از خواص پنیر کبابی چه می‌دانید؟

خواص پنیر کبابی برای سلامتی

آیا پنیر کبابی را می‌شناسید؟ آیا تا به حال این پنیر را در غذاهایتان استفاده کرده‌اید؟ آیا با مزه پنیر کبابی آشنایی دارید؟ آیا خواص پنیر کبابی آنقدری هست که بتواند شما را برای استفاده مداوم در رژیم غذایی روزانه متقاعد کند؟ این‌ها سوالاتی است که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بسیاری از شما احتمالا نام پنیر کبابی که با عنوان پنیر هالومی هم شناخته می‌شود را شنیده‌اید. اما ممکن است تصور کنید این پنیر هم مانند سایر پنیرها تنها یک محصول لبنی ساده است. اگر اینطور فکر می‌کنید، کاملا در اشتباهید. این پنیر خواص ویژه‌ای دارد که مهم‌ترین آن میزان پروتئین بالا در هر وعده سرو است. همین مزیت باعث شده است تا پنیر کبابی به عنوان جایگزین گوشت هم در سبد غذایی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.

داستان هالومی یا همان پنیر کبابی طولانی و جذاب است. این پنیر که اولین بار در قبرس ابداع شد، از شیر تازه گاو، گوسفند و یا بز تهیه می‌شود. هالومی هم به صورت خام و هم به صورت پخته‌شده مصرف می‌شود. البته بدون اغراق می‌توان گفت طعم پنیر کبابی در حالت پخته شده بسیار لذیذتر است.

با توجه به نقطه ذوب بالای پنیر هالومی، این پنیر قابلیت سرخ و کبابی شدن بدون ذوب شدن و از دست دادن فرم اولیه‌اش را دارد. به همین دلیل اغلب این پنیر را به صورت گریل یا کبابی برای سرو در غذاها یا به عنوان ساید بشقاب تهیه می‌کنند.

پنیر کبابی
هالومی حتی در تهیه نان شیرینی و کیک هم به کار می‌رود.

خواص پنیر کبابی

پنیر کبابی کاله سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و انواع ویتامین‌ها است. هر یک کیلوگرم از این پنیر ارزش غذایی معادل ۱۲ الی ۱۵ کیلوگرم شیر تازه گاو را دارد. این پنیر به دلیل حجم بالای شیری که در آن استفاده شده از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است که در جدول زیر مواد غذایی در هر ۱۰۰ گرم پنیر کبابی گزارش شده است.

مواد و محتویاتمقدار در هر ۱۰۰ گرم
انرژی ۳۱۳ کالری
پروتئین۲۳/۹ گرم
چربی۲۳/۵ گرم
کربوهیدرات۱/۷ گرم
کلسیم۷۹۴ میلی‌گرم
منیزیم۴۰ میلی‌گرم
فسفر۵۱۷ میلی‌گرم
سلنیم۱۲ میکروگرم
روی۳/۷ میلی‌گرم
ویتامین AIU 1073
ویتامین D8 UI
ویتامین E0.60 میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی پنیر کبابی در هر ۱۰۰ گرم

منبع غنی کلسیم و مواد معدنی

از خواص پنیر کبابی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم و فسفر است. کلسیم ماده حیاتی برای سلامت استخوان‌ها و عملکرد صحیح عضلات و اعصاب است. مقدار ۸۰ گرم از این پنیر به طرز قابل توجهی نیازهای روزانه شما به کلسیم را تامین می‌کند. کلسیم ماده معدنی است که برای تمامی رده‌های سنی اهمیت بسیار بالایی دارد. علاوه بر این موارد، مقادیر قابل توجهی از ویتامین D نیز در پنیر هالومی وجود دارد.

از دیگر خواص پنیر کبابی می‌توان به وجود مقادیر زیادی از ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A در آن اشاره کرد. در هر ۱۰۰ گرم از پنیر هالومی تازه ۱۰۷۳ واحد ویتامین A وجود دارد که این مقدار برابر با ۳۶ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A به حساب می‌آید.

سرشار از پروتئین

یکی دیگر از خواص پنیر کبابی پروتئین بالای آن است. پروتئین برای سلامتی ماهیچه‌ها، پوست و خون ضروری است. علاوه بر آن، بدن نیاز به مقادیر کافی پروتئین جهت رشد، توسعه و ترمیم سلول‌ها و بافت‌های بدن دارد. در هر ۱۰۰ گرم از پنیر هالومی ۲۳/۹ گرم پروتئین وجود دارد که معادل ۴۳ درصد نیاز روزانه بدن است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم

طبق مطالعات انجام شده خوردن منظم لبنیات پر چرب در سنین جوانی منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت و مقاومت به انسولین در بزرگسالی خواهد شد. مکانسیم و چگونگی این امر به طور کامل شناخته شده نیست. اما ممکن است تا حدی مرتبط با اثر چربی و پروتئین در کاهش سرعت هضم غذا مرتبط باشد. این مواد باعث تثبیت سطح قند خون می‌شوند. پنیر هالومی لاکتوز بسیار کمی دارد و برای افراد دیابتی نیز گزینه‌ غذایی مناسب به شمار می‌رود.

ایجاد حس سیری برای مدت طولانی‌تر

ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی یکی دیگر از خواص پنیر کبابی به شمار می‌رود. پنیر هالومی کاله که سرشار از پروتئین و چربی است کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. به طور کلی کربوهیدرات، چربی و پروتئین باعث ایجاد حس سیری در افراد خواهد شد.

جایگزین مناسب گوشت

پنیر کبابی به دلیل داشتن پروتئین بالا یک غذای کامل به شمار می‌رود. این ماده غذایی به خصوص برای افرادی که رژیم‌های گیاهی و سالم دارند جایگزینی کامل برای غذاهای گوشتی است. بسیاری از پنیرهای هالومی از مایه پنیر حیوانی تولید می‌شوند. بنابر این اگر شما نیز از دسته افراد گیاهخوار هستید، باید حین خرید پنیر کبابی برچسب مشخصات آن توجه کنید.

کاربردهای هالومی را در آشپزی

پنیر سفید رنگ هالومی بافتی لایه‌لایه دارد و در آب نمک طبیعی ذخیره می‌شود. می‌توان آن را بیشتر از یک سال در دمای -۱۸ درجه و  به صورت منجمد نگه‌داری کرد. طرز تهیه این پنیر بسیار ساده است و با روش‌های متفاوت طعم‌دار کردن پنیر کبابی می‌توانید از مصرفش لذت ببرید.

  • پنیر هالومی به دلیل بافت متراکمش، کمی شور و چرب است؛ پس وقتی از آن در پخت غذا استفاده می‌کنید، دیگر به غذا نمک نزنید یا روغن اضافه نکنید.
  • به علت چرب بودن این پنیر، بهتر است کمتر با موادغذایی دارای چربی اشباع مثل گوشت قرمز، روغن نارگیل یا هسته خرما، کره، محصولات فرآوری مانند سوسیس و کالباس یا چیپس و کلوچه مصرف شود. این پنیر با اضافه شدن به کمترین مواد غذایی، می‌تواند یک غذای کامل را بسازد.

همانطور که گفته شد شیوه‌های مصرف و موارد مصرف این پنیر بی‌انتهاست. در ذائقه ایرانی می‌توانید آن را جانشینی برای پروتئین گوشتی در نظر بگیرید و به جای گوشت قرمز، مرغ یا ماهی و میگو در خوراک یا خورشت‌ها استفاده کنید.

این نکات را هنگام کار با پنیر هالومی رعایت کنید:

  • قبل از استفاده پنیر را نیم ساعت زودتر از بخچال درآورده و در دمای محیط یخ‌زدایی کنید. آن را به اندازه دلخواه برش بزنید.
  • اگر خواستید هالومی را سرخ کنید نیازی به اضافه کردن روغن به ماهیتانه نیست. دو طرف هالومی را در ماهیتابه نچسب  روی حرارت متوسط ​​سرخ کنید تا بافت ترد و رنگ طلایی قهوه ای پیدا کند. نگران دود کردن قطعات پنیر هنگام حرارت دیدن نباشید، این مسئله طبیعی است.
  • برای پختن پنیر کبابی داخل خورشت یا سوپ، آن را به اندازه دلخواه برش زده و سپس داخل غذا اضافه کنید. در صورت تمایل به پخت داخل فر، پنیرها را داخل ظرف پیرکس بچینید و با کمی روغن زیتون آغشته کنید. اجازه دهید پنیر ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزند تا وقتی که لبه‌های آنها قهوه‌ای شود.
  • برای کباب کردن پنیر هالومی، سطح آن را به روغن زیتون آغشته کرده و به سیخ بکشید و روی حرارت زیاد به مدت ۵ دقیقه کباب کنید.
خواص پنیر کبابی
هالومی یکی از معدود پنیرهای دارای نقطه ذوب بالا و مناسب گریل کردن است.

اما کاربردهای هالومی به خصوص نوع گریل شده یا کباب شده آن بسیار فراوان است. می‌توانید این پنیر خوشمزه را به انواع سالاد اضافه کنید یا لابه‌لای ساندویچ بگذارید، بخصوص اگر موزارلا پیدا نکردید. اگر گیاهخوار هستید آن را جایگزین گوشت کرده و با اضافه کردن سبزیجاتی مثل بادمجان کبابی، گوجه و خیارشور و سس دلخواهتان به عنوان همبرگری گیاهی میل کنید.

فکر خوبی است که کنار نیمرو و برای خالی نبودن جای عریضه، پنیر کبابی را هم بگذارید تا صبحانه پر ملات‌تری شود. از دیگر دستورهایی که می‌توانید آن را با پنیر هالومی کبابی خوشمزه‌تر کنید، سیب‌زمینی پنیری است. در نهایت، هالومی به عنوان دورچین غذاهای مختلف، همراه با سبزیجات کبابی خوشمزه خواهد بود.

آیا مصرف پنیر کبابی برای تمامی افراد مناسب است؟

علی‌رغم خواص بالای پنیر کبابی مصرف این ماده غذایی برای تمامی افراد توصیه نمی‌شود. از جمله این افراد می‌توان به کسانی که به شیر حساسیت دارند و یا گیاه‌خواران اشاره کرد. از لحاظ غذایی تفاوت چندانی میان انواع مختلف پنیر هالومی وجود ندارد. اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید ممکن است هضم هالومی گوسفندی یا بزی برایتان آسان‌تر باشد.

هالومی سرشار از نمک است. بنابراین اگر در حال حاضر مجبور به پرهیز نمک هستید توصیه می‌کنیم از مصرف این ماده غذایی اجتناب کنید. در صورتی که رژیم غذایی خاصی را زیر نظر مشاور تغذیه رعایت می‌کنید قبل از مصرف هالومی با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

پنیر هالومی یکی از خوش‌طعم‌ترین پنیرهای دنیاست. از جمله خواص پنیر کبابی می‌توان به وجود مقادیر زیاد پروتئین، انواع چربی مفید و مواد معدنی آن اشاره کرد. این پنیر به دلیل بافت نرم و مزه بی‌نظیر خود به گزینه‌ای مناسب در تهیه انواع غذاهای گوشتی و غیر گوشتی تبدیل شده است. پنیر کبابی اولیه از ترکیب شیر گوسفند و بز تهیه شده است.

امروزه تولیدکنندگان پنیر هالومی با توجه به الگوی مصرفی خریدارانشان تغییراتی در ترکیبات این پنیر به وجود آورده‌اند. پنیر کبابی شرکت کاله که با شیر تازه گاو تهیه شده در دو نوع قالبی و وکیوم به بازار عرضه شده است. افزوده شدن نعناع بر روی سطح این پنیر طعم دل‌پذیر آن را دو چندان کرده است. این پنیر را می‌توانید تا مدت ۶ ماه در فریزر نگه‌داری کنید. با قرار دادن پنیر کبابی در لیست مواد اولیه مورد کاربرد در طول هفته از خواص بی‌نظیر این محصول لبنی می‌توانید بهره‌مند شوید. این مورد را به خصوص اگر علاقه چندانی به طعم گوشت ندارید، بیشتر مدنظر قرار دهید.

دیدگاه ها