طرز تهیه کیک یزدی با آب ساده و خوشمزه

طرز تهیه کیک یزدی با آب
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

با پخت کیک یزدی و پخش شدن عطرش در هوا دیگر نمی‌توان دست رد به آن زد. طعم بی‌نظیر این کیک سنتی به کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر یزد برمی‌گردد. ناگفته نماند که در شهرهای دیگر هم آن را با عطر و طعم متفاوت می‌پزند. در اصل این شیرینی خوشمزه را با شیر یا ماست در یزد تهیه می‌کنند و ما قبلا در کتاب کاله طرز تهیه کیک یزدی با شیر را بررسی کرده بودیم، اما در شهرهای دیگر آن را با آب هم می‌پزند. در این‌جا طرز تهیه کیک یزدی با آب را برایتان خواهیم گفت. حتما این شیرینی را هم مانند دیگر شیرینی‌های یزدی مانند قطاب یزدی امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی با آب

  • آرد شیرینی‌پزی ۳۰۰ گرم
  • تخم‌مرغ ۳ عدد
  • شکر ۲۰۰ گرم
  • آب نصف پیمانه
  • روغن ۱۷۵ گرم
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق غذاخوری
  • پودرهل یک و یک‌دوم قاشق غذاخوری
  • گلاب نصف پیمانه
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه کیک یزدی با آب

۱. تخم‌مرغ و شکر را مخلوط کنید

مخلوط کردن تخم مرغ و شکر

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آب تمامی مواد را از یک ساعت قبل آماده کنید تا به دمای محیط برسد. ظرف مناسبی انتخاب کنید و تخم‌مرغ‌ها را در آن بشکنید. در ادامه پودر هل و شکر را اضافه کنید و با کمک هم‌زن به مدت هشت دقیقه بزنید تا مخلوط به رنگ کرمی دربیاید. دقت داشته باشید تا مخلوط‌تان حالت خامه‌ای به خود بگیرد.

۲. روغن و گلاب را اضافه کنید

اضافه کردن گلاب و روغن به مایه کیک یزدی

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آب به سراغ روغن و آب بروید. آن‌ها را به مخلوط اضافه کنید و مخلوط را برای یک دقیقه هم بزنید. در ادامه گلاب را به ظرف اضافه و مجدد برای چند دقیقه هم بزنید. در صورت تمایل به جای آب، شیر یا ماست هم می‌توانید اضافه کنید. با این مواد به راحتی می‌توانید طرز تهیه کیک ماست را هم امتحان کنید.

۳. مواد خشک را با تخم‌مرغ مخلوط کنید

مخلوط کردن نمک و آرد برای تهیه کیک یزدی با آب

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آب نوبت به مخلوط کردن مواد خشک می‌رسد. کاسه‌ای مناسب انتخاب کنید تا در آن آرد شیرینی‌پزی، نمک و بیکینگ‌پودر را با یکدیگر مخلوط کنید. بهتر آن است برای داشتن مایه کیکی منسجم آن‌ها را با سه بار الک کنید تا حباب‌های اضافی‌شان گرفته شود.

حال مواد خشک را کم‌کم به تخم‌مرغ‌های زده‌شده اضافه کنید. مراقب باشید مواد به یکدیگر نچسبند و ریز نشوند. در این‌صورت مواد را با سرعت کم هم بزنید.

۴. قالب‌ها را آماده کنید

آماده کردن قالب کیک یزدی

در ادامه طرز تهیه کیک یزدی با آب ، قالب‌‌های مخصوص کیک یزدی را با کمی کره یا روغن چرب کنید. سپس کمی آرد داخل آن‌ها بپاشید. قالب‌ را یک تا دو بار به زمین بزنید تا آرد اضافه آن گرفته شود. در صورت استفاده از کاغذ روغنی دیگر نیازی به چرب کردن یا پاشیدن آرد نیست. مواد را تا نیمه داخل قالب‌ها بریزید. تنها دو‌سوم قالب باید پر شود و مابقی برای پف کردن کیک‌ها خالی باشد. برای پف کردن بهتر و کروی شدن شکل‌شان، یک چاقو را چرب کنید و روی هر کاپ‌کیک را صاف برش دهید و کمی کنجد بپاشید. طرز تهیه کیک اسفنجی به روش‌های مختلف را در کتاب‌ کاله بخوانید.

۵. فر را آماده کنید

پخت کیک یزدی در فر

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک یزدی با آب فر را با دمای ۱۸۰ در جه سانتی‌گراد برای چند دقیقه گرم کنید. سپس کیک‌‌ها را به مدت ۳۰ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. در صورت تمایل می‌توانید روی کیک‌هایتان را برای یک تا دو دقیقه گریل کنید. کیک‌ها را بیرون بیاورید و یک خلال چوبی داخل آن فرو کنید، در صورت تمیز بیرون آمدن آماده خوردن هستند. نوش جان!

دستور پخت کیک یزدی با آب

نکات تکمیلی برای پخت بهتر کیک یزدی با آب

کیک یزدی با آن‌که دستوری مشابه کیک‌های اسفنجی دارد اما بهتر است نکاتی را برای پخت آن رعایت کنید. در ادامه به مهم‌ترین سوالات در این رابطه پاسخ خواهیم داد.

بهترین روش پخت کیک یزدی چیست؟

این کاپ‌کیک‌های یزدی را به راحتی در فر، توستر و قابلمه می‌توانید بپزید. دستوری مشابه کیک‌های اسفنجی دارند پس برای پخت بهتر آن‌ ها می‌توانید در کتاب کاله طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه و برای پخت آن‌ها در توستر طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر را بخوانید.

دلیل پف نکردن کیک یزدی چیست؟

دلایل پف نکردن کیک یزدی

دلایل زیادی برای پف نکردن کیک یزدی هنگام پخت وجود دارد که به مهم‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

۱. مقدار موادی که در تهیه کاپ‌کیک‌ها استفاده‌ کرده‌اید نسبتشان را کامل رعایت نکرده‌اید.

۲. زمان گفته‌شده برای هم‌زدن مواد را در نظر نگرفته‌ و آن را کمتر یا بیشتر هم زده‌اید.

۳. مواد را به ترتیب آن‌چه که در بالا گفته شده است، اضافه نکرده‌اید.

۴. قالب‌ها زیادی چرب شده‌اند و روغن توسط کیک‌ها جذب شده است.

۵. قالب کیک‌ها خیلی بزرگ‌تر از محتوای داخلش است.

۶. تخم‌مرغ‌ها به دمای محیط نرسیده‌اند.

نحوه سرو کیک یزدی به چه صورت است؟

سرو کیک یزدی

این کاپ‌‌کیک‌های خوشمزه را در میهمانی‌‌ها با هر چیزی می‌توان سرو کرد. شیر، چای و قهوه گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید. قهوه یونانی را کنار کیک یزدی حتما امتحان کنید. طرز تهیه قهوه یونانی را قبلا در کتاب کاله آورده‌ایم. با گرم شدن هوا می‌توانید شربت آلبالو را هم کنار کیک‌های یزدی خود سرو کنید. طرز تهیه شربت آلبالو را در کتاب کاله بخوانید.

بهترین راه‌کار برای پف کردن کیک‌ها چیست؟

بعد از ریختن مایه کیک در مافین‌ها و گذاشتن آن‌ها در فر، ابتدا دمای فر را روی ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا خوب پف کند. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه دما را تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهید تا پف کیک‌ها رفته رفته بیشتر شود. در این‌جا دمای فر را از پایین تنظیم کنید. با این کار کیک یزدی تَرک‌دار و بازاری خواهید داشت. اگر روی کیک‌‌ها صاف بود علت را باید در دمای فر، تاریخ انقضای بیکینگ‌پودر و میزان مواد لازم جست‌و‌جو کرد. طرز تهیه کیک یزدی با شیر را هم می‌توانید امتحان کنید.

راه جلوگیری از سفت شدن کیک‌های یزدی چیست؟

تخم‌مرغ‌ها را با توجه به تعداد گفته‌شده در دستور استفاده کنید. از سویی دیگر استفاده بیش از حد از شیرین‌کننده‌ها مانند شکر، بافت کیک یزدی را سفت می‌کند. از سویی دیگر کیک‌ها نباید بیش از زمان گفته‌ شده در فر قرار بگیرند. چرا که رطوبت خود را از دست داده و سفت می‌شوند. بهتر است فوت و فن های کیک اسفنجی را در دستور کیک اسفنجی ساده بخوانید.

دیدگاه ها