طرز تهیه کیک شکلاتی تولد با عکس مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی و روش های تزئین کیک تولد
متوسط
6-8 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

خیلی از ما فکر می‌کنیم یک کیک شکلاتی خوشمزه و مناسب تولد را باید از قنادی خرید و در خانه نمی‌توان چنین کیک خوشمزه و خوش رنگ و لعابی را تهیه کرد. اما این‌طور نیست! با کمی وقت و سلیقه می‌توانید تزیین کیک اسفنجی شکلاتی را طوری پیش ببرید که مهمان‌های شما انگشت به دهان بمانند و تفاوت کیک خانگی شما با کیک شکلاتی تولد جذاب قنادی‌ را نفهمند.

این‌بار می‌خواهیم طرز تهیه کیک خامه‌ای شکلاتی برای تولد را به شما آموزش دهیم. تهیه‌ این کیک چندان سخت نیست و مراحل پخت آن شبیه به سایر کیک‌های شکلاتی است، اما آن چه کیک شما را متمایز می‌کند، سلیقه‌ای است که در آخر کار برای تزیین کیک با خامه و شکلات به خرج می‌دهید. آستین‌ها را بالا بزنید و آماده پخت یک کیک تولد شکلاتی خوشمزه و هیجان انگیز شوید!

اما اگر می‌خواهید کیک بدون شکلات داشته باشید می‌توانید روش تهیه کیک تولد مدرن و بدون شکلات یا کاپ کیک شکلاتی تولد و حتی کیک دو رنگ شکلاتی و وانیلی را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کیک تولد شکلاتی

  • تخم مرغ چهار عدد
  • شیر سه چهارم لیوان
  • پودر کاکائو شش قاشق غذاخوری
  • پودر کیک یک بسته
  • شکلات صبحانه یک فنجان
  • خامه قنادی ۵۰۰ گرم
  • سس شکلات به مقدار لازم
  • کره به مقدار لازم

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی با عکس مرحله به مرحله

۱- گرم کردن فر و انتخاب قالب مناسب برای کیک

مرحله اول پخت کیک شکلاتی

قبل از هر کاری برای تهیه کیک شکلاتی مناسب تولد ابتدا فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ سانتی‌گراد تنظیم کنید تا در طول زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید، حسابی گرم شده باشد.

سپس کف قالب پخت کیک، کاغذ روغنی بیندازید، تا کیک‌تان بعد از پخت به راحتی جدا شود.

۲- مخلوط کردن مواد کیک

مرحله دوم تهیه کیک شکلاتی

در فاصله گرم شدن فر در طرز تهیه کیک تولد شکلاتی با خامه باید آماده کردن مواد کیک شکلاتی و مخلوط کردن آن را شروع کنیم. پس ابتدا چهار عدد تخم مرغ را همراه با کره، آرد، پودر کیک و شکلات صبحانه در ظرفی ریخته و با همزن خوب هم بزنید. وقتی مواد خوب با هم مخلوط شدند و یک مایع نسبتا غلیظ داشتید، مواد را داخل قالبی که از قبل چرب کرده‌اید بریزید.

نکته مهم: اگر می‌خواهید با روش‌های با جزئیات بیشتر تهیه کیک ساده اسفنجی آشنا شوید می‌توانید طرز تهیه کیک ساده اسفنجی بدون فر را مطالعه کنید.

۳- پخت کیک شکلاتی

مرحله سوم پخت کیک شکلاتی

قالب کیک که از مواد پر شده را در فر بگذارید و اجازه دهید کیک شکلاتی شما در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بپزد. بعد از این زمان وقتی دور کیک کمی رنگ گرفت، آن را بیرون بیاورید تا خنک شود.

۴- طرز تهیه خامه شکلاتی برای تزئین کیک تولد

هم زدن خامه قنادی شکلاتی

حین پخت کیک زمان آن است که خامه قنادی و پودر کاکائو را خوب با همزن هم بزنید. بعد از ۱۵ دقیقه هم زدن روی دور تند، ظرف خامه را در یخچال بگذارید.

پیشنهاد مهم و جذاب: می‌توانید مثل طرز تهیه کیک هویج، به خامه کیک‌تان چند قاشق پنیر خامه‌ای هم اضافه کنید.

۵- تزئین کیک شکلاتی تولد با جزئیات

خامه زدن روی کیک

حالا نوبت به هیجان‌انگیزترین بخش این دستور آشپزی می‌رسد. در این مرحله می‌خواهیم روی کیک را جوری تزیین کنیم که از کیک قنادی قابل تشخیص نباشد! برای این کار کیک پخته و خوب خنک شده را از وسط به دو کیک مجزا تقسیم کنید.

  • روی لایه اول کیک را از مخلوط خامه شکلاتی که درست کرده‌اید بریزید و با لیسک صاف کنید. سپس دور و روی کیک را هم به آرامی خامه بمالید.
  • لایه دوم کیک را روی کیک بگذارید و همین کار بالا را تکرار کنید.
  • سپس با یک قیف و ماسوره، روی کیک شکلاتی خود را به سلیقه خودتان با خامه فرم دهید و روی آن را با انواع میوه‌های رنگارنگ بپوشانید.

نکته مهم: مراقب باشید! کیک‌تان قبل از تزئین باید خوب سرد شده باشد تا خامه‌ها وا نروند.

 

نکات بیشتر برای تزئین کیک شکلاتی تولد

مطمئنا درست کردن کیک شکلاتی تولد فقط به پختن کیک خلاصه نمی‌شود چون تهیه کیک اسفنجی ساده کار سختی نیست، نکته مهم در تهیه کیک شکلاتی تولد این است که خوب آن را تزئین کنید. در ادامه برخی از ایده‌های تزیین آسان در طرز تهیه کیک تولد خامه ای شکلاتی را با هم مرور می‌کنیم.

تزئین کیک با گاناش
تزئین کیک با گاناش یا سس شکلات
  • استفاده از گاناش برای تزئین کیک شکلاتی تولد

استفاده از گاناش شکلاتی یک راه عالی برای تزئین بی‌عیب و نقص کیک بدون نیاز به متخصص تزئین است. برای آشنایی با روش تهیه گاناش برای تزئین کیک می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

تزئین کیک با شیرینی
  • استفاده از شیرینی به عنوان تزئین

یکی دیگر از روش‌های تزئین ساده کیک تولد این است که آن را با انواع شیرینی مثل شیرینی ماکارون که رنگارنگ است یا انواع دیگر شیرینی تزئین کنید.

تزئین کیک شکلاتی تولد
  • استفاده از اسمارتیز و کیت کت

چه از گاناش استفاده کرده باشید چه نکرده باشید می‌توانید روی کیک تولدتان را با اسمارتیز یا کیت کت تزئین کنید تا یک کیک شکلاتی با اسمارتیز داشته باشید. حتی می‌توانید دور کیک تولدتان را با کیت کت بپوشانید و مجدد روی آن را با گاناش بپوشانید.

تزئین کیک با میوه
  • انواع میوه و آجیل برای تزئین کیک شکلاتی تولد

کیک تولد را خیلی ساده می‌توانید با انواع میوه چه میوه خشک، چه میوه خام و یا حتی میوه پخته تزئین کنید. در کنار میوه می‌توانید از انواع آجیل مثل پسته و بادام یا گردو برای تزئین کیک استفاده کنید.

دیدگاه ها

  1. خیلی متشکرم که معادل گرم ها رو پیمانه نوشتید،من در خانه امتحان کردم و عالی شد. تشکر

  2. سلام میشه معادل گرم ها رو به پیمانه بنویسید چون من ترازو در دسترس ندارم.

    1. با سلام ؛
      دوست عزیز مقدار مواد اولیه تصحیح شد و شما می‌توانید با کمک ویدیو مرحله به مرحله پخت این کیک را در خانه امتحان کنید. نوش جان!