طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با قارچ و پنیر و ادویه مخصوص بهتر از فست فود

آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

هنوز مشخص نیست چه کسی اولین بار ذرت‌های خوشمزه‌ای را که ناگهان سروکله‌شان در گوشه‌گوشه خیابان‌های شهر پیدا شد، مکزیکی نامید. هرچه که باشد و ریشه‌اش به هر کجا برگردد، یک چیز مشخص است؛ حالا ذرت مکزیکی هم مثل سمبوسه سیب زمینی به پای ثابت خاطراتمان از خیابان‌گردی‌های سال‌های اخیر تبدیل شده و این وعده خوشمزه را بی‌اغراق به محبوب‌ترین غذای خیابانی برای ایرانی‌ها تبدیل کرده است. با این حال، این بار قرار نیست برای خوردن ذرت مکزیکی به خیابان برویم. اینجا قرار است طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی را با قارچ و پنیر و ادویه مخصوص امتحان کنیم تا خیابان را به خانه بیاوریم!

مواد لازم برای طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با قارچ و پنیر

  • کنسرو ذرت شیرین ۵۰۰ گرم
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • کره گیاهی (مارگارین) ۲ قاشق غذاخوری
  • سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم
  • آب لیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و آویشن و پول‌بیبر به میزان لازم
  • ادویه کاری نوک قاشق چای‌خوری

مراحل طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با قارچ و پنیر

۱. بخارپز کردن ذرت‌ها

ذرت مکزیکی که در خیابان و دکه‌های سطح شهر خریداری می‌کنیم، در دستگاه‌های بخارپز صنعتی تهیه می‌شود. احتمالا بسیاری از ما چنین دستگاهی را در خانه نداریم، اما با همان وسایل اولیه که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود، می‌توانیم آن را شبیه‌سازی کنیم.

برای این کار، ابتدا ذرت‌های شیرین کنسروی را آبکشی کنید.

سپس یک قابلمه را پر از آب کنید و روی گاز قرار بدهید. پس از اینکه آب به جوش آمد و بخار از آن بلند شد، یک آبکش استیل را که قدری از قابلمه بزرگتر است، روی آن قرار بدهید، به طوری که روی آب شناور نشود. یعنی بدنه آبکش باید روی دهانه قابلمه قرار بگیرد و کف آن، از سطح آب داخل قابلمه بالاتر باشد.

چنانچه آبکشی با چنین ابعادی نداشتید، می‌توانید یک لیوان یا کاسه را به صورت برعکس و طوری که کف آن بالاتر از سطح آب قرار بگیرد، داخل قابلمه قرار بدهید. سپس آبکش را روی آن بگذارید.

در ادامه، ذرت‌ها را داخل آبکش ریخته و اجازه بدهید با بخار آب خوب گرم شوند.

نکته: به جای استفاده از کنسرو ذرت آماده، می‌توانید از بلال شیری استفاده کنید و خودتان آن‌ها را در خانه دانه کنید.

برای این کار، حتما از ذرت‌های دانه‌درشت و شیری استفاده کنید. ذرت‌ها را پوست بکنید، سپس داخل یک قابلمه پر از آب جوش قرار داده و اجازه بدهید به مدت ۴۵ دقیقه خوب بپزند. سپس آن‌ها را دانه کنید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی

۲. آماده کردن قارچ‌ها

وجود قارچ در دستور تهیه ذرت مکزیکی الزامی نیست، اما به خوشمزه‌تر کردن ذرت مکزیکی شما کمک می‌کند. برای اینکه قارچ‌های خوش‌طعمی داشته باشید، آن‌ها را بشویید و ورقه‌ورقه کنید.

سپس قارچ‌ها را درون یک ماهیتابه ریخته و همراه با یک قاشق غذاخوری کره گیاهی (مارگارین)، یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و قدری نمک و فلفل سیاه تفت بدهید تا آب قارچ‌ها کشیده شده و قدری حرارت ببینند.

