تواند به عنوان سوخت برای عضلات هم استفاده شود. همچنین این مکمل با فریب دادن مغز، می‌تواند مانع از احساس خستگی شود. بنابراین می‌توانید بیشتر ورزش کرده و خستگی را کمتر احساس کنید. لوسین موجود در این مکمل هم برای لاغری بسیار موثر است. چرا که هر چقدر میزان لوسین در بدن بیشتر باشد، مغز احساس گرسنگی را کمتر احساس خواهد کرد. لوسین همچنین متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را هم افزایش می‌دهد.

نحوه مصرف آمینو اسید شاخه‌دار به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

می‌توانید سه تا پنج گرم از این مکمل را همراه با صبحانه، قبل و پس از تمرین‌های ورزشی خود مصرف کنید. بااین‌حال مشورت با کارشناس مکمل‌های ورزشی را فراموش نکنید.

بتا آلانین

مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

بتا آلانین به ایجاد کارنوزین در بدن کمک می‌کند. بااین‌حال بدن به تنهایی نمی‌تواند بتا آلانین تولید کند، برای همین از مکمل آن برای ایجاد کارنوزین در بدن استفاده می‌شود. کارنوزین یا کارنوسین به تقویت استقامت و قدرت عضلانی کمک می‌کند.

چرا مردان از بتا آلانین استفاده می‌کنند؟

همان‌طور که گفتیم بتا آلانین با ایجاد کارنوزین در بدن منجر به افزایش توده‌های عضلانی، قدرت و استقامت می‌شود. بر اساس تحقیقات، افرادی که بدون تغییر در فعالیت بدنی خود از این مکمل مصرف می‌کنند، باز هم توده بدون چربی خواهند داشت. حال فکر کنید که همراه با مصرف این مکمل، ورزش هم بکنید، بدون شک اثرات آن چشمگیر خواهد بود.

چرا خانم‌ها باید از بتا آلانین استفاده کنند؟

زنان هم درست مانند مردان پس از مصرف بتا آلانین از افزایش توده عضلانی، قدرت و استقامت هم بهره‌مند می‌شوند. بر اساس تحقیقات، افرادی که بتا آلانین را همراه با کراتین مصرف می‌کنند، چربی‌سوزی بیشتری نسبت به افرادی که فقط کراتین مصرف می‌کنند دارند.

نحوه مصرف بتا آلانین به عنوان یکی از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها

قبل و پس از تمرین‌های ورزشی دو تا سه گرم از آن را مصرف کنید. همچنین بهتر است که با کارشناس مکمل‌های ورزشی خود پیش از مصرف بتا آلانین مشورت کنید.

مصرف مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها را جدی بگیرید

مکمل‌های ورزشی فقط مختص آقایان نیست. خانم‌ها هم می‌توانند از مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها استفاده کنند و با کمک آن‌ها فرایند عضله‌سازی برای زنان و چربی‌سوزی را سرعت بخشیده و به استقامت بالایی دست پیدا کنند. بااین‌حال پیش از مصرف مکمل های ورزشی مناسب برای خانمها بهتر است که حتما نیاز خود را بسنجید و پس از مشورت با یک کارشناس، مصرف آن‌ها را شروع کنید.

دیدگاه ها