طرز تهیه پنیر زیره سنتی

طرز تهیه پنیر تبریز
متوسط
20 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از ترکیبات جذابی که می‌توان همراه  پنیر کرد، زیره است. با ترکیب زیره در مرحله تولید پنی، می‌توان از خواص آن بهره برد. زیره طبع گرمی دارد بنابراین برای تعدیل طبع سرد پنیر بسیار مناسب است. این پنیر بسیار مناسب عصرانه و میان‌وعده‌های جذاب ما ایرانی‌هاست. در تهیه این پنیر به صورت سنتی معمولا علاوه بر زیره، سیر هم استفاده می‌شود اما اگر سیر دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.

  • شیر پرچرب چهار لیتر
  • سرکه سفید نصف استکان
  • زیره به مقدار لازم
  • سیر له شده به مقدار لازم

مراحل تهیه پنیر زیره

مرحله اول

ابتدا شیر را در قابلمه می‌ریزیم و به آن حرارت می‌دهیم تا به جوش آید.

مرحله دوم

در این روش تهیه پنیر، بعد از به جوش آمدن شیر و یک دقیقه قبل از اضافه کردن سرکه سفید، زیره را به شیر اضافه می‌کنیم. بعد شیر را هم می‌زنیم تا زیره در آن کاملا پخش شود.

مرحله سوم

بعد از آن که خوب زیره و شیر با هم مخلوط شدند، سرکه را به شیر اضافه می‌کنیم. مجددا حدود ۳ الی ۴ دقیقه شیر را هم می‌زنیم و شدت حرارت را کم می‌کنیم. می‌بینید که شیر کاملا بریده شده و به پنیر تبدیل شده است.

مرحله چهارم

پس از گذشت چند دقیقه، به آن سیر له شده را هم اضافه می‌کنیم. به مدت ۵ دقیقه این مخلوط را هم می‌زنیم و در حین هم زدن، نمک را هم به شیر بریده شده اضافه می‌کنیم.

مرحله پنجم

وقتی که شیر کاملا بریده شد و تکه‌های جامد شیر در آب آن دیده شد، مخلوط را درون کیسه پنیرگیری یا پارچه تنظیف می‌ریزیم و زیر آن ظرفی قرار می‌دهیم که آب پنیر در آن ظرف بریزد. بعد کیسه را با بند یا کش می‌بندیم و روی آن یک وزنه سنگین قرار می‌دهیم.

مرحله ششم

به مدت حداقل ۵ تا ۶ ساعت آن را به حال خود رها می‌کنیم تا پنیر انسجام خود را به ‌دست بیاورد و آب آن کاملا گرفته شود. بعد از این مدت، مراحل تهیه پنیر زیره کامل شده است و می‌توانیم با انتقال پنیر به آب‌ نمک و نگه‌داری آن در یخچال، به مدت سه الی چهار روز پنیر را مصرف کنیم. نوش جان!

فوت و فن‌های لازم برای تهیه پنیر زیره سنتی

  • در تهیه این پنیر می‌توانید به جای سرکه یک لیوان ماست اضافه کنید.
  • در تهیه این پنیر سنتی که خواص بسیار خوبی دارد می‌توانید سیر را حذف کنید یا اگر دوست داشتید سبزیجات معطری مثل نعناع اضافه کنید.

پنیر، محصولی با اصالت

پنیر تاریخچه‌ای ریشه‌دار دارد، یک محصول غذایی است که علاوه بر اینکه روشی برای نگهداری شیر است، منعکس‌کننده حافظه فرهنگی و تاریخ جوامع است. انواع پنیر بر اساس ساختار فرهنگی کشورها، شرایط آب‌و‌هوایی، تنوع جانوری و تکنیک‌های تولید متفاوت است.

دیدگاه ها