دستور حریره بادام آسان و خوشمزه برای نوزاد

دستور تهیه حریره بادام برای نوزادان
آسان
۵ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حریره بادام در دنیای تغذیه از مغذی‌ترین غذاها برای بزرگسالان به ویژه نوزادان شناخته می‌شود. شما از شش ماهگی می‌‌توانید این غذای کمکی را به نوزاد خود بدهید تا به گوارش او کمک کرده باشید. شما هم‌چنین می‌توانید طرز تهیه حریره بادام را در کتاب کاله بخوانید. حریره بادام با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود که در این مطلب دستور حریره بادام با جو دوسر را توضیح داده‌ایم. به یاد داشته باشید که حریره فقط غذای کمکی مخصوص نوزادان نیست بلکه بزرگسالان هم می‌توانند آن را به عنوان دسر میل کنند.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام

  • جو دوسر یک فنجان
  • بادام نصف فنجان
  • هل دو قاشق چای‌خوری
  • آب نصف فنجان
  • عسل دو قاشق مرباخوری
  • کره به مقدار لازم

دستور تهیه حریره بادام

۱. بادام‌ها را طلایی کنید

در اولین مرحله از دستور تهیه حریره بادام، نیاز است که ماهی‌تابه‌ای مناسب انتخاب کرده و بعد از اضافه کردن کره، بادام‌ها را در آن‌ به مدت ۱۵ تا ۱۰ دقیقه تفت دهید تا به رنگ قهوه‌ای در بیایند. دقت داشته باشید که باید تا جایی آن‌ها را تفت دهید که خشک شوند و به راحتی پوست آن‌ها کنده شود. با کندن پوست آن‌ها، نوزادان راحت‌تر آن را میل می‌کنند.

نکته برای تهیه بادام

  • اگر تفت دادن بادام‌ها برایتان سخت و دشوار است، می‌توانید آن‌ها را به مدت ۲ ساعت در آب ولرم خیس کنید و سپس پوست آن‌ها را بکنید و بعد با رنده درشت، آن‌ها را رنده کنید.

۲. جو دوسر را برشته کنید

بعد از آن‌که بادام‌‌ها را برشته کردید، نوبت به جو دوسر می‌رسد، آن‌ها را هم در ماهی‌تابه به مدت سه دقیقه تفت دهید تا خشک شوند. با کمی تفت دادن، متوجه برشته شدن جو دوسر خواهید شد، در همین حین، هل را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. با اضافه کردن هل، عطر و بو این غذا را برای نوزادتان بهتر می‌کنید. در نهایت در این مرحله اجازه دهید که جو دوسر و بادام تفت داده‌شده کمی خنک شوند.

۳. مواد را پودر کنید

در ادامه دستور تهیه حریره بادام، بادام و جو دوسر خنک‌شده را داخل مخلوط‌کن بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. در انتهای این مرحله باید یک پودر منسجم داشته باشید. در صورت وجود پوسته‌ای از جو یا بادام می‌توانید پودر خود را الک کنید.

  • بادام را زیاد مخلوط نکنید، چرا که روغن طبیعی خود را از دست می‌دهد.
  • در صورت استفاده از دستور تهیه حریره بادام برای نوزادان هشت ماه به بالا می‌توانید از پختن و تفت دادن آن صرف‌نظر کنید. می‌توانید آن را همان‌طور که هست، استفاده کنید.

۴. شربت حریره بادام را آماده کنید

شما برای تهیه شربت حریره بادام باید عسل را به همراه پودر به دست آمده و آب داخل ماهی‌تابه‌ای جداگانه ریخته و خوب هم بزنید. قوام شربت باید به گونه‌ای باشد که خوب کش بیاید و به ته ماهی‌تابه نچسبد. در ادامه آن‌ها را خوب با یکدیگر مخلوط کنید و با کمک قاشق، توده‌‌های خمیری شکل‌گرفته در ماهی‌تابه را بردارید. زمان دهید که مخلوط‌تان به جوش بیاید، بعد از به جوش آمدن، به مدت یک دقیقه مداوم آن را هم بزنید.

  • در صورت نبود عسل، به همان نسبت از شکر هم می‌توانید استفاده کنید.
  • در صورت تهیه حریره برای نوزاد زیر شش ماه، بهتر است به جای شیر، از آب استفاده کنید، به این‌خاطر که شیر پاستوریزه منجر به ایجاد حساسیت‌های پوستی و سوزش می‌شود.
  • استفاده از شیر برای کودکان بالای یک سال توصیه می‌شود.

حریره بادام را سرو کنید

غلظت حریره بادام به ذائقه نوزادتان بستگی دارد، می‌توانید زمان دهید تا بیشتر جوش بخورد تا غلیظ‌تر شود. بعد از آماده شدن این غذای کمکی، زمان کافی دهید خنک شود تا راحت‌تر بتوانید در ظرف موردنظر سرو کنید. در آخر می‌توانید کمی کره آب کرده و روی آن بریزید.

نکاتی برای غلظت بهتر حریره بادام

دقت داشته باشید که غلظت این غذای کمکی نباید بیشتر از شیر مادر باشد تا هضم آن برای نوزاد آسان‌تر باشد.

اگر کمی غلیظ‌تر از حد معمول بود، می‌توانید به آن کمی آب اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط پخته شوند.

حریره بادام به سلامتی و وزن‌گیری نوزدان در دوران شش ماهگی بسیار کمک می‌کند.

نکات تکمیلی برای تهیه حریره بادام

حریره بادام در کنار فرنی از بهترین غذاهای مکمل برای نوزادان به حساب می‌آیند و به افزایش وزن آن‌ها بسیار کمک می‌کند. شما می‌توانید طرز تهیه فرنی با آرد برنج را در کتاب کاله بخوانید و آن را تهیه کنید. در ادامه به نکات تکمیلی در رابطه با این غذای خوشمزه اشاره خواهیم کرد تا در صورت تهیه آن، با مشکل رو به رو نشوید.

حریره بادام چرا برای سلامتی نوزاد مفید است؟

حریره بادام به راحتی تهیه می‌شود و به سلامت نوزادتان کمک می‌کند. از مهم‌ترین مزایای خوردن حریره برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مکمل عالی برای نوزادانی که از یبوست رنج می‌برند.
  • وجود منیزیم و آهن به رشد مطلوب نوزاد کمک می‌کند.
  • با وجود پروتئین‌های بسیار، این غذا به تقویت ایمنی کودک بسیار کمک می‌کند.

در چه صورت می‌توان از دیگر آجیل‌ها در دستور تهیه حریره بادام استفاده کرد؟

استفاده از دیگر آجیل‌ها مانند بادام هندی برای کودکانی مناسب است که بالای یک سال سن دارند و به راحتی می‌توانند آن را هضم کنند. با این حال دقت داشته باشید که برای راحتی کودکان‌تان می‌توانید حریره را از صافی رد کنید.

از چه طعم‌دهنده‌هایی در تهیه حریره می‌توان استفاده کرد؟

برای تهیه این مکمل خوشمزه از عسل، شکر، نبات و گلاب می‌توانید استفاده کنید. در نظر داشته باشید که گلاب علاوه بر عطر بی‌نظیری که به حریره می‌‌دهد، طعم آن را هم فوق‌العاده می‌کند.

استفاده از بادام در رژیم غذایی نوزادان چه کمکی به آن‌ها می‌کند؟

بادام به دلیل وجود مواد مغذی و فیبر فراوان در میان آجیل‌ها، با عنوان شاه آجیل‌ها شناخته می‌شود. همواره از گذشته تا به امروز به مادران توصیه شده است که آن را در رژیم غذایی فرزندان‌شان جای بدهند. خوردن بادام، خواص زیر را برای سلامتی نوزاد در طولانی‌مدت به همراه دارد:

  • رشد استخوان‌های سالم
  • افزایش رشد مغز
  • وزن‌گیری نوزاد
  • افزایش انرژی

در دستور تهیه حریره بادام چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهم‌ترین نکته برای تهیه این مکمل غذایی، استفاده از بادام است، که باید پوست آن کامل گرفته شود. دقت داشته باشید که حریره‌تان را از صافی رد کنید تا پوست‌های اضافه جودوسر و بادام در آن نمانده باشد. نکته دیگر که باید به آن دقت داشته باشید، روان بودن حریره‌تان است تا خوردن آن برای فرزندتان راحت‌تر باشد.

در آخر در نظر داشته باشید که اگر حریره را برای فرزند کم‌تر از شش ماه تهیه می‌کنید، از گلاب، دارچین و شیر استفاده نکنید تا حساسیت برای آن‌ها به وجود نیاورد.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل