طرز تهیه سمبوسه آبادانی به سبک خیابانی با سس مخصوص

طرز تهیه سمبوسه آبادانی
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

این روزها سمبوسه به انواع مختلف و متنوعی درست می‌شود. از سمبوسه گوشت و قارچ گرفته تا سمبوسه پیتزایی و سمبوسه مرغ و ذرت تا حتی سمبوسه گیاهی با سبزیجات. اما هرچقدر هم که پای تنوع به میان بیاید، هیچ چیز جای سمبوسه اصل آبادان را نمی‌گیرد. سمبوسه‌ای که تنها یک عدد از آن کافی است تا تمام عطر و بوهای جنوب کشور و گرمای شط و مهمان‌نوازی مردمانش را به ذهنمان سرازیر کند. پس با این مطلب همراه باشید تا طرز تهیه سمبوسه آبادانی به سبک خیابانی را باهم بیاموزیم.

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه آبادانی

  • سیب‌زمینی متوسط ۴ عدد
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • جعفری تازه ۱ دسته
  • گشنیز تازه ۱ دسته
  • ادویه کاری ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • سیر ۱ حبه
  • نمک و فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
  • روغن مخصوص سرخ کردنی به میزان لازم
  • نان لواش یا ماشینی به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه آبادانی

۱. پختن سیب‌زمینی‌ها

در اولین مرحله از مراحل پختن سمبوسه به سبک آبادانی، لازم است سیب‌زمینی‌ها را بپزید. این کار را می‌توانید به دو روش انجام بدهید:

در روش اول، سیب‌زمینی‌ها را خوب بشویید و به همراه آب و نمک، آب‌پز کنید. پس از پختن سیب‌زمینی‌ها، برای اطمینان حاصل کردن از پختن آن‌ها، یک چنگال را تا نیمه در سیب‌زمینی‌ها فرو کنید. چنانچه چنگل به راحتی در سیب‌زمینی فرو رفت، نشانه این است که سیب‌زمینی‌های شما پخته‌اند و می‌توانید آن‌ها را از روی حرارت بردارید. اجازه بدهید تا سیب‌زمینی‌ها قدری از حرارت بیفتند، سپس آن‌ها را پوست بکنید.

سیب زمینی آب پز

نکته: بهترین زمان برای کندن پوست سیب‌زمینی‌ها، هنگامی است که هنوز گرم هستند، اما دست را نمی‌سوزانند. چنانچه سیب‌زمینی‌ها پس از پختن به صورت کامل سرد بشوند، کندن پوست آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

همچنین می‌توانید ابتدا سیب‌زمینی‌ها را پوست بکنید، به صورت تکه‌های بزرگ خرد کرده و با آب و نمک آب‌پز کنید. در این روش، سیب‌زمینی‌های شما زودتر می‌پزند.

۲. درست کردن پیاز داغ

در طول مدتی که سیب‌زمینی‌ها در حال پختن هستند، در یک ظرف دیگر پیاز داغ درست کنید.

برای انجام این کار، پیازها را به صورت ریز خرد کنید، سپس روی حرارت متوسط قرار بدهید. سیر را هم رنده کرده و همراه با پیازها و کمی روغن و نمک و ادویه‌ها (پودر کاری، زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز) تفت بدهید.

پس از اینکه پیازها سرخ و شفاف شدند، جعفری‌ها و گشنیزها را هم خرد کرده و به پیازها اضافه کنید تا قدری سرخ بشوند و آب موجود در آن‌ها کشیده شود. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. پیازهای سرخ شده و سیب‌زمینی‌ها را به یک ظرف مناسب انتقال داده و تمام مواد را به وسیله یک گوشت‌کوب با هم بکوبید تا طعمشان به خرد هم برود.

۳. پیچیدن سمبوسه‌ها

حالا نوبت به پیچیدن سمبوسه‌ها می‌رسد که از نظر بسیاری، سخت‌ترین مرحله در تهیه سمبوسه محسوب می‌شود و به همین خاطر، قید درست کردن سمبوسه‌هایی ترد و خوشمزه را در خانه می‌زنند. با این حال پیچیدن سمبوسه اصلا کار دشواری نیست و فقط به کمی مهارت نیاز دارد.

برای این کار، نان‌های لواش را به صورت نوارهایی مستطیلی به عرض حداقل ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر ببرید. حتما از نان‌های لواش نرم و خمیری استفاده کنید،‌ یا اگر جنس نان شما تازه و ترد است، ابتدا به آن‌ها آب بپاشید و بگذارید کمی بمانند تا نرم بشوند. ترد بودن زیاد نان لواش، باعث شکننده شدن آن شده و در نتیجه پیچیدن سمبوسه‌ها را برای شما دشوار می‌کند.

پیچیدن سمبوسه

یک نوار مستطیلی شکل نان را روی سطح میز کار خود قرار بدهید و عرض آن را به سمت طول نوار برگردانید تا یک قیف مثلثی شکل بسازید. داخل مثلث را با مواد سمبوسه پر کنید. سپس ادامه نان را به همان شکل مثلثی، دور خود بپیچید تا سمبوسه شما شکل بگیرد.

نکته: برای پیچیدن سمبوسه‌ها، به جای نان لواش یا ماشینی می‌توانید از خمیر یوفکا استفاده کنید.

۴. سرخ کردن سمبوسه‌ها

پس از پیچیدن همه سمبوسه‌ها، روغن مایع مخصوص سرخ کردنی را در یک ظرف گود ریخته و روی حرارت قرار بدهید. پس از اینکه روغن کاملا داغ شد، سمبوسه‌ها را یکی‌یکی به روغن اضافه کرده و تا زمان ترد و طلایی شدن، سرخ کنید.

سرخ کردن سمبوسه ها

سپس سمبوسه‌ها را از روغن خارج کرده و روی توری یا دستمال مخصوص قرار بدهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود. حالا می‌توانید این سمبوسه‌های خوشمزه به روش آبادانی را با تزیین سبزی جعفری و در کنار انواع سس مثل سس تند و شیرین تایلندی (سس چیلی تای) یا سس تمر هندی جنوبی که در ادامه آموزش می‌دهیم، سرو کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه سس تمر هندی مخصوص سمبوسه

  • تمر هندی ۱٫۴ بسته
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه ۱٫۴ پیمانه
  • فلفل قرمز ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • گشنیز تازه یا خشک ۰٫۵ قاشق چای‌خوری
  • سیر ۱ حبه
  • نمک به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سس تمر هندی مخصوص سمبوسه

۱. عصاره‌گیری

برای تهیه این سس تمر هندی خوشمزه، ابتدا باید تمرهای هندی را عصاره‌گیری کنید. برای این کار، ۱٫۴ بسته تمر هندی را در یک کاسه ریخته و به آن ۱ پیمانه آب جوش اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا تمر هندی‌ها کاملا در آب حل بشوند، سپس برای عصاره‌گیری بهتر به آن نیم ساعت زمان بدهید.

سس تمر هندی

۲. مخلوط کردن

پس از گذشت این مدت، تمر هندی‌ها را آبکش کنید تا پوست و هسته آن‌ها جدا شود. آب تمر هندی را به همراه مواد دیگر، در مخلوط کن ریخته و تا زمان یکدست شدنشان مخلوط کنید.

نکته: می‌توانید به جای رب گوجه‌فرنگی، از ۱ عدد گوجه‌فرنگی متوسط تازه استفاده کنید.

در ادامه، مواد را در یک قابلمه با اندازه مناسب ریخته و روی حرارت متوسط گاز قرار بدهید. ترکیب را تا زمان غلیظ شدن سس، مدام هم بزنید. سپس مواد را از روی گاز بردارید و پس از سرد شدن، در کنار غذاهایی مثل انواع سمبوسه و پیراشکی، مثل پیراشکی سوسیس یا پیراشکی گوشت و قارچ سرو کنید.

سوالات متداول در طرز تهیه سمبوسه آبادانی

در این مطلب با طرز تهیه سمبوسه آبادانی همراه با سس تمر هندی مخصوص آن آشنا شدیم. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص پخت این غذای جنوبی خوشمزه پاسخ می‌دهیم.

سمبوسه آبادانی اصل از چه موادی تشکیل می‌شود؟

سمبوسه جنوبی اصل به صورت کاملا ساده تهیه شده و از ترکیب سیب‌زمینی، پیاز داغ، جعفری و گشنیز تشکیل می‌شود.

سبزی سمبوسه چیست؟

جعفری و گشنیز تازه، دو سبزی اصلی سمبوسه را تشکیل می‌دهند. همچنین برای طعم‌دهی بهتر می‌توانید پیازچه را هم به این ترکیب اضافه کنید.

طرز تهیه سمبوسه پیتزایی چیست؟

سمبوسه پیتزایی با مواد تشکیل‌دهنده پیتزا مثل انواع سوسیس و کالباس، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای و قارچ و ذرت تهیه می‌شود.

دیدگاه ها