نکته: در این مرحله فقط می‌خواهیم قارچ‌ها از حالت خام بودن درآمده و مزه‌دار شوند. برای همین نیازی به سرخ کردن آن‌ها نیست. با این حال چنانچه طعم قارچ سرخ‌شده را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید آن‌ها را به صورت کامل سرخ کنید.

سپس قارچ‌ها را هم به دانه‌های ذرت در حال بخارپز شدن اضافه کنید. بهتر است این ترکیب به مدت حدودا ۳۰ دقیقه روی بخار آب بماند تا ذرت‌ها کاملا پخته و نرم شوند.

۳. اضافه کردن سس و ترکیب کردن مواد

بعد از اینکه ترکیب ذرت و قارچ خوب بخارپز شد، نوبت به مخلوط کردن همه مواد باهم می‌رسد. یک ماهیتابه یا قابلمه را روی گاز قرار بدهید، سپس ذرت‌ها و قارچ‌ها، کره گیاهی (مارگارین)، پنیر پیتزا، سس مایونز و آب لیمو را اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا پنیرها آب بشوند و سس مایونز هم به خورد مواد برود. سپس ادویه‌ها را هم اضافه کنید.

نکته: ادویه اصلی ذرت مکزیکی، آویشن است. با این حال اضافه کردن مقدار خیلی کمی ادویه کاری، طعم آن را خاص و متفاوت می‌کند.

پس از اینکه پنیرها آب شدند، مواد را از روی حرارت بردارید. سپس تا زمانی که هنوز داغ است، داخل لیوان یا هر ظرف مناسب دیگری سرو کنید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با چیپس و کالباس

اگرچه مواد اولیه در دستور اصلی تهیه ذرت مکزیکی فقط ذرت، سس و ادویه است، با این حال در آشپزخانه‌های ایرانی همیشه جا برای خلاقیت باز است و همیشه دوست داریم دستورهای غذایی را تا جای ممکن، مفصل و متنوع کنیم.

برای همین ذرت مکزیکی هم از این قاعده جدا نیست و در این سال‌ها مواد اولیه مختلفی به آن اضافه شده است. یکی از این مواد اولیه که به خوشمزه‌تر شدن ذرت مکزیکی شما کمک می‌کند، کالباس است.

چنانچه می‌خواهید ذرت مکزیکی‌تان را از میان‌وعده به یک وعده غذای اصلی تبدیل کنید، می‌توانید کالباس‌ها را به صورت نواری برش داده، سپس کمی تفتشان بدهید و به مواد اضافه کنید. همچنین اضافه کردن چیپس خلالی هم ذرت مکزیکی شما را خوش‌طعم‌تر -و البته به لحاظ کالری، سنگین‌تر- می‌کند.

سوالات متداول در طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با قارچ و پنیر و ادویه مخصوص

حالا که طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با قارچ و پنیر و ادویه مخصوص را همراه با تمام فوت و فن‌های آن یاد گرفته‌ایم، وقت آن رسیده تا به تعدادی از سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ بدهیم.

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی با سوسیس چگونه است؟

تهیه ذرت مکزیکی خانگی با سوسیس چندان مرسوم نیست. اما چنانچه می‌خواهید آن را امتحان کنید، سوسیس‌ها را به صورت حلقه‌ای بریده و جداگانه سرخ کنید، سپس به ترکیب مواد بیفزایید.

بهترین ادویه ذرت مکزیکی خانگی چیست؟

آویشن، ادویه اصلی در تهیه ذرت مکزیکی محسوب می‌شود. همچنین اضافه کردن قدری ادویه کاری و پول‌بیبر، ذرت مکزیکی شما را خوش‌طعم‌تر می‌کند.

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی بدون پنیر پیتزا چیست؟

فایده اصلی وجود پنیر پیتزا در ذرت مکزیکی، کش‌دار کردن ترکیبات است. چنانچه علاقه‌ای به پنیر پیتزا ندارید، می‌توانید این ماده اولیه را به راحتی از ترکیبات خود حذف کنید.

دیدگاه ها