طرز تهیه تاس کباب با گوشت به روش مجلسی با طعم عالی

طرز تهیه تاس کباب با گوشت
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

تاس کباب از جمله غذاهای ایرانی است که قدمتی طولانی داشته و از زمان‌های دور، در استان‌های مختلف با راه و روش‌های گوناگون تهیه می‌شده است. جالب است که بداند این غذا، از جمله غذاهای سالم هم محسوب می‌شود؛ چرا که در طبخ آن روغن خیلی کمی به کار می‌رود. تاس کباب را می‌توان به روش‌های مختلف با گوشت یا با مرغ تهیه کرد. در این مطلب با طرز تهیه تاس کباب با گوشت به روش آسان و اصیل آن آشنا شوید.

مواد لازم برای طرز تهیه تاس کباب با گوشت

  • گوشت گوسفندی یا گوساله ۳۵۰ گرم
  • دنبه (در صورت تمایل) ۵۰ تا ۱۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • سیب‌زمینی ۲ عدد
  • هویج ۲ عدد
  • گوجه‌فرنگی ۲ تا ۳ عدد
  • به (در صورت تمایل) ۱ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • گرد غوره ۱ قاشق چای‌خوری
  • برگ بو ۲ عدد
  • آلو بخارا یا برگه زردآلو (در صورت تمایل) به میزان لازم
  • دارچین ۱٫۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
  • سیر ۲ تا ۳ حبه

مراحل طرز تهیه تاس کباب با گوشت

۱. آماده کردن و ترتیب قرار دادن مواد در قابلمه

طرز تهیه تاس کباب با گوشت بسیار ساده است و به زمان آماده‌سازی بسیار کمی احتیاج دارد. برای تهیه این غذای سنتی ایرانی، کافی است ابتدا مواد اولیه را آماده کرده و پیاز، سیب‌زمینی، هویج و به را بشوید و پوست بکنید.

پیازها را به صورت خلالی درشت خرد کرده و کف ظرف موردنظرتان برای تهیه تاس کباب بریزید. سپس گوشت و در صورت تمایل، دنبه را هم به قطعات درشت خرد کرده و روی پیازها بچینید. برگ بوها و سیرها را هم برای طعم‌دهی بهتر، لابه‌لای گوشت‌ها قرار بدهید.

نکته ۱: برای انتخاب گوشت تاس کباب، می‌توانید از انواع گوشت قرمز یا سفید، مثل گوشت گوسفندی یا گوساله، گوشت شتر یا شترمرغ و نیز گوشت مرغ استفاده کنید. با این حال گوشت تکه‌ای خورشتی یا ماهیچه، برای طبخ تاس کباب بهترین گزینه است.

گوشت خورشتی

نکته ۲: وجود به، طعمی شیرین و ملس به تاس کباب شما می‌دهد. چنانچه این طعم را دوست ندارید، می‌توانید به را از مواد اولیه حذف کنید.

سیب‌زمینی‌ها، به‌ها و هویج‌ها را به صورت حلقه‌ای یا مکعبی درشت خرد کنید. سپس به ترتیب سیب‌زمینی‌ها، هویج‌ها و به‌ها را روی گوشت‌ها بچینید. برای طعم‌دهی مناسب‌تر، قبل از چیدن هر لایه، روی لایه قبلی ادویه بپاشید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از دانه فلفل سیاه نکوبیده هم استفاده کنید.

خرد کردن هویج

۲. تفت دادن رب گوجه‌فرنگی

در یک ماهیتابه کوچک، رب گوجه‌فرنگی را همراه با کمی روغن و زردچوبه تفت بدهید تا رنگ باز کرده و طعم خامی آن گرفته شود. سپس آن را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.

۳. پختن و سرو تاس کباب

پس از چیدن تمام مواد (به جز گوجه‌فرنگی‌ها) ظرف را روی شعله کم گاز قرار بدهید و اجازه بدهید تا مواد، به مدت حدودا ۳ ساعت با آب خودشان بپزند. همچنین در فواصل مختلف، به قابلمه سر بزنید و چنانچه آب مواد کشیده شده بود، به آن کمی آب جوش اضافه کنید. در نیم ساعت پایانی پخت، گوجه‌فرنگی‌ها را هم حلقه کرده و روی مواد بچینید. همچنین به جای گوجه‌فرنگی معمولی، میتوانید از گوجه‌فرنگی گیلاسی استفاده کنید و آن‌ها را به صورت درسته داخل قابلمه بریزید.

پس از پختن گوشت‌ها، تاس کباب شما آماده است. می‌توانید آن را به همراه انواع نان سنتی ایرانی مثل سنگک یا بربری، در کنار ترشی مخلوط یا ترشی لیته بادمجان و سبزی خوردن سرو کنید.

تاس کباب

سوالات متداول در طرز تهیه تاس کباب با گوشت

در این مطلب با طرز تهیه تاس کباب با گوشت آشنا شدیم. این غذای ایرانی گرچه بسیار ساده تهیه می‌شود، با این حال طعم دلپذیری دارد که با آن حتی می‌توانید از مهمان‌هایتان هم پذیرایی کنید. در ادامه، به برخی از سوالات متداول و رایج شما در خصوص تهیه تاس کباب پاسخ می‌دهیم.

طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ کرده چیست؟

برای درست کردن تاس کباب با گوشت چرخ کرده، گوشت را با ۱ عدد پیاز کوچک رنده کرده و آب‌گیری شده، نمک، فلفل و قدری زردچوبه ورز داده و سپس از آن، گلوله‌های کوچک به اندازه گردو تهیه کنید. گلوله‌های گوشتی را در کمی روغن سرخ کرده و سپس سایر مواد تاس کباب را روی گوشت‌ها بچینید. البته توجه داشته باشید که در این روش، مدت زمان پخت کوتاه‌تر می‌شود.

طرز تهیه تاس کباب با گوشت مرغ چیست؟

برای درست کردن تاس کباب با گوشت مرغ، ابتدا گوشت مرغ مثل ران یا سینه مرغ را روی پیازها چیده، سپس سایر مراحل را به روش بالا ادامه بدهید.

تاس کباب با نان بهتر است یا برنج؟

تاس کباب را به هر دو صورت، هم با نان و هم با برنج می‌توان سرو کرد، ولی با نان مرسوم‌تر است.

دیدگاه ها