علل و راه‌های طبیعی درمان سفیدی مو

در این مقاله قصد داریم در مورد پیری زودرس صحبت کنیم. پیدا شدن موهای سفید به خصوص برای جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال، ممکن است سن آن‌ها را بسیار بیشتر از آن چه که هست، نشان دهد. وقتی رنگدانه‌های مو کاهش پیدا کند، مو به رنگ خاکستری دیده شده و وقتی که به طور کامل رنگدانه‌ای وجود نداشته باشد، مو سفید می‌شود. با این که هنوز علت دقیق این موضوع مشخص نشده است اما این اتفاق ممکن است به خاطر عوامل ژنتیکی، سوءتغذیه، نوسان هورمونی، سیگار کشیدن، آلودگی، استرس، استفاده از مواد نامناسب برای مو و بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی حاد، سینوزیت و مشکلات تیروئیدی رخ دهد. با ما همراه باشید تا علل و راه‌های طبیعی برای درمان سفیدی مو را بررسی کنیم. قسمت دوم این مقاله را می‌توانید اینجا مطالعه کنید.

علت سفیدی مو

سفید شدن مو به خاطر ماده‌ای به نان ملانین رخ می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ای است که با افزایش سن کاهش یافته و مو به رنگ خاکستری و در نهایت به طور کامل متوقف و مو سفید می‌شود. 

درمان سفیدی مو

ژنتیک

ژنتیک یک عامل غالب در پیدایش موهای سفید است. سفیدی مو برای برخی از افراد، ممکن است تا قبل از ۲۰ سالگی هم رخ دهد. این موضوع تا حد زیادی به ژنتیک آن فرد برمی‌گردد.

کمبود ملانین

همان طور که گفتیم در اکثر موارد کمبود ملانین عامل اصلی سفید شدن مو است. تولید ملانین بستگی به تغذیه مناسب و مکمل‌های پروتئین دارد. کمبود مواد مغذی باعث می‌شود ملانین به مقدار کمتر از حد قابل قبول به موها برسد.

هورمون‌ها

هورمون‌های شما تاثیر زیادی روی رنگدانه‌های موی شما دارند. عدم تعادل هورمونی باعث می‌شود که موهای شما سفید شود.

بیماری

بعضی از بیماری‌ها ممکن است باعث کاهش رنگدانه‌های مو شوند. کمبود ویتامین B12 یا مشکلات غده تیروئید و هیپوفیز از این قبیل هستند.

استرس

استرس هم می‌تواند یکی از دلایل سفید شدن مو باشد. پس هر چه سطح استرس زیادتری را تحمل کنید احتمال اینکه موهای شما زودتر سفید شود هم بیشتر می‌شود.

مواد شیمیایی

گاهی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون‌ها و رنگ مو‌های شیمیایی منجر به عفونت‌های آلرژیکی و سفیدی مو می‌شود.

عوامل خارجی

تغییرات در رنگ موی شما ممکن است به دلیل عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص رخ دهد. در حقیقت این عوامل روند پیری را تسریع می‌بخشد.

بر اساس تحقیقات انجام شده روی فولیکول‌های مو کشف شد که فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن تولید می‌کنند که در طول زمان انباشته شده و مو را خاکستری در نهایت سفید می‌کنند؛ بنابراین با از بین بردن این تجمع، ممکن است موهای شما رنگ طبیعی خود را به دست آورد.

آیا می‌توانیم مانع سفید شدن مو شویم؟

این که موهای خاکستری و سفید را بتوان به سیاه تبدیل کرد، تا حد زیادی وابسته به علت سفید شدن مو است. اگر ژنتیک مسئول باشد، هیچ راهی برای بازگشت وجود ندارد. اگر علت سفیدی مو، یک مشکل بهداشتی پایه باشد، مشاور یا دکتر بهترین گزینه است که شما را راهنمایی کند. اما با این حال هیچ تضمینی برای سیاه شدن مو وجود ندارد. گاهی اوقات هورمون درمانی می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه شود.

راه‌های طبیعی برای درمان سفیدی مو و جلوگیری از آن

روغن نارگیل

انگور فرنگی هندی یا آمله با روغن نارگیل

انگور فرنگی غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این روغن خاصیت ضدپیری داشته و برای درمان سفیدی مو موثر است. علاوه بر مصرف خوراکی، می‌توانید روغن آمله یا پالپ آن را به مو‌هایتان بمالید.

مواد لازم

  • ۴ عدد انگور هندی
  • ۱ فنجان روغن نارگیل

۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۴۵ قیقه

طرز تهیه

مقداری روغن نارگیل را در یک تابه بریزید. کمی آمله‌ خشک و اگر در دسترس ندارید پودر آمله را در روغن بجوشانید تا بسوزد و زغال‌مانند شود‌. اجازه دهید روغن سرد شود سپس آن را روی موها و پوست سرتان بمالید. بگذارید مواد یک شب یا حداقل یک ساعت روی موهایتان بماند ‌و سپس آن را بشویید. این کار را حداقل یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

چای سیاه

چای سیاه

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه
  • ۱ فنجان آب

۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۱ ساعت

طرز تهیه

چای سیاه را در ۱ فنجان آب جوش دم کنید. چای را کنار بگذارید تا سرد شود. چای را روی سرتان بریزید و خوب ماساژ دهید سپس سرتان را با شامپو بشویید. چای می‌تواند ماده راحتی برای درمان سفیدی مو باشد.

برگ کاری

برگ کاری

برگ‌ کاری به افزایش رنگدانه‌ها و درمان سفیدی مو کمک می‌کند. این روغن وقتی با روغن نارگیل مخلوط شود، ماسک موی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

مواد لازم

  • یک مشت برگ کاری
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۴۵ دقیقه

طرز تهیه

مقداری برگ تازه‌ کاری را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید تا سیاه شود، سپس روغن آن را جدا کرده و روی سرتان ماساژ دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل و آبلیمو

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

۲ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه

طرز تهیه

دو قاشق چای‌خوری آبلیمو را با مقدار کافی روغن نارگیل مخلوط کنید. محلول را به موهایتان بمالید و روی پوست سرتان ماساژ دهید.

دیدگاه ها