همیشه خسته‌اید؟ تنگی نفس دارید؟ بی‌حوصله‌اید؟ این مطلب را بخوانید

کار زیاد، هوای آلوده یا ساعت‌ها در ترافیک ماندن، ممکن است علت خستگی شما باشد، گاهی کمبودهای بدنتان شما را خسته، بی‌حوصله و کم‌انرژی کرده و نفس کشیدن عادی را برایتان به یک چالش تبدیل می‌کند.

وضعیت جسمی و روانی شما، می‌تواند بر میزان انرژی‌تان تاثیر بگذارد. در ادامه این مطلب، دلایل شایع خستگی هر روزه را مطرح کرده و پیشنهاداتی را برای بالا بردن انرژی‌تان با شما در میان می‌گذاریم. 

علت خستگی ؛ کمبود ویتامین B12 

ویتامین‌های گروه B نه تنها در بهبود خلق و خو و آرامش شما نقش مهمی بازی می‌کنند، بلکه می‌توانند انرژی‌تان را بیشتر کرده و شما را از خستگی مداوم نجات دهند.

متخصصان می‌گویند کسانی که به اندازه کافی، ویتامین B12 به بدنشان می‌رسانند، حتی در صورت زیاد بودن زمان کار و فعالیت‌شان، چندان احساس خستگی نمی‌کنند. به همین دلیل است که آنها، مصرف مداوم تخم‌مرغ، شیر، ماهی و گوشت را توصیه می‌کنند و معتقدند که نباید برنج را هم به طور کامل از سبد تغذیه حذف کرد.

گذشته از این، در صورت تامین نشدن نیاز بدن به این ویتامین، تزریق آمپول حاوی آن و مصرف روزانه قرص‌های مکمل را نیز به عنوان راهی برای خلاص شدن از خستگی مفرط، پیشنهاد می‌کنند.

علت خستگی ؛ مصرف زیاد قند و شکر 

شاید نوشیدن یک لیوان آب پرتقال، بخاطر قند بالایی که دارد، چند دقیقه‌ای شما را سر حال بیاورد، اما اگر به مصرف خوراکی‌های شیرین عادت کنید، نه تنها با مصرف آنها انرژی‌تان بیشتر نمی‌شود، بلکه احساس خستگی، هر روز بیشتر در وجود شما ریشه می‌دواند.

افزایش وزن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت، تنها بخشی از مشکلاتی است که عادت به مصرف خوراکی‌های شیرین، برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که نه تنها مصرف مواد قندی را کم کنید، بلکه با پرهیز از مصرف بی‌رویه کربوهیدرات‌های ساده، توان بدنتان برای به تعادل رساندن قند خون را کاهش ندهید.

افسردگی

اگر مضطرب باشید و آشفتگی ذهنی رهایتان نکند، یا اینکه غمزده و افسرده باشید، احتمالا بیشتر احساس خستگی می‌کنید و حتی با استراحت کردن هم خستگی‌تان کم نمی‌شود.

روانپزشک‌ها معتقدند که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که جسم ما را آزار می‌دهند، حاصل وضعیت روانی‌مان هستند و اگر برای سالم نگه‌داشتن روانمان تلاش نکنیم، نمی‌توانیم به داشتن جسمی سالم هم امیدوار باشیم.

کم‌کاری تیروئید

میزان ترشح هورمون تیروئید در بدن شما، تاثیر زیادی بر وضعیت بدن شما می‌گذارد. به گفته متخصصان کسانی که کم‌کاری تیروئید را درمان نمی‌کنند، نه تنها هر روز چاق‌تر می‌شوند، بلکه سیستم ایمنی بدنشان هم ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

احساس همیشگی سرما، خشکی پوست و نازک شدن موها، از دیگر عوارضی هستند که این اختلال با خود به همراه می‌آورد. اما نگران نباشید! حتی اگر در آزمایش خون شما، مشخص شد که به این مشکل مبتلا هستید، با دارو درمانی، می‌توانید وضعیت ترشح هورمون تیروئید در بدنتان را کنترل کنید.

اختلالات هورمونی

تنها هورمون تیروئید نیست که کم یا زیاد بودنش می‌تواند بر توان جسمی شما تاثیر بگذارد. اگر مرد باشید و سطح هورمون تستسترون در بدنتان پایین باشد، احساس خستگی، همیشه همراه شما خواهد بود.

فرقی نمی‌کند که زن باشید یا مرد، ترشح ناکافی هورمون کورتیزول هم، فارغ از جنسیت شما، می‌تواند برایتان دردسرساز شود. در خانم‌ها هم ترشح ناکافی هورمون پروژسترون، می‌تواند زمینه را برای خستگی مفرط و نوسانات خلق و خو فراهم کند.

علت خستگی

۱۰ راه طبیعی برای بالا بردن انرژی

اگر همه راه‌های گفته‌شده را رفته‌اید و هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، این تغییرات را در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید:

  • سر ساعت بخوابید و سر ساعت بیدار شوید
  • صبحانه را فراموش نکنید
  • اضطراب‌تان را کنترل کنید
  • بدنتان را بیشتر حرکت دهید
  • سیگار نکشید
  • از خستگی به قهوه پناه نبرید
  • مواد غذایی طبیعی و بدون افزودنی مصرف کنید
  • بیشتر آب خالص بنوشید
  • با دوستان پرانرژی معاشرت کنید
  • بین روز ۲۰ دقیقه چرت بزنید

دیدگاه ها