طرز تهیه خیارشور با آب سرد خانگی، آسان و خوشمزه

طرز تهیه خیارشور با آب سرد
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

یکی از کارهای جذابی که هر آدم علاقه‌مند به آشپزی معمولا باید انجام دهد تهیه خیارشور و ترشی است. اما واقعیت این است که خیارشور از آن دسته کارهاست که به قول قدیمی‌ها باید به دستتان بیاید تا مثلا بتوانید یک خیارشور با آب سرد تهیه کنید چون اکثرا معتقدند تهیه خیارشور با آب شیر سرد کار هر کسی نیست. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه خیارشور فوری را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه خیارشور با آب سرد را با نکات و جزییاتش مرور می‌کنیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه خیارشور با آب سرد

  • خیار ۵۰۰ گرم
  • آب ۴ فنجان
  • نمک ۴ قاشق غذاخوری
  • آویشن آسیاب شده ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر تازه ۴-۵ حبه بزرگ
  • سرکه سیب ۱ فنجان
  • فلفل چیلی ۸-۱۰ عدد

طرز تهیه خیارشور با آب سرد

۱. آماده کردن خیار و باقی مواد

در اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور با آب سرد ابتدا خیارها را کاملا بشویید و آبکشی کنید بعد خیارشورهای شسته شده را روی حوله آشپزخانه تمیز بگذارید و بگذارید کاملا خشک شوند.

۲. ریختن مواد در شیشه

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه خیارشور با آب سرد نمک را به آب سردی که قبلا جوشیده و اکنون خوب خنک است، اضافه کنید و خوب هم بزنید بعد در یک ظرف مناسب خیارها، سیر، آویشن یا شاخه‌های ترخون و فلفل را قرار دهید. بعد سرکه سیب را اضافه کنید و در نهایت ترکیب آب و نمک را داخل شیشه بریزید تا روی مواد را بپوشاند. در آخر هم در ظرف را طوری ببندید که هیچ هوایی وارد شیشه نشود و بعد شیشه را به مدت ۱۵ روز در جای خشک و خنک قرار دهید. در این مدت در شیشه یا ظرف را باز نکنید.

نکته: برای تهیه خیارشور با آب سرد ترجیحا از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور با آب سرد

تهیه خیارشور خانگی کار جالبی است که می‌توانید به روش‌های مختلف انجام دهید. بنابراین خوب است تمام روش‌های تهیه را امتحان کنید تا در نهایت بهترین روش را برای خود انتخاب کنید اما در کنار این حتما نکات کلیدی و فوت‌وفن‌های تهیه خیارشور را در نظر داشته باشید.

مقدار سرکه و نمک برای تهیه خیارشور

در تهیه خیارشور مقدار سرکه و نمک را می‌توانید بسته به سلیقه خودتان تنظیم کنید یعنی دستور خاصی وجود ندارد اما دقت داشته باشید که هم زیاد بودن نمک و هم کم بودن آن ممکن است باعث شل شدن خیارشور و خراب شدن آن شود. طرز تهیه خیارشور با سرکه سفید و قرمز را با جزییات لازم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

افزایش طعم خیارشور

در تهیه خیارشور می‌توانید هم آن را بدون هیچ‌گونه سبزی یا ادویه معطر تهیه کنید هم با ادویه و سبزی‌های معطر مناسب خیارشور مثل شوید و ترخون یا تخم گشنیز. اما سوای این‌ها اگر دوست دارید خیارشورتان طعم ترش‌تری به خود بگیرد بهتر است از سرکه سفید به جای سرکه قرمز استفاده کنید.

تفاوت استفاده از آب سرد یا گرم برای تهیه خیارشور

معمولا برای تهیه خیارشور از آب جوشیده استفاده می‌شود تا املاح کمتری داشته باشد حتی عده‌ای از آب تصفیه شده در تهیه خیارشور استفاده می‌کنند اما برای تهیه خیارشور می‌توانید بدون آن که آب را بجوشید هم خیارشور تهیه کنید فقط باید نکات بعد از تهیه خیارشور را خوب رعایت کنید تا حاصل کارتان خیارشور خوبی از آب در بیاید. طرز تهیه خیارشور با آب نجوشیده را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها

خروج از نسخه موبایل