طرز تهیه برنج سرخ شده به سبک رستوران‌های چینی

طرز تهیه برنج سرخ شده
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

تنوع غذاهای آسیایی بسیار زیاد است و شهرت آن‌ها در دنیا انکارنشدنی است. همه جا رستوران‌های چینی به چشم می‌خورد و از رستوران‌های لوکس و گران محسوب می‌شود. اما برای خوردن یکی از محبوب‌ترین غذاهای چینی یعنی برنج سرخ شده لازم نیست حتما به این رستوران بروید امروز طرز تهیه آن را به شما آموزش می‌دهیم.

این غذای خوشمزه ترکیبی از برنج دانه بلند، مخلوط نخود، هویج و پیاز به همراه تخم مرغ همزده است که همه با هم مخلوط شده‌اند.

مواد لازم برای تهیه برنج سرخ شده

  • برنج دو پیمانه
  • آب چهار پیمانه
  • هویج (خرد شده) دوسوم پیمانه
  • نخودفرنگی نصف پیمانه
  • روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • سس سویا به مقدار لازم
  • روغن کنجد به مقدار لازم
  • پیازچه به مقدار لازم

طرز تهیه برنج سرخ شده

مرحله اول

برنج پاک‌‌شده و شسته را در قابلمه بریزید، چهار پیمانه آب را به آن اضافه کنید و بگذارید بجوشد. بعد از آنکه جوشید درب آن را ببندید و حدود ۲۰ دقیقه بپزید. می‌توانید با استفاده از طرز تهیه برنج کته آن را تهیه کنید.

مرحله دوم

هویج خرد شده را در قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید، جوری که کامل روی آن را بپوشاند.

مرحله سوم

نخودفرنگی را هم بپزید تا کمی نرم شود، یا از کنسرو آماده استفاده کنید.

مرحله چهارم

داخل ماهیتابه ترکیب روغن‌های زیتون و کنجد را بریزید، هویج‌ها و نخودفرنگی را در آن تفت دهید و سپس برنج پخته‌شده را هم اضافه کنید.

مرحله پنجم

تخم مرغ را اضافه کنید؛ سریع هم بزنید تا تخم مرغ‌ها با سبزیجات مخلوط شوند.

مرحله ششم

مقداری سس سویا برای طعم‌دار کردن روی آن بریزید و خوب هم بزنید تا به طور یکنواخت به همه جای آن برسد.

مرحله هفتم

مواد را خوب تفت دهید و به مقدار مناسب و دلخواه سس سویا استفاده کنید (مراقب باشید مقدار آن زیاد نشود چون باعث شوری می‌شود).

مرحله هشتم

بعد از آن‌که به خوبی مواد را مخلوط کرده و تفت دادید آن‌ را در ظرف دلخواه سرو کنید و مقداری پیازچه خرد شده برای تزیین روی آن بریزید.

نکات مهم و فوت‌وفن‌ها

چاشنی؛ آری یا خیر

شاید دلتان بخواهد چاشنی‌های دیگری هم به این غذا اضافه کنید اما به خاطر داشته باشید اصل این غذا به جز نمک چاشنی خاصی ندارد چون معتقدند تمام طعم این غذا باید از مواد سرخ شده به دست بیاید.

با این حال، این که آیا برنج سرخ شده را مزه‌دار کنیم یا نه، واقعا یک موضوع ترجیح شخصی است.

تخم مرغ جداگانه یا همراه با بقیه مواد!

به خاطر داشته باشید اصل این غذا همراه با تخم مرغ است، اما در پاسخ به این سوال که تخم مرغ به صورت جدا تفت داده شود یا همراه دیگر مواد، بهتر است به اصل غذا پایبند باشید.

نکات دیگر

  • به این غذا می‌توانید گوشت یا مرغ پخته شده و خرد شده هم در مرحله تفت دادن اضافه کنید.
  • در میزان سس سویایی که به این غذا اضافه می‌کنید، مراقب باشید چون زیادی آن باعث شور شدن غذایتان می‌شود.

برنج سرخ شده در تاریخ

برنج سرخ شده نوعی برنج پخته از فرهنگ غذای چین است که در ووک یا ماهیتابه سرخ می‌شود و معمولا با موادی مانند تخم مرغ، سبزیجات، غذاهای دریایی یا گوشت مخلوط می‌شود یا می‌تواند فقط با ترکیبی از سبزیجات پخته شود.

در کشور چین این غذا را معمولا به تنهایی یا به عنوان ساید یا همراه با غذای دیگری می‌خورند. برنج سرخ شده جزء محبوب‌ترین غذاهای آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و برخی از غذاهای جنوب آسیا و همچنین یک غذای اصلی ملی اندونزی است. به عنوان یک غذای خانگی، این نوع برنج را معمولا با مواد باقی‌مانده از غذاهای دیگر تهیه می‌شود.

گفته می‌شود برنج سرخ شده برای اولین بار در طول سلسله سوئی در چین ایجاد شده است و به این ترتیب همه غذاهای مشابه این احتمالا ریشه‌شان به غذای چینی برمی‌گردد.

برنج سرخ شده یک غذای رایج خیابانی در آسیا است طوری که در برخی از کشورهای آسیایی، رستوران‌های کوچک، فروشندگان خیابانی و دستفروشان دوره‌گرد در سرو این غذاتخصص دارند.

دیدگاه ها