طرز تهیه فلافل بندری اصل به سبک ساندویچی

طرز تهیه فلافل بندری
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

فلافل و سوسیس بندری برای ایرانیان، به ویژه مردم جنوب، چیزی بیش از یک غذا هستند. این غذاهای خیابانی خوشمزه با فرهنگ جنوب ایران عجین شده‌اند و حتی توانسته‌اند پیوندی بین ایران و کشورهای حوزه مدیترانه ایجاد کنند. اما شاید برایتان جالب باشد که ساندویچی‌های جنوب ایران ترکیبی از این دو غذا را در قالب ساندویچ ارائه می‌دهند که بسیار خوشمزه است. پس در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه ساندویچ فلافل بندری اصل را به سبک ساندویچی‌ها مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل بندری اصل

  • نخود ۴۵۰ گرم
  • سوسیس به مقدار لازم
  • پیاز ۴ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • پودر زیره ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری خشک ۱ قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز نصف قاشق غذاخوری
  • روغن ۱ فنجان
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • رب گوجه برای فلافل به مقدار لازم

طرز تهیه فلافل بندری اصل

۱. تهیه و پخت فلافل

اولین مرحله از طرز تهیه فلافل بندری این است که نخود را حداقل یک شب قبل از تهیه این غذا با آب خنک خیس کنید و هر ۶ تا ۷ ساعت آب آن را عوض کنید.

بعد از یک روز خوب آب آن را بگیرید و با چرخ گوشت یا غذاساز، نخودها را خوب خمیر کنید بعد سیر و پیاز رنده شده که آب آن را گرفته‌اید و ادویه‌ها را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید.

نکته مهم: اگر فکر می‌کنید مخلوط شما هنگام سرخ کردن حالت خود را از دست می‌دهد، می‌توانید یک سیب زمینی پخته یا یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید.

اکنون نوبت آن رسیده که فلافل بندری را آماده کنید برای این کار یک قاشق از خمیر فلافل خود را بردارید و از آن یک توپ در دست خود درست کنید. باید آن را کمی فشار دهید تا شبیه یک سکه ضخیم شود. هر چند وقت یکبار دست‌های خود را خیس کنید تا این روند آسان‌تر شود.

اجازه دهید روغن در یک تابه عمیق به دمای جوش برسد و سپس گلوله‌های فلافل را در روغن غرق کنید و حدود ۳ دقیقه صبر کنید تا رنگ طلایی فلافل براق شود.

روغن اضافی را با دستمال کاغذی بگیرید. از نان و سبزیجات تازه مانند گوجه فرنگی و پیاز می‌توانید برای تهیه ساندویچ فلافل در کنار کمی خیارشور، کاهو استفاده کنید و در نهایت با مقداری سس مخصوص ساندویچ را کامل کرده و میل کنید. اگر دوست دارید فلافل لبنانی را هم یاد بگیرید می‌توانید طرز تهیه فلافل لبنانی را هم در کتاب کاله بخوانید.

۲. آماده کردن سوسیس بندری

برای تهیه سوسیس بندری کافی است سوسیس را که خرد کرده‌اید در پیازی که رشته‌ای خرد شده و سرخ کرده‌اید بریزید و بگذارید کاملا تفت بخورد بعد رب را اضافه کنید و به همراه نمک، فلفل و مقدرای آب اجازه دهید بپزد. طرز تهیه سوسیس بندری را با جزییات می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

۳. آماده کردن ساندویچ فلافل بندری

تهیه و پخت فلافل کاری نسبتا ساده است اما نیاز دارد که دو غذا را جدا تهیه کنید و بعد این دو را در قالب ساندویچ با هم ترکیب کنید و با کمک خیارشور و گوجه و البته کاهو و سس تزیین کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه فلافل بندری

برای افرادی که دنبال تنوع هستند و می‌خواهند از ترکیب دو غذا یک غذای خوشمزه و در عین حال ساده درست کنند. قطعا فلافل بندری بسیار مناسب است. اما خوب است برای تهیه این غذای ترکیبی نکات و فوت‌وفن‌های زیر را رعایت کنید.

نکاتی برای تهیه فلافل

طرز تهیه فلافل بندری

نکات زیر را باید برای تهیه هر نوع فلافل در نظر بگیرید:

  • آماده سازی نخود

حتما از نخود خشکی که یک شب خیس شده استفاده کنید تا نفخ نخود به خوبی گرفته شود و نخود نرم‌تر شده و راحت‌تر بپزد. استفاده از نخود کنسرو شده بافتی مشابه نخواهد داشت و پس از مخلوط شدن با تمام مواد، خیس می‌شود.

  • نکاتی برای مایه فلافل

قرار دادن فلافل در یخچال قبل از سرخ کردن به خشک شدن رطوبت اضافی آن کمک می‌کند بنابراین باعث می‌شود حاصل کارتان یک فلافل بهتر باشد.

اگر خمیر فلافل شما سفت شده باشد می‌توانید مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید اما اگر خیلی شل شده باشد آرد نخود گزینه مناسبی است. و اگر حین سرخ شدن فلافل از هم پاشید یا ترک خورد احتمالا یا مواد خیلی درشت یا شل تهیه شده است.

  • راز فلافل نرم و تند و سفت نشدن فلافل

اگر دوست دارید بافت فلافل شما خیلی سفت نباشد و نرم و ترد شود بهتر است سیب زمینی به آن اضافه کنید هر چند فلافل اصل نه سیب زمینی دارند نه تخم مرغ.

نکاتی برای تهیه سوسیس بندری

برای تهیه سوسیس بندری هم باید نکاتی را در نظر بگیرید که بیشتر مربوط به انتخاب سوسیس، اهمیت فلفل و البته نقش رب در این غذاست که همه فوت‌وفن‌های تهیه سوسیس بندری را در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